Convergentievoorwaarde reeks: even en oneven partieelsommen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 100

Convergentievoorwaarde reeks: even en oneven partieelsommen

Dag iedereen,

Het is nodig en voldoende voor de convergentie van een reeks dat zowel de rij van de even-genummerde partieelsommen als de rij van de oneven-genummerde partieelsommen convergeren, en dit naar dezelfde waarde...

Kent er iemand een bewijs of een link naar een bewijs?

mvg, Box
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Convergentievoorwaarde reeks: even en oneven partieelsommen

Korte schets, je kan de details zelf proberen in te vullen als je het formeel wil (of moet) bewijzen.

- voldoende lijkt me vrij duidelijk, als beide deelrijen dezelfde limiet hebben, dan ook de hele rij

- nodig: stel dat beide naar een verschillende limiet convergeren, dan heeft de hele rij geen limiet
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Convergentievoorwaarde reeks: even en oneven partieelsommen

Hallo,

de voldoende voorwaarde vind ik niet zo vanzelfsprekend zoals ze daar staat...

Is het niet zo dat de unie van de deelrijen die je beschouwt terug alle elementen van uw "grote" rij moet bevat? Anders hebt ge geen besluit over de convergentie van alles punten en kan bijvoorbeeld nog een andere deelrij convergeren naar een andere waarde.

In dit geval: een even en een oneven deelrij is dat dus dik in orde...

Verder heb ik nog problemen om het formeel te krijgen: als ik nu neerschrijf met de definitie van de limiet dat de 1e, 2e, ..., n-de deelrij convergeert naar L vanaf een bepaalde N(i) (voor de i-de deelrij), element van de natuurlijke getallen. Normaal is dan de volgende stap: we kiezen de grootste van deze N(i)-tjes :eusa_whistle: , maar het probleem is dat de rij eigenlijk "herschikt" moet worden...

Hoe vang je dit op/verwoord je dit?

mvg, Box
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Re: Convergentievoorwaarde reeks: even en oneven partieelsommen

Even rij convergeert:
\(|a_{2n}-\alpha|<\epsilon\)
voor
\(n>N\)
Oneven rij convergeert:
\(|a_{2n-1}-\alpha|<\epsilon\)
voor
\(n>M\)
Dus is
\(|a_n-\alpha|<\epsilon\)
voor
\(n>\cdots\)
Je mag zelf uitpuzzelen wat er op de puntjes kan staan. Het zal een uitdrukking zijn in
\(N\)
en
\(M\)
.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Convergentievoorwaarde reeks: even en oneven partieelsommen

Het is me ook niet (meer) duidelijk of je het nu over de even en oneven deelrijen hebt, of (opeens?) over deelrijen in het algemeen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Convergentievoorwaarde reeks: even en oneven partieelsommen

Ik kon mijn post niet meer editen :eusa_whistle:

Maargoed, stel nu deelrijen in 't algemeen, klopt m'n redenering dan in mijn 2e post?

En over die formele probleempjes, voor de even en oneven deelrij gaat dat redelijk gemakkelijk, maar in het algemeen?

mvg, Box
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Convergentievoorwaarde reeks: even en oneven partieelsommen

Ik begrijp je probleem van de herschikking niet goed. Als je in die deelrijen niet hernummert om te lopen over 1,2,3,... maar over de indices die je precies als deelrij uit de hele rij neemt, dan kan je met de grenzen N(i) uit de definitie voor elke deelrij i werken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Convergentievoorwaarde reeks: even en oneven partieelsommen

Hallo,

Dat is natuurlijk de oplossing (in hoeverre je van een probleem kon spreken), dankjewel TD...

Neem dus gewoon weer N = max ( N_1,N_2, ..., N_n ) voor de n convergente deelrijen, en als deze n deelrijen samen de rij vormen, is die rij dan ook weer convergent...

mvg, Box
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Convergentievoorwaarde reeks: even en oneven partieelsommen

Dat is zowat de bedoeling ja: voor een vaste epsilon heeft elk van die deelrijen een N(i) waarna de afschatting geldt, gepast samenvoegen en de grootste N(i) (de "strengste voorwaarde") nemen volstaat dan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer