Co2 bij houtpellets

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

Co2 bij houtpellets

hey,

ik moet de CO2 uitstoot berekenen bij een volledige verbranding bij houtpellets maar ik vind geen reactievergelijking of weet ook niet goed hoe ik hieraan moet beginnen. Kan iemand me hierbij helpen?

grtz

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Co2 bij houtpellets

als je het heel netjes moet doen:

chemische samenstelling van hout

Een houtsoort kiezen, en dan van elk van die samenstellende stoffen de brutoformule zoeken en dan maar rekenen met bijv

houtstof1 +xO2 --> aCO2 + bH2O.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Co2 bij houtpellets

Is er ook een andere mogelijkheid?

Is er niet één bepaalde reactievergelijking van de verbranding van houtpellets?

Misschien dat ik hierbij ook de CO2 uitstoot kan berekenen aan de hand van stechiometrie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Co2 bij houtpellets

junior schreef:Is er ook een andere mogelijkheid?

Is er niet één bepaalde reactievergelijking van de verbranding van houtpellets?

Misschien dat ik hierbij ook de CO2 uitstoot kan berekenen aan de hand van stoichiometrie?
Je zou gewoon nét kunnen doen of de droge stof in hout 100% cellulose is. Zo'n enorme fout levert dat niet op, toch zeker niet gezien de vrij grote verschillen tussen de verschillende soorten hout. NB: open-haardbezitters hebben duidelijke voorkeuren, niet voor niks :eusa_whistle:

Wel nog even zoeken naar het percentage vocht in gewoon hout, want water brandt natuurlijk niet mee.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Co2 bij houtpellets

Als ik dan 100% cellulose neem wat is dan de beginstof in mijn reactievergelijking?

Berichten: 4.502

Re: Co2 bij houtpellets

En de massa van de te verbranden pallets met mogelijke impregneervloeistoffen,zou dat ook nog een rol spelen?

Er bestaat een grote variatie aan pallets met bij sommige soorten,die gebonden zijn aan de norm ISPM-15 norm regelgeving,met oa. als vb: ■Begassing van de houten verpakking met methylbromide

Berichten: 9

Re: Co2 bij houtpellets

Dat moet geen rol spelen. Ik zou pellets gemaakt uit eik moeten hebben.

Hiervan dat beginproduct in die reactievergelijking

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Co2 bij houtpellets

Als ik dan 100% cellulose neem wat is dan de beginstof in mijn reactievergelijking?
awel, cellulose.....(en nog zuurstof natuurlijk)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Co2 bij houtpellets

verbrand die pellets gewoon, en meet hoeveel CO2 er vrij komt

Berichten: 4.502

Re: Co2 bij houtpellets

En ik vergat nog te vermelden dat in een 100% massa aan palletmateriaal er zich minstens 20-25% water bevindt,dus de rest is cellolose en andere stoffen.

Het meest droge pallethout zal hoogstens een RV. van 10-15% hebben,dus een max. van 90% aan cellulose en andere stoffen en onder die laatste kun je mogelijke impregneerstoffen nemen met een massa van ca. 1-3%.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Co2 bij houtpellets

Goed lezen. Het gaat hier over pellets, niet over pallets.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Co2 bij houtpellets

Hout als een boel cellulose beschouwen geeft je toch wat fout, denk ik. Lignine zorgt toch voor een aanzienlijk deel van het hout?

Uiteindelijk zal het inderdaad veel gemakkelijker gaan het gewoon allemaal in een caloriebrander te stoppen en de gevormde CO2 te meten, liefst met meerdere metingen.

Berichten: 4.502

Re: Co2 bij houtpellets

Goed lezen. Het gaat hier over pellets, niet over pallets.
Ik bekeek Wiki en zie dat idd. verbrandings hakhout wordt bedoeld en geen opslagpallets,dus sorry.

De impregneringsstoffen van max.3 % zullen meestal ontbreken,echter geldt wel de rest van het verhaal met ook de vermelde lignine niet te vergeten.

Ik wens de medelezers overigens een prettige jaarwisseling toe ;valt wel buiten de topic,maar ik neem aan dat het nu geoorloofd is!

Berichten: 4.502

Re: Co2 bij houtpellets

Om de houtdiscussie te vereenvoudigen,zocht ik in mijn belegen studieboeken de chem.eigenschappen van hout op:
Bijlagen
Hout_chemisch.jpg
Hout_chemisch.jpg (245.14 KiB) 571 keer bekeken

Berichten: 9

Re: Co2 bij houtpellets

Jan van de Velde schreef:als je het heel netjes moet doen:

chemische samenstelling van hout

Een houtsoort kiezen, en dan van elk van die samenstellende stoffen de brutoformule zoeken en dan maar rekenen met bijv

houtstof1 +xO2 --> aCO2 + bH2O.
Welke stof moet ik dan nemen bij het beginproduct als het gaat over houtpellets gemaakt uit eik? want ik zou niet weten hoe ik zo'n stof moet samenstellen. Als ik de eerste stof heb kan ik berekenen hoeveel CO2 er vrij komt.

Reageer