Ti 84-plus gaat niet meer aan

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Ti 84-plus gaat niet meer aan

Hallo ik heb 2.5 jaar geleden een TI 84 plus gekocht. Nog nooit heb ik er problemen mee gehad tot vandaag want toen ik hem aan wou zetten deed hij helemaal niks. Af en toe geeft ie ongeveer 1/10 van een seconde goed beeld maar dat is niet genoeg. Wat kan dit zijn?? Kan iemand mij hier iets wijzer over maken?

Mvg,

Thijs

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

Misschien slecht contact van je batterijen ?

Probeer ze er eens uit te halen en te kijken of de contacten vervuild zijn.

Eventueel eens nieuwe batterijen erin steken als alles proper is.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

Waarschijnlijk zijn je batterijen plat.
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 6

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

Ik heb er 4 volledig nieuwe batterijen ingedaan en nu net ook de contactpunten schoongemaakt maar hij doet nog steeds hetzelfde. Kan het misschien zo zijn dat er een draadje binnenin me rekenmachine kapot is of dat er kortsluiting geweest is?

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

Knoopcel vervangen?

Berichten: 6

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

Knoopcel vervangen?
waar zit die knoopcel? onder dat vakje van back-up battery?

Berichten: 4.246

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

Verhoog het contract, zet 'm eerst uit, dan aan en dan 2nd +pijl omhoog inhouden.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

Verhoog het contract, zet 'm eerst uit, dan aan en dan 2nd +pijl omhoog inhouden.
Ik dacht ook eerst aan het contrast maar toen ik teste met mijn TI83 plus dan kreeg ik nooit een flits te zien, vanaf je hem aanzet is het dan zeer licht je scherm of onleesbaar als je contrast te laag staat.

Misschien flitst het bij de TI84 wel even.

Berichten: 6

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

aan het contrast ligt het niet. Ik breng 'm denk ik vandaag maar naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Ik heb het idee dat er een draadje oid los zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

aan het contrast ligt het niet. Ik breng 'm denk ik vandaag maar naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Ik heb het idee dat er een draadje oid los zit.
Ik heb ook nog iets dergelijks gehad. Heb je hem heel koud laten worden (onder de 0°C)?

Heb je de veren die tegen de batterijen komen nog eens aangespannen? Heb je het geprobeerd met niet-oplaadbare batterijen?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 6

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

317070 schreef:Ik heb ook nog iets dergelijks gehad. Heb je hem heel koud laten worden (onder de 0°C)?

Heb je de veren die tegen de batterijen komen nog eens aangespannen? Heb je het geprobeerd met niet-oplaadbare batterijen?
nee ik hem niet heel koud laten worden de rest heb ik wel geprobeerd (het laatste bij toeval). Ik heb hem nog niet bij de winkel afgegeven dus heel koud laten worden ga ik vannacht doen. Ik laat weten of het heeft geholpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

dus heel koud laten worden ga ik vannacht doen. Ik laat weten of het heeft geholpen.
Ow, Nee, nee, niet doen. Ik vroeg of je hem koud hebt laten worden, omdat DAT hem kan kapot maken :eusa_whistle:

Ik hoop dat je dit nog op tijd leest...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 6

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

Hallo,

Ik had hem naar de winkel gebracht en hij is gerepareerd. Het was een derde batterij die ergens verstopt zat (niet bij de 4 aa of bij dat vakje daarnaast maar ergens anders). Maargoed, hij doet het weer; ik ben blij :eusa_whistle:

Berichten: 1

Re: Ti 84-plus gaat niet meer aan

Mijn Texas Instruments TI84 Plus ging niet meer aan....veel geprobeerd ....opgeladen AA accu´s ...toch maar alkaline batterijen ... backup batterij vervangen ....contactveertjes in het batterijvak iets uitgebogen zoals in de vorige berichten aangegeven ... niets hielp en het scherm bleef blanco, geen cursor te zien, niets.

SOLVED...

De 6 torx-schroeven losgedraaid, en de achterkant (met batterijvak) losgewrikt van de voorkant (met het toetsenbord, scherm, moederbord). Wat toen zichtbaar werd: de contactplaats tussen de veertjes van het batterijvak met de metalen vlakjes op het moederbord was gecorrodeerd. Alleen ter plekke van het contact met het veertje, de rest was onaangetast. Voorzichtig schoonmaken verwijdert het oxide niet voldoende, daarom heb ik de veertjes iets zijwaarts verbogen zodat ze contact maken met het moederbord op een schone plaats. Een beetje contactolie kan geen kwaad, maar is niet noodzakelijk. Achterkant weer op de plaats geklikt, backup-batterij-knoopcel357 en de 4 AA accu´s weer geplaatst ... TI84 Plus functioneert weer 100% ....!!! Joepie...

De opmerking over een koude rekenmachine uit de vorige berichten klopt denk ik wel: als een koud voorwerp in een warme omgeving komt condenseert waterdamp op (en in) het koude voorwerp. Dit kan er toe bijdragen dat de corrosie tussen de veertjes van het batterijvak en de metalen vlakjes op de printplaat verergert, totdat ¨plotseling¨ al het metaal is omgezet in oxide en de TI84 geen spanning meer heeft op het moederbord.

Ik vind dit eigenlijk een ontwerpfout van Texas Instruments. Als dergelijke contacten verguld zouden zijn was het sluipende probleem opgelost .. maar ja dat is niet goed voor de ¨sales¨ ...

N.B. De kleine (torx) bitjes heb uit het 2,50 euro koopjesvak van de Gamma of Karwei of Praxis ...

Mvg,

Sci4You.

Reageer