Doorsnede berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Doorsnede berekenen

Hoi,

Ik kom er maar niet uit om de doorsnede (in vierkante mm) te verkregen als de diameter (in mm) gegeven is.

Ik heb de doorsnede nodig in vierkante mm om de wet van pouillet toe te passen, dus als een diameter opgegeven is moet deze eerst omgerekend worden. Dit doe ik door de formule van de oppervlakte van de cirkel te berekenen.

Voorbeeldje hoe ik het doe:

Gegeven: diameter O,2 mm

Oplossing :

0,2 mm = 0,00002m => 0,00002m * pi = 0,0000628 vierkante meter ==> 0,0628 vierkante mm

Dit kom ik uit terwijl ik weet (aan de oplossing) dat het moet 0,0314 zijn. Dit is dus de helft, dat zie ik maar ik weet niet wat ik in de formule moet veranderen.

Is dit ook de beste manier om de doorsnede (voor het toepassen Wet van Pouillet) te berekenen?

Kim

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Doorsnede berekenen

Je gebruikt de formule voor de omtrek van een cirkel.

De oppervlakte van een cirkel kan je op de volgende manier berekenen.
\(S=\frac{\pi \cdot d^2}{4} \)
Of wanneer je de straal gegeven hebt:
\(S=\pi \cdot r^2 \)

Berichten: 7

Re: Doorsnede berekenen

Deze formule werkt! BEDANKT!

Maar toch blijf ik even sukkelen met de gehele vraag. Ik heb nu al mijn doorsnede kunnen berekenen maar als ik de gehele oefening uitwerk kom ik toch niet uit wat zou moeten zijn:

Vraag : Bereken de stroomsterkte van een koperdraad met lengte 1KM en diamater 2mm bij aansluiting op 6V

Dus hier even mijn berekeningen:

- Eerst bereken ik de weerstand aan de hand van de formule van de Wet van Pouillet.
\(R=p.l/A\)
p : 0,0175 (koper)

A : 3,15

l : 1000m

Dus
\(R= 0,0175.1000/3,14\)
= 5,57

- Nu ik de weerstand heb is het de Wet van Ohm toepassen om de stroomsterkte te weten
\(I= U/R\)
Dus 6V/5,57ohm = 1,07 A

Dit kom ik dus via mijn redeneringen uit terwijl de oplossing moet 0,69 A zijn..

Wat doe ik hierbij verkeerd??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Doorsnede berekenen

Ik kan geen fout meer vinden in jouw berekening, waar heb je dat antwoord juist vandaan ?
marion2u schreef:Vraag : Bereken de stroomsterkte van een koperdraad met lengte 1KM en diamater 2mm bij aansluiting op 6V

Dus hier even mijn berekeningen:

- Eerst bereken ik de weerstand aan de hand van de formule van de Wet van Pouillet.
\(R=p.l/A\)
p : 0,0175 (koper)

A : 3,15

l : 1000m

Dus
\(R= 0,0175.1000/3,14\)
= 5,57
Een beetje extra aandacht besteden aan eenheden tijdens de berekening kan in de toekomst misschien veel frustraties en zoekwerk naar fouten vermijden.

Je oppervlakte staat mm², je soortelijke weerstand staat in Ω.μmm en de lengte van je draad gebruik je meters voor.

Ik denk dat het toeval is dat je de juiste weerstand uitkomt (mijn excuses als je rekening gehouden hebt met je eenheden maar aan je werkwijze te zien doe je dat niet).
\(\rho = 1,75 \cdot 10^{-8} \Omega \cdot m \)
\(A= 3,14 \cdot 10^{-6} m^2\)
\(l = 1000 m \)
Hierboven staat alles omgezet in SI eenheden en als je dat gaat invullen in je formule kun je nooit foute resultaten bekomen.

Verder bij de berekening van je stroom zie ik niks verkeerd.

Berichten: 7

Re: Doorsnede berekenen

Het antwoord is gegeven in de lessen zelf, en zie ik hier nu nog eens in de powerpoint staan van de prof :s

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Doorsnede berekenen

Het antwoord is gegeven in de lessen zelf, en zie ik hier nu nog eens in de powerpoint staan van de prof :s
Ik vermoed dat ik het probleem gevonden heb.

Uit ervaring weet ik dat men in de elektriciteit op een kabel nooit de diameter zal hangen maar de doorsnede.

Gangbare maten in een huis zijn bijvoorbeeld 1,5mm² en 2,5mm².

Ik heb het even uitgerekend als wanneer die diameter in jouw opgave (2mm) geen diameter is maar een doorsnede (2mm² = A) dan kom je wel op het juiste resultaat.

De soortelijke weerstand en lengte kan je best gebruiken uit mijn laatste bericht en voor de oppervlakte moet je dan invullen:
\( A= 2 \cdot 10^{-6} m^2\)


Je resultaat invullen in de wet van Ohm die je reeds correct had toegepast en je bent er :eusa_whistle:

Reageer