Springen naar inhoud

Ontmoedigt de islam wetenschappelijk onderzoek?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 30 juli 2005 - 22:36

Hoe droevig het gesteld is met de wetenschap in de Islamitische wereld moge uit de volgende link blijken:

http://home.hetnet.n...004-02-2005.htm

Hieronder een deel van de inhoud, waarmee een flinke tip van de Koranische sluier wordt opgelicht:

Joodse en Arabische Nobelprijswinnaars.

Afgelopen jaar waren maar liefst negen van de in totaal elf Nobelprijswinnaars, van Joodse afkomst” De wereld telt ca 12 miljoen Joden dat is 0.2 procent van de totale wereldbevolking maar telt maar liefst 164 Nobelprijswinnaars . Dat is andere koek, dan kinderen opleiden tot moordmachines. De Arabisch/Islamitische wereld telt ca 1.2 miljard moslims. Dat is 19.6 procent van de totale wereldbevolking. In de laatste honderd jaar ontvingen slechts acht Arabieren de Nobelprijs, waaronder twee Arabische christenen en de vroegere president van Egypte Anwar Sadat en aardterrorist Yasser Arafat. De keuze van het Nobelprijscomité om Arafat met de prijs van de vrede te honoreren, maakt nog eens duidelijk hoe verdwaasd deze wereld is. Kaare Kristiansen, een voormalig lid van het Nobel Comité, trok zich in 1994 terug uit protest voor het toekennen van de Nobelprijs voor de vrede aan Arafat. Maar ook de keuze van de voormalige Egyptische president Anwar Sadat, is niet helemaal te rijmen. Dat hem de prijs voor de vrede is toegekend heeft Sadat te danken aan het feit dat hij naar Jeruzalem is gegaan om vrede met Israël te sluiten. Maar slechts een paar jaar daarvoor, in 1972, riep hij bereid te zijn een miljoen soldaten op te offeren in de strijd tegen Israël. Hij was van mening, dat alleen een totale oorlog tot een oplossing kon leiden. Een jaar later, in mei 1973, mobiliseerde hij het Egyptische leger, Vervolgens koos hij voor het concept van een verrassingsaanval met de bedoeling Israël in één klap te vernietigen, maar Egypte en de andere Arabische landen in de coalitie, werden opnieuw op een vernietigende nederlaag getrakteerd.
De thans in Amerika wonende, uit Syrië afkomstige Farid N.Ghadry, schetst in een artikel “ Israel Builds for Nobel Prizes, Arabs Build for Suicide Bombers”, een duidelijk beeld van wat de Arabieren bezielt. Volgens hem is het een algemeen bekend verschijnsel dat de Islam in ontwikkeling eeuwen achterloopt met de joods-christelijke cultuur. De totale Islamitische wereldbevolking bevat nog niet half zoveel wetenschappers als Israël. Moslims vormen bijna 20 procent van de totale wereldbevolking, maar ze leveren minder dan 1 procent van het totale aantal beoefenaars van wetenschap.”Daar waar de Israëli’s het individu aanmoedigen om de kwaliteit van het leven te verbeteren, is in de Arabische cultuur het bereiken van het zelfmoordmartelaarschap, het hoogst haalbare”aldus Ghadry.

Tja, denk je dan, wat moet je daar nog aan toevoegen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 juli 2005 - 23:53

Ik vindt je post verachtelijk LBO:

"Israel Builds for Nobel Prizes, Arabs Build for Suicide Bombers”,

Dit kan ik echt niet recht rijmen. Ten eerste is de Nobel-prijs een Westerse aangelegenheid. Er zijn ook verdomd weinig chinezen en japanners genomineerd als Nobel-prijs winnaar.

Is het aantal Nobelprijs winnaars per land een indicatie van hoe slim dat land is? Jammer genoeg niet, immers, was NL enorm slim geweest. Maar ook is Rusland van voor het ijzerengordijn niet vertegenwoordigd, omdat de russen nou eenmaal niet graag hun geheimen deelden met het westen.

Nee het aantal nobel prijs winnaars per land is voor het grootste deel gelinkt aan het inkomen van dat land. Waarbij ik nog wil toevoegen hoeveel van deze joodse nobelprijswinnaars in Amerika woonachtend zijn.

Maar ook heeft de geschiedenis laten zien dat in de middeleeuwen al de wiskundige, natuurkundige en filosofische 'uitvindingen' uit de arabische wereld kwamen. Het is niet zo dat in de middeleeuwen de mensheid niet vooruit ging, het episcentrum was enkel verhuist naar de arabische wereld. Dit zie je natuurlijk niet terug in de klassieke westerse geschiedenis boekjes

Een kinderachtig "wij zijn beter dan jullie" geroep.

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 09:44

Dit kan ik echt niet recht rijmen. Ten eerste is de Nobel-prijs een Westerse aangelegenheid. Er zijn ook verdomd weinig chinezen en japanners genomineerd als Nobel-prijs winnaar.

Is het aantal Nobelprijs winnaars per land een indicatie van hoe slim dat land is? Jammer genoeg niet, immers, was NL enorm slim geweest. Maar ook is Rusland van voor het ijzerengordijn niet vertegenwoordigd, omdat de russen nou eenmaal niet graag hun geheimen deelden met het westen.

Nee het aantal nobel prijs winnaars per land is voor het grootste deel gelinkt aan het inkomen van dat land. Waarbij ik nog wil toevoegen hoeveel van deze joodse nobelprijswinnaars in Amerika woonachtend zijn.

De Nobelprijzen zijn overwegend een Westerse aangelegenheid omdat er meer wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt in die Westerse wereld.

Waarom hebben die landen een groter BNP?

Hieronder een lijstje van de Nobelprijzen voor wetenschappers (exclusief Literatuur en Vrede) die tot 2003 werden toegekend (als ik tijd heb zal ik het lijstje aanvullen met 2004 en 2005) opgeteld per nationaliteit. Zeker wat de VS betreft moeten er vragen gesteld worden bij de origine van de winnaars.

USA 245
United Kingdom 82
Germany 65
France 27
Sweden 18
Switzerland 17
the Netherlands 14
Russia 13
Austria 9
Canada 9
Denmark 9
Japan 9
Italy 7
Australia 5
Belgium 5
Argentina 3
Norway 3
China 2
Hungary 2
India 2
Czechoslovakia 1
Finland 1
Ireland 1
Pakistan 1
Portugal 1
South Africa 1
Spain 1
Totaal 553

Het zou interessant zijn van de aantallen te berekenen per inwonersaantallen.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre
Ni de réussir pour persévérer
(Guillaume le Taciturne)

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 09:52

Dit kan ik echt niet recht rijmen. Ten eerste is de Nobel-prijs een Westerse aangelegenheid. ...

Een kinderachtig "wij zijn beter dan jullie" geroep.

Ik doe niet graag mee aan kretologie. Feiten, en meningen van mensen die het weten kunnen zijn me veel liever. Daarom hieronder de mening van de enige moslimse wetenschapper die ooit een Nobelprijs gewonnen heeft, Ahmed H. ZEWAIL, van Egyptische komaf maar met de Amerikaanse nationaliteit, die de achterstand wijt aan:

- Illiteracy
- Incoherent Policy for Science & Technology
- Restrictions on Human Thought
- Fanatical Mix-ups of State Laws and Religious Beliefs

http://www.nobel.se/...il-autobio.html

AHMED H. ZEWAIL

Illiteracy: In many countries, especially those in the Southern Hemisphere, the illiteracy rate reaches 40-50% among the general population. Even worse, in some countries, the illiteracy rate among women is above 70%. These rates reflect the failure of educational systems, and are linked to the alarming increase in unemployment. One cannot expect to seriously participate in the world market with this state of unpreparedness. In the west, illiteracy on this scale has been essentially eliminated, and nowadays often means a lack of expertise with computers, not the inability to read and write! Of course, some now developed countries had high illiteracy rates when they began their development, but we must recall that scientific knowhow was possessed by a significant portion of the population.

Incoherent Policy for Science & Technology: The lack of a solid science & technology base in the world of have-nots is not always due to poor capital or human resources. Instead, in many cases, it is due to a lack of appreciation for the critical role of science & technology, an incoherent methodology for establishing a science & technology base, and an absence of a coherent policy addressing national needs, human and capital resources (even in some developed countries, we are witnessing the consequences of the latter). Some countries believe that science and technology are only for rich nations. Others consider scientific progress to be a luxury, not a basic need, that it is only necessary to pursue after the country has solved other demanding problems. Some rich, but developing, countries believe that the base for science and technology can be built through purchases of technology from developed countries. These beliefs translate into poor, or at most, modest advances and in almost all cases the success is based on individuals, not institutional teamwork. These complex problems are made worse by the fact that there are many slogans, reports and showcase efforts which do not address the real issues and are intended for local consumption.

Restrictions on Human Thought: Real progress requires the participation of knowledgeable people working together to address key problems and possible solutions. In the west, this participation involves senior and junior people and their different areas of expertise in exchanges of human thought and knowledge. The result is a planned recommendation, designed to help different sectors of the society. In many developing countries, although this practice is true on paper, it is usually not followed in reality. The reasons are many, including hierarchical dominance, strong seniority systems and the centralization of power; all limit people’s ability to speak freely. Although western democracies are not the only successful models for government, a lack of democratic participation suppresses collective human thought and limits “due process of the law”, which unfairly stifles human potential.

Fanatical Mix-ups of State Laws and Religious Beliefs: Confusion and chaos result from the misuse of the fundamental message of religion, namely the ethical, moral and humanistic ingredients in the life of many, a significant fraction of world population. For example, in Islam the message is clear, fully expressed in the Holy Quran to Muslims, who are close to one billion in global population.

http://www.nobel.se/...il-autobio.html

Doet men er goed aan van zijn ogen te sluiten voor de realiteit en zich op te sluiten in een beperkte denkwereld die gedirigeerd wordt door een fanatieke ideologie?

Een en ander wordt bevestigd in het Arab Human Development Report, de eerste twee gratis te verkrijgen op de site van het United Nations Development Program, het laatste tegen betaling van USD 10.

http://www.undp.org
(Guillaume le Taciturne)

• Gast

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 15:22

Hierbij een link, die deels wat meer recht doet aan de prestaties van de Islamitische wereld in de middeleeuwen.
Op veel wetenschappelijke gebieden was de Arabische (lees islamitische) wereld toen leidinggevend.
Daarna werd door het wellicht al te star volgen van het fundamentalisme deze leidendgevende positie verloren.

Het artikel en de reacties geven deels een wat genuanceerder beeld over de Islam.

http://www.meervrijh...gangsgeloof.htm

• Gast

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 18:55

Beste PurpereWolf,

Je mag jouw handelen dan wel geen censuur noemen, maar het heeft op zijn minst iets weg van naar de hand zetten.
Kenmerkend is weer, dat je een deel van mijn eerdere reactie met een goocheltrucje uit jouw toverdoos hebt weggemoffeld.
Valt dat onder de noemer verdwijntrucjes?
Maar goed kennelijk is het door jou bedachte driesporenbeleid wat meer duidelijk voor sommige discussiegenoten. De tijd zal het leren waar de drie sporen weer bijeen zullen komen. Als dat al zal gebeuren uiteraard.

Blijft over mijn verbazing over jou theorie over de integriteit van de Nobelprijs. Zoals je het schetst, is het een naar Westerse maatstaven ontworpen systeem om belangrijke ontwikkelingen in sommige delen van de (vooral Westerse) wetenschap te belonen. Waarbij naar jouw mening sommige landen er onterecht bekaaid afkomen.
Naar mijn gevoel (ik ben wellicht niet goed genoeg op de hoogte om het te kunnen staven) heeft het programma zeker een wereldse dekking.
Althans iedereen kan een Nobelprijs behalen als er aan een aantal significante voorwaarden is voldaan. Een ervan is, dat je de belangrijkheid van je ontdekking, daden etc. duidelijk ter overstaan van de wereldbevolking hebt aanschouwelijk willen en weten te maken.
Zo niet dan komt de Nobelprijs niet aan de orde. Uiteindelijk zullen onzichtbare prestaties, hoe belangrijk ook voor de mensheid, nooit worden beloond.
Ik zou zeggen, laat de Islam er eens aan gaan werken om de Koran en vervolgboeken eens alom mensvriendelijk en wetenschapvriendelijk te maken. Als de volgelingen zich er dan vervolgens ook kennelijk naar gaan gedragen dan staat het behalen van bijvoorbeeld de Nobelprijs voor de Vrede door de Koran niets in de weg.
Wat mij betreft is er dan in elk geval geen enkel bezwaar.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 19:51

Ik zeg niet dat de Nobelprijs geen goede aftekening is van waar echte wetenschap heeft plaatsgevonden de laatste ~150 jaar.

Ik zeg dat het niets te maken heeft met overtuiging.

Wat de quote beweert is dat Joden slimmer zijn omdat ze Joods zijn, en dat moslims zelfmoordenaars zijn omdat ze niet slim zijn.

Dit is ten eerste discrimineerend tegenover heel Oost-Azie en Afrika, zijn deze mensen dan ook zelfmoordenaars? Ten tweede is dit ook discriminerend voor de moslims. Als je echt zo denkt, waarom stap je dan niet naar de moslim familie bij jou op de hoek en vraag de heer des huizes of hij wil stoppen met zijn kinderen op te voeden als zelfmoordenaars.

Chriis

Chriis

• >250 berichten
  • 664 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 19:57

De academische vrijheid volgens Abu Zaid

"Academische vrijheid is een kostbaar goed. Daar kan de Egyptische docent Abu Zaid over mee praten. Zijn standpunt dat de koran op diverse manieren geïnterpreteerd kan worden, resulteerde in een waarschijnlijk levenslange verbanning. Abu Zaid is nu gastdocent aan de universiteit van Leiden. ......"

"......Memoriseren is een eenzijdige lesmethode. De docent vertelt, de student noteert en dat is dat. Een uitwisseling van verschillende gedachten is niet mogelijk. Maar volgens Abu Zaid is dat ook niet de bedoeling van de Egyptische overheid. Volgens de docent wil die niet dat studenten politieke gedachten vormen of zelfstandig leren denken. ......"

Lees verder: http://www.xs4all.nl...dia/Abuzaid.htm

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 20:40

Ik zeg niet dat de Nobelprijs geen goede aftekening is van waar echte wetenschap heeft plaatsgevonden de laatste ~150 jaar.  

Ik zeg dat het niets te maken heeft met overtuiging.

Wat de quote beweert is dat Joden slimmer zijn omdat ze Joods zijn, en dat moslims zelfmoordenaars zijn omdat ze niet slim zijn....

De eerste Nobelprijzen werden uitgereikt in 1901, dat is nu zowat 104 jaar geleden.

Iemand schreef: "De thans in Amerika wonende, uit Syrië afkomstige Farid N.Ghadry, schetst in een artikel “ Israel Builds for Nobel Prizes, Arabs Build for Suicide Bombers”." Nu kan dit onmogelijk geïnterpreteerd worden als dat joden slimmer zijn omdat ze joods zijn en moslims zelfmoordenaars omdat ze niet slim zijn.

De oorspronkelijke tekst van de hand van de heer Ghadry was waarschijnlijk:

http://www.nysun.com/article/3350
BY Farid N. Ghadry
October 18, 2004
The news last week that two Israeli scientists, in addition to an American, won the Nobel Prize in chemistry should be read with interest in the Arab world. This win says a lot about the state of affairs in the Middle East. While Israel builds its future with Nobel laureates, the Arab world fills its future with suicide bombers.

Het volledige artikel kan gevonden worden op
http://www.prisonpot.....e Future.html

Indien je van mening bent dat deze uitspraak discriminerend is dan zal je de heer Ghadry daarvan moeten overtuigen, maar ik vrees dat dat verschrikkelijk moeilijk zal zijn. Hij is namelijk zelf Arabier en moslim. Iets meer informatie over de man:
http://www.reformsyr...id_n_ghadry.htm

De laatste zin van het artikel waarnaar hierboven verwezen wordt luidt: "So while Israel survives intifadas, wars, hate, and oppressive Arab rulers, we, the Arab people, must wake up. If we pursue the same policies that drove us to the lowest point in our history - Asr al-Inhitat or Era of Despair as opposed to Asr al-Jahyliah or Era of Ignorance that preceded Prophet Mohammed - we will always be sidelined watching Nobel Prize winners produced by the Middle East - but not by us or for us."

Tenslotte doe ik flink mijn best van niet de mens aan te vallen, wel de ideologie die de mens in de onderontwikkeling vasthoudt. En als je ook dit discriminerend vindt, dan verwijs ik graag naar de uitspraken van Dr. Zewail en naar de Arab Human Develompents Reports.

De volledige tekst van de toespraak van Dr. Zewail kan gevonden worden op (oppassen: je download een pdf-file)
http://www.foodsafet...gmo/vatican.pdf

De Arab Human Development Reports kunnen gevonden worden op
http://cfapp2.undp.o...dr2.cfm?menu=12
http://cfapp2.undp.o...dr2.cfm?menu=10
http://cfapp2.undp.o...hdr2.cfm?menu=9
(voor respectievelijk 2004, 2003 en 2002)

Als je naar je moslims buurman stapt om hem te zeggen dat hij zijn kinderen opvoedt tot zelfmoordenaars zal je waarschijnlijk niet het verwachte resultaat boeken.
(Guillaume le Taciturne)

• Gast

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 21:18

Nog enigszins beste PurpereWolf,

Je schreef o.a.:

Wat de quote beweert is dat Joden slimmer zijn omdat ze Joods zijn, en dat moslims zelfmoordenaars zijn omdat ze niet slim zijn.  

Dit is ten eerste discrimineerend tegenover heel Oost-Azie en Afrika, zijn deze mensen dan ook zelfmoordenaars? Ten tweede is dit ook discriminerend voor de moslims. Als je echt zo denkt, waarom stap je dan niet naar de moslim familie bij jou op de hoek en vraag de heer des huizes of hij wil stoppen met zijn kinderen op te voeden als zelfmoordenaars.

Kijk zo had ik het dus niet gezien. In mijn simpelheid ga ik er maar van uit, dat de Islamieten als echte vertegenwoordigers van het zoogdiersoort Homo Sapiens in principe net zo slim zijn als de Joden.
Het gaat er in deze niet om of je echt slim of dom bent, maar meer wat je met de mogelijkheden in het leven weet te doen.
Het valt mij op, dat de Joden in relatief korte tijd een economisch van betekening zijnde staat Israel hebben weten te scheppen. Dat is niet vanzelf ontstaan, maar voortdurend door keihard werken en weten om te gaan met soms schamele middelen. Als je dat gegeven afzet tegen bijvoorbeeld de Palenstijnse "Staat", dan valt op, dat deze "Staat" er met dezelfde middelen en mogelijkheden vrijwel niets van gebrouwen heeft.
Integendeel het land is verscheurd door haat en tegenstellingen. Alle geld en energie lijkt te moeten worden gestoken in het dwarsbomen van overleg en het terroriseren van de staat Israel.
Het ware beter als de Palestijnen eens een voorbeeld namen aan Israel en er mee samen willen werken om tot een leefbare situatie te komen.
Als ik naar een Islamitische buurman loop en hem de beoogde vraag voorleg, dan denk ik, dat hij die niet zal begrijpen. Immers de gemiddelde Moslim heeft gelukkig geen boodschap aan terreur en wandaden tegen de mensheid.
Zeker weet je het echter nooit, want dezelfde vaak poeslief ogende Moslim kan veranderen in een tijdbom.
Zie hiervoor Afrika, Indonesie, Irak, Afghanistan, 11/9, Madrid, Londen, Van Gogh, etc. etc.

Wellicht is het aan te raden eens de schellen van de ogen te halen en eens te kijken naar wat werkelijk verachtelijk is in het leven.

• Gast

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 22:32

Beste LBO

Eerst wilde ik dit niet op de forum zetten maar zo te zien blijf je maar kinderachtig doen door te zeggen dat de Arabische wereld dom is.

Een beetje geschiedenis:
Weet je waar de Soemeriers, Assyriers en de Babyloniers vroeger woonden? In Mesopotamie anders genoemt Tweestromen land of nog anders IRAK. Daar ontstond alles: landbouw (Irak was eerste land dat aan landbouw dacht), eerste geschrift, WISKUNDE (o.a. regel van Pythagoras), Astronomie, Geneeskunde,...
Weet je waar de Perziers of de Meden vroeger woonden? In IRAN, dit was ook een land waar je naar toe moest ging als je dorstig naar kennis was.

De Grieken gingen naar Irak om daar te studeren omdat Bagdad al de kennis bezat en hoofdstad was van heel de wereld.

Hebben alle Irakezen, Iranezen, Indiers,.. voor al die kennis en uitvindingen een nobelprijs gekregen?

Weet je wat de Europeanen toen waren? Ze waren wilde mensen, nomaden, en leefden in bossen.

• Gast

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 22:40

Beste purperWolf en Zwiestein,

Ik mag jullie feliciteren, want bij deze mag ik jullie als trouwe metgezellen benoemen in de verdediging van het Islamitische gedachtengoed.

Over dom of slim zal ik het wat jullie betreft maar verder niet hebben.

Daar ben ik zeker niet slim of dom genoeg voor.

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 08:54

Beste LBO  

Eerst wilde ik dit niet op de forum zetten maar zo te zien blijf je maar kinderachtig doen door te zeggen dat de Arabische wereld dom is.  

Een beetje geschiedenis:
Weet je waar de Soemeriers, Assyriers en de Babyloniers vroeger woonden? In Mesopotamie anders genoemt Tweestromen land of nog anders IRAK. Daar ontstond alles: landbouw (Irak was eerste land dat aan landbouw dacht), eerste geschrift, WISKUNDE (o.a. regel van Pythagoras), Astronomie, Geneeskunde,...  
Weet je waar de Perziers of de Meden vroeger woonden? In IRAN, dit was ook een land waar je naar toe moest ging als je dorstig naar kennis was.

De Grieken gingen naar Irak om daar te studeren omdat Bagdad al de kennis bezat en hoofdstad was van heel de wereld.

Hebben alle Irakezen, Iranezen, Indiers,.. voor al die kennis en uitvindingen een nobelprijs gekregen?  

Weet je wat de Europeanen toen waren? Ze waren wilde mensen, nomaden, en leefden in bossen.

Beste LBO  

Een beetje geschiedenis:

Tja, het probleem met deze redenering is wel dat Soemeriers, Assyriers, Babyloniers, Mesopotamiers, Perzen, Meden, Pytagoras, etc. toen niet onderworpen waren aan de islam.

Je redenering bewijst dus dat er in se niets verkeerd is met de verstandelijke vermogens van die mensen en dat het probleem inderdaad bij de islam ligt die elke menselijke ontwikkeling verstikt.
(Guillaume le Taciturne)

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 09:57

Kijk zo had ik het dus niet gezien. In mijn simpelheid ga ik er maar van uit, dat de Islamieten als echte vertegenwoordigers van het zoogdiersoort Homo Sapiens in principe net zo slim zijn als de Joden. Het gaat er in deze niet om of je echt slim of dom bent, maar meer wat je met de mogelijkheden in het leven weet te doen.

Schoolvoorbeeld voor miscommunicatie. De essentie van de onderliggende vraag is toch of de Islamitische samenleving ervoor zorgt dat haar mensen worden opgeleid tot wereldburgers, mensen met een gedegen opleiding en tolerantie voor andere religies? Mensen die in principe met andere culturen samen kunnen en willen leven? De stelling is dat wetenschap een te kleine plaats inneemt binnen de Islamitische samenleving. Is dat nu zo of niet? Wil iedereen die zo emotioneel uit de hoek komt en zich opwindt over de stelling van de topicstarter asjeblieft ook even de posts van Roland Ronceval lezen, die veel moeite heeft gedaan om een objectief beeld te schetsen? Het valt me namelijk op dat niemand deze posts onder de loep neemt en probeert tegen te spreken, eerder richt men zich op LBO, die in zijn eerste post een aantal quotes aanhaalt, die opruiend overkomen en mensen in het verkeerde keelgat schieten. Maar kom op nu, we zijn toch allemaal redelijke intelligente mensen hier. Het moet toch niet te moeilijk zijn om daar doorheen te kijken en te begrijpen wat LBO nu bedoelt? Bovendien heeft hij (zij?) geprobeerd zijn stelling te nuanceren:

Hierbij een link, die deels wat meer recht doet aan de prestaties van de Islamitische wereld in de middeleeuwen.  
Op veel wetenschappelijke gebieden was de Arabische (lees islamitische) wereld toen leidinggevend.  
Daarna werd door het wellicht al te star volgen van het fundamentalisme deze leidendgevende positie verloren.  
Het artikel en de reacties geven deels een wat genuanceerder beeld over de Islam.  
http://www.meervrijh...gangsgeloof.htm

Kunnen we ons weer richten op de oorspronkelijke stelling: de islamitische samenleving heeft niet genoeg aandacht voor wetenschap, daardoor ontwikkelt deze samenleving zich niet, er zijn een aantal factoren die dat veroorzaken. Is dit nu waar of niet?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Chriis

Chriis

• >250 berichten
  • 664 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 11:44

http://nl.wikipedia....Galileo_Galilei :
"Eerder dacht men, op grond van de geschriften van Ptolemeus, dat de aarde in het middelpunt van het gehele universum stond, en dat de zon, de planeten en alle sterren om de aarde heen draaiden. Dit was ook een van de leerstellingen van de Rooms-katholieke Kerk.
Na een aantal jaren kwam Galilei dan ook in conflict met de Kerk, alhoewel hij zelf volhield dat zijn werk slechts een zuiver theoretische beschrijving inhield, en niet in conflict was met de godsdienst, die hijzelf ook aanhing. Hij meende juist te laten zien hoe doordacht het door God geschapene in elkaar zat.
Toch werd Galilei gedwongen afstand te nemen van zijn ontdekkingen, en werd hij in een kerkelijk proces veroordeeld tot levenslang huisarrest, van 1633 tot 1642."

Nu de stelling: Ontmoedigt de islam wetenschappelijk onderzoek?

Dus: is er verschil tussen 'de (invloed van) Islam nu' en 'de (invloed van) Rooms-Katholieke Kerk toen'? Zoja, wat?
Waar komt deze achterstand vandaan?
Hoe is dit in Europa veranderd, door welke factoren? Hoe zien we dit terug in de huidige Islam wereld?

Verder Abu Zaid uit mijn eerdere post: http://www.xs4all.nl...dia/Abuzaid.htm

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures