Co2 bij houtpellets

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Co2 bij houtpellets

Wat is nu eigenlijk het uiteindelijke doel van deze berekening? Geef daar aub eerst eens antwoord op, voordat we nog wekenlang langs elkaar heen gaan praten en voor niks op zoek gaan. Waar zit je probleem?
  1. Zou je de CO2-produktie van verbranding van 1 kg glucose kunnen berekenen?
  2. Moet die in een of ander wetenschappelijk tijdschrift, of is het een vingeroefeningetje voor school?
  3. Hoe nauwkeurig moet het?
  4. Waarom kies je eik, als we je eerder makkelijk toegankelijke cijfers voor andere houtsoorten gaven?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Co2 bij houtpellets

Het is al een aantal keer aangegeven: Een precieze samenstelling is niet te geven, en een precieze berekening kun je dus ook maken. Wil je de exacte hoeveelheid weten, dan zit er niets anders op dan verbranden en de vrijgekomen hoeveelheid CO2 te bepalen.

Wil je een globale indicatie hebben dan kun je met de informatie uit de laatste bijdrage van oktagon een heel eind komen. Neem bijvoorbeeld aan dat je hout voor 40% uit cellulose, 20% uit hemicellulose en 40% uit lignine bestaat. De algemene formule van de hemicelluloses is ongeveer hetzelfde als die van cellulose, dus kom je uit op 60% cellulose en 40% lignine.

De empirische formules van beide zijn gemakkelijk te vinden op internet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4.502

Re: Co2 bij houtpellets

@JvdV:

Bericht #2 had ik vluchtig gelezen,maar niet de verwijzing erin.Bij het lezen ervan zag ik dat de houtsoorten zijn gespecificeerd en in mijn vermelding hout als algemeen product.

Berichten: 9

Re: Co2 bij houtpellets

Ik moet dit maken voor men eindwerk. Het is dus de bedoeling dat ik via een reactievergelijking de CO2 uitstoot bereken bij houtpellets. Ik had aan iemand raad gevraagd en hij vertelde me dat ik het best pellets nam die uit eik gemaakt werden. Maar ik kan dus geen reactievergelijking opstellen en de CO2 uitstoot ben ik ook niet zeker van.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Co2 bij houtpellets

Beste Junior,

Vriendelijk doch dringend verzoek: Dat is 1 van mijn 4 vragen beantwoord. Zo schieten we (en jij dus ook) niet op.

Als je ons nu eens om te beginnen helder en duidelijk antwoord geeft op de volgende vragen:

  1. Zou je de CO2-produktie van verbranding van 1 kg glucose kunnen berekenen?
  2. Moet die in een of ander wetenschappelijk tijdschrift, of is het een vingeroefeningetje voor school?
  3. Hoe nauwkeurig moet het?


Deze vragen zijn bedoeld om erachter te komen wát je nu eigenlijk precies aan informatie nodig hebt, en over welke graad van (stoichiometrische reken-)vaardigheden je beschikt. Als je daar nu eens antwoord op geeft, dan kunnen we gericht in plaats van richtingloos helpen. En anders zijn we hier tegen Sint Juttemis nóg aan het sukkelen.

Moderator

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Co2 bij houtpellets

Jan van de Velde schreef:Beste Junior,

Vriendelijk doch dringend verzoek: Dat is 1 van mijn 4 vragen beantwoord. Zo schieten we (en jij dus ook) niet op.

Als je ons nu eens om te beginnen helder en duidelijk antwoord geeft op de volgende vragen:

  1. Zou je de CO2-produktie van verbranding van 1 kg glucose kunnen berekenen?
  2. Moet die in een of ander wetenschappelijk tijdschrift, of is het een vingeroefeningetje voor school?
  3. Hoe nauwkeurig moet het?


Deze vragen zijn bedoeld om erachter te komen wát je nu eigenlijk precies aan informatie nodig hebt, en over welke graad van (stoichiometrische reken-)vaardigheden je beschikt. Als je daar nu eens antwoord op geeft, dan kunnen we gericht in plaats van richtingloos helpen. En anders zijn we hier tegen Sint Juttemis nóg aan het sukkelen.

Moderator

Het is een eindwerk voor school. Ik heb dus verschillende brandstoffen in mijn eindwerk o.a. houtpellets.

Voor de CO2 uitstoot te berekenen heb ik dus de reactievergelijking nodig. Ik heb de reagentia nodig. Deze houtpellets moeten bestaan uit eik. Ik weet niet hoe ik dit beginproduct moet samenstellen. Ik moet gewoon de reactievergelijking vinden van houtpellets uit eik.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Co2 bij houtpellets

Het antwoord op deze vraag is in dit topic al gegeven. Er staat wat je voor eikenhout als samenstelling kunt gebruiken, de molecuulformule van deze stoffen is op internet terug te vinden. Daarmee zou je de berekening moeten kunnen maken.

Aangezien dit een schoolopgave betreft is het topic verplaatst naar Huiswerk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4.502

Re: Co2 bij houtpellets

Probeer eens een brandweer-afdeling in je woonplaats,deze weten alles van verbrandingen van diverse materialen!!

Reageer