Positief feedbackmechanisme van een actiepotentiaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Positief feedbackmechanisme van een actiepotentiaal

Wanneer een neuron gedepolariseerd wordt tot een bepaalde drempelwaarde, openen potentiaalgevoelige natriumkanalen zich zeer snel. De influx van natriumionen via deze kanalen depolariseert de cel nog meer, waardoor nog meer natriumkanalen zich openen, enz. De opening van potentiaalgevoelige natriumkanalen om een actiepotentiaal te produceren in een zenuwcel, creërt dus een positief feedbackmechanisme. Zo'n positief feedbackmechanisme heeft externe beperkende factoren nodig om stopgezet te worden en volgens mijn cursus zijn dat er voor dit mechanisme twee.

Eén daarvan kan ik direct bedenken: de conductantie van natriumionen daalt naarmate de actiepotentiaal de membraanpotentiaal dichter bij de evenwichtspotentiaal van natrium brengt. Bijgevolg zullen de natriumionen moeilijker in de cel stromen. Over de tweede beperkende factor twijfel ik: potentiaalgevoelige natriumkanalen hebben twee poorten, een activatie- en een inactivatiepoort. Die tweede sluit het kanaal af bij blijvende depolarisatie en ik vermoed dat dit de tweede beperkende factor is. Correct of speelt er nog iets anders mee?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Positief feedbackmechanisme van een actiepotentiaal

Dat is juist:

1) Door depolarisatie zal de influx van positiefgeladen deeltjes afnemen.

2) Door efflux van kalium repolariseert de cel. Tijdens deze repolarisatie ondergaan natriumkanalen een conformatieverandering waardoor ze inactief worden en geen natrium binnen kunnen laten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 8.614

Re: Positief feedbackmechanisme van een actiepotentiaal

Mooi, bedankt voor de bevestiging.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer