Springen naar inhoud

is de Bijbel/Koran door een opperwezen geschreven

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 19:34

Christenen/Moslims... geloven die dan dat de Bijbel/Koran door een 'opperwezen' is geschreven ( dus Mozes, Abraham of wie ook het moge zijn, zijn dan de mensen die deze teksten via God kregen ?). Je hoort toch vaak 'wat in de bijbel staat, is heilig' ... om bovenstaande reden dus ?

Greetz Piet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2005 - 20:55

Christenen/Moslims... geloven die dan dat de Bijbel/Koran door een 'opperwezen' is geschreven ( dus Mozes, Abraham of wie ook het moge zijn, zijn dan de mensen die deze teksten via God kregen ?). Je hoort toch vaak 'wat in de bijbel staat, is heilig' ... om bestaande reden dus ?

Greetz Piet

Zie topics
- Wat is de Koran, waar komt het vandaan
- koran = wetenschap

Als je dan nog met vragen zit zal er een antwoord komen.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre
Ni de réussir pour persévérer
(Guillaume le Taciturne)

• Gast

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 00:27

Nee.
1. Wat versta je onder opperwezen?
Of bedoel je er gewoon God mee?

2. Je noemt twee religies, die twee hebben wel een zooi overeenkomsten, maar ook een zooi verschillen. Hier heb je er één. Dus kun je beter je vraag splitsen.

3. Als ze door "Opperwezen" geschreven zouden zijn, zijn ze dus niet door Abraham of Mozes geschreven. Als Abraham of Mozes ze zouden hebben geschreven dan heeft Opperwezen ze dus niet geschreven.

• Gast

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 16:39

Christenen/Moslims... geloven die dan dat de Bijbel/Koran door een 'opperwezen' is geschreven ( dus Mozes, Abraham of wie ook het moge zijn, zijn dan de mensen die deze teksten via God kregen ?). Je hoort toch vaak 'wat in de bijbel staat, is heilig' ... om bovenstaande reden dus ?

Greetz Piet

ja hallo,
denk je nu echt dat koran/bijbel/thora/... uit de hemel gefaxt zijn?

• Gast

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 16:44

Letterlijk? Hoe komen die schriften dan plots hier? Teleportatie?
Maar staan abraham en mozes zelf ook niet in de bijbel? Als dat zo is, dan zou god abraham en mozes al op voorrand in dat boek hebben geschreven (?) en het dan gegeven(?) hebben. En ik vind het raar om dit op te schrijven want ik geloog niet in god.

• Gast

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 18:45

Ze zijn niet door God geschreven maar met bevel van God.

• Gast

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 19:57

Sorry, maar dan vraag ik mij af: hoe gaf God dat bevel? :shock:

• Gast

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 20:28

Letterlijk? Hoe komen die schriften dan plots hier? Teleportatie?
Maar staan abraham en mozes zelf ook niet in de bijbel? Als dat zo is, dan zou god abraham en mozes al op voorrand in dat boek hebben geschreven (?) en het dan gegeven(?) hebben. En ik vind het raar om dit op te schrijven want ik geloog niet in god.

En over welk "boek" heb je het nu?
Zoals ik al schreef, je kunt de koran en de bijbel niet (met alles) vergelijken. Bijbel betekend boeken, en in tegen stelling tot de koran zijn ze niet aan één iemand uitgerijkt, maar is bijvoorbeeld genesis een stuk ouder dan bijvoorbeeld openbaringen. Logisch ook, hoe zouden ze anders in het nieuwe testament de Thora, boeken van de profeten en andere geschriften kunnen noemen?
Wat je de bijbel noemt is een samenstelling van boeken. Het oude testament komt qua inhoud overeen met de Joodse Tennach. En wat het nieuwe testament is is tot stand gekomen in een discussie met behulp van een stel bischoppen onder leiding van keizer Constantijn tijdens de concilie van Nicea al dan niet met de hulp van God. Dat was in het jaar 325 n.Chr. Kennelijk was de meerderheid er van overtuigd dat de boeken in het huidige NT de juiste zijn. Trouwens, over de evangeliën was weinig twijfel. Uit brieven blijkt dat de christenen ook al een tijd voor de concili die evangeliën al aanhaalden. Boeken waar over gediscuseerd werd moet je vooral denken aan dingen als Petrus II er wel of niet in. Of Thomas er wel of niet in. Dat soort dingen.

Dus nee.

Oja, en als iets het evangelie van Johannes heet kun je al raden dat Johannes het geschreven heeft en het niet uit de hemel gekieperd is.
En het zelfde lijkt me het geval als het bijv. om "Psalmen van David" gaat. :shock:

Dus dan heb je je verschil met de Koran ook te pakken.
De koran is de schriftelijke vastlegging van de openbaringen van God aan Mohamed.
Terwijl de de tennach en de bijbel uit teksten bestaan waar veel eeuwen tussen zitten.

Oja, en voor de overige verschillen tussen de schriften.
Het (inhoudelijke, want de boeken staan soms wel op een andere volgorde geselecteerd) verschil tussen de Joodse tennach en de christelijke bijbel is alleen het nieuwe testament.
Bij de Koran zijn er in de verhalen soms duidelijke overeenkomsten te zien maar je zult niet precies de zelfde boeken tegen komen.
Daarbij vind ik persoonlijk de koran ook een andere schrijfstijl hebben.

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 20:57

...De koran is de schriftelijke vastlegging van de openbaringen van God aan Mohamed.
Terwijl de de tennach en de bijbel uit teksten bestaan waar veel eeuwen tussen zitten. ...

De koran bestaat voornamelijk uit verhalen die zo rond de jaren 650/700 de ronde deden in de streek (en er zijn serieuse aanwijzingen dat dat eerder Syrië was dan Arabië) en die voornamelijk van joodse, christelijke en Manicheïsche origine waren, en waarschijnlijk ook Perzisch en Ethiopisch.

Dan zijn er de zaken die er aan toegevoegd zijn, misschien door Mohammed, maar zeker door zijn opvolgers.

Een centrale plaats in het nieuwe geloof wordt ingenomen door een aantal teksten die te samen Koran heten, wat ‘reciet’ betekent. Het is aanvankelijk een open collectie losse teksten, die tegen het eind van de zevende eeuw stolt tot een boek. Veel koranteksten zijn kennelijk een commentaar op een niet nader aangeduide heilige schrift; andere zijn van bezwerende of wetgevende aard. Bepaalde varianten van jodendom en christendom, maar ook van de dualistische gnostische sekte der Manicheeërs, hebben er duidelijke sporen in nagelaten.

Henk DRIESSEN (Redactie), In het huis van de islam. Geografie, geschiedenis, geloofsleer, cultuur, economie, politiek, SUN-Kritak, Nijmegen 1997. ISBN 90 6168 606 7.
(Guillaume le Taciturne)

• Gast

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 21:20

...De koran is de schriftelijke vastlegging van de openbaringen van God aan Mohamed.
Terwijl de de tennach en de bijbel uit teksten bestaan waar veel eeuwen tussen zitten. ...

De koran bestaat voornamelijk uit verhalen die zo rond de jaren 650/700 de ronde deden in de streek (en er zijn serieuse aanwijzingen dat dat eerder Syrië was dan Arabië) en die voornamelijk van joodse, christelijke en Manicheïsche origine waren, en waarschijnlijk ook Perzisch en Ethiopisch.

Dan zijn er de zaken die er aan toegevoegd zijn, misschien door Mohammed, maar zeker door zijn opvolgers.

Een centrale plaats in het nieuwe geloof wordt ingenomen door een aantal teksten die te samen Koran heten, wat ‘reciet’ betekent. Het is aanvankelijk een open collectie losse teksten, die tegen het eind van de zevende eeuw stolt tot een boek. Veel koranteksten zijn kennelijk een commentaar op een niet nader aangeduide heilige schrift; andere zijn van bezwerende of wetgevende aard. Bepaalde varianten van jodendom en christendom, maar ook van de dualistische gnostische sekte der Manicheeërs, hebben er duidelijke sporen in nagelaten.

Henk DRIESSEN (Redactie), In het huis van de islam. Geografie, geschiedenis, geloofsleer, cultuur, economie, politiek, SUN-Kritak, Nijmegen 1997. ISBN 90 6168 606 7.

Het ging er ook niet om hoe de koran historisch gezien mogelijk tot stand gekomen zou zijn (die vraag zou dan op het geschiedenis subforum gesteld moeten worden en had ik een heel ander stukje getikt) maar hoe het volgens gelovigen zit.
Ik denk niet dat ik wat jij beschrijft daartoe kan rekenen.

• Gast

Geplaatst op 02 augustus 2005 - 21:30

Btw, ik bedoel m'n vorige reactie minder bot dan het misschien overkomt. :shock:

• Gast

Geplaatst op 03 augustus 2005 - 12:57

... rond de jaren 650/700? Betwijfel ik. Er wordt in de Koran over elk profeet iets gezegd, ook over de Katholieke en de Joodse want volgens de Koran zijn ze allemaal heilig. Ik denk niet dat al die profeten in de jaren 650/700 leefden. :wink:

• Gast

Geplaatst op 03 augustus 2005 - 14:35

Btw, ik bedoel m'n vorige reactie minder bot dan het misschien overkomt. :shock:

Helemaal niet erg.

De inleidende vraag kwam van RonnieKing en luidde: "is de Bijbel/Koran door een opperwezen geschreven" (weliswaar in vragende vorm geschreven maar zonder vraagteken), met als verdere verduidelijking: "Christenen/Moslims... geloven die dan dat de Bijbel/Koran door een 'opperwezen' is geschreven ( dus Mozes, Abraham of wie ook het moge zijn, zijn dan de mensen die deze teksten via God kregen ?). Je hoort toch vaak 'wat in de bijbel staat, is heilig' ... om bovenstaande reden dus ?"

Op de vraag in de aanhef heb ik geantwoord. In de verdere tekst zitten nog enkele eerder onduidelijke vragen, die echter vervallen met het negatief beantwoorden van de inleidende vraag.

Is ... door opperwezen geschreven?NEEN
zijn dan de mensen die deze teksten via God kregen ?: VRAAG ONDUIDELIJK
om bovenstaande reden dus ?" WAT OM WELKE REDEN?

Heb ik me duidelijk genoeg uitgedrukt?

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2005 - 14:38

... rond de jaren 650/700? Betwijfel ik. Er wordt in de Koran over elk profeet iets gezegd, ook over de Katholieke en de Joodse want volgens de Koran zijn ze allemaal heilig. Ik denk niet dat al die profeten in de jaren 650/700 leefden. :wink:

Geachte Zwiestein. Waar wordt gezegd dat al die profeten leefden in die periode? Er staat: De koran bestaat voornamelijk uit verhalen die zo rond de jaren 650/700 de ronde deden in de streek..., niet dat die profeten in die tiijd daar de ronde deden.

Ik vind het tof dat je het over katholieken hebt daar in die tijd, maar ik kan u verzekeren dat ze daar niet allemaal even katholiek waren hoor!
(Guillaume le Taciturne)

degoden

degoden

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 10:57

in tegenstelling tot het christendom is de islam een betrekkelijk jonge religie.

Ik weet van de bijbel dat het oude testament in grote lijnen de geschiedenis bevat van het joodse volk (een soort vaderlandse geschiedenis dus) het nieuwe testament is geschreven door volgelingen en adepten van Jezus, mensen die in hem de nieuwe Christus zagen. en is dus eigenlijk een pro Jezus verhaal en niet echt objectief

De koran heeft grote raakvlakken met de joodse religie, en soms zijn het grotendeels dezelfde verhalen. Ook hier een pro Allah en pro Mohammed verhaal dus

de strekking ervan is gelijk; een pro verhaal, maar geen objektieve geschiedenis.
En of je het nu God of Allah noemt, in feite gaat het over dezelfde............

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures