Springen naar inhoud

Replicatie

• Log in om te kunnen reageren

biologiestudent

biologiestudent

• >250 berichten
  • 269 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2009 - 16:21

In mijn cursus genetica staat volgend stukje tekst:

'de synthese van de nieuwe streng gebeurt altijd van 5' naar 3' richting: de inbouw van een nieuwe nucleotide gebeurt altijd aan een vrije 3' OH uiteinde van een bestaande streng en het nucleotide is als een trifosfaat niet enkel het substraat maar levert ook de nodige energie voor de polymerisatie. door het afsplitsen van 2 fosfaatgroepen wordt er voldoende energie vrijgesteld om het DNA polymerase toe te laten de overblijvende 5' fosfaat groep via een esterbinding te verbinden aan het 3' OH uiteinde van de groeiende DNA streng. DNA polymerasen hebben dus nood aan: een template streng, de deoxynucleotide trifosfaten dATP, dGTP, dTTP en dCTP en een vrije 3' OH groep om de nieuw te polymeriseren streng te kunnen verlengen. Zonder dergerlijke vrije 3' OH groep kan het enzym niet starten.'

Dit stukje is me niet echt duidelijk.
Ik snap wel dat een nieuwe streng wordt aangemaakt van 5' naar 3' maar hoe zit het met die trifosfaten?
en die vrije 3' OH?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 december 2009 - 21:36

Die trifosfaten zitten aan deze te incorporeren nucleotiden gekoppeld. Trifosfaat bestaat uit energie rijke bindingen. Door deze binding te verbreken komt er energie vrij die door DNA polymerase gebruikt zal worden om de nucleotide te incorporeren.

De binding aan de 3' kant en niet de 5' kant is een stukje organische chemie die voor mij zelf heel ver weg zit gestopt.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures