Rendement

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Rendement

Hallo,

Mijn tweede vraag hier op het forum:

Stel mijn boormachine levert 300 Watt.

Op een betonnen muur moet de boormachine tijdens het boren een andere tandwiel gebruiken en gaat er 100 Watt verloren.

Wat is het rendement tijdens het boren? 0,66 η ?

En het rendement zonder druk op de muur? Gewoon 1 η?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rendement

Je zegt: de boormachine levert 300W. Maar aan te getallen te zien bedoel je dat hij 300W uit het net opneemt.

Het rendement is de aan de uitgaande as geleverde mechanische energie, gedeeld door de elektrische energie die aan de ingang uit het net komt.

Dus inderdaad, als er 300W binnenkomt, en er gaat 100W verloren, dan komt er aan de uitgang 200W uit.

Het rendement is dan 200/300 = 0,66 = 66%.

Zonder druk op de muur wordt er helemaal geen mechanisch vermogen geleverd, en is het rendement dus nul.

Alle elektrisch vermogen dat binnenkomt wordt in de machine omgezet in verlieswarmte.

Re: Rendement

Bedankt voor de uitleg.

Stel dat ik niet weet wat de boormachine uit het net opneemt en dat de boormachine 300W mechanisch vermogen kan leveren, maakt dat gegeven uit voor de berekening van het rendement? Kan ik in dat geval stellen dat het rendement tussen het mechanische vermogen en het boren op de betonnen muur 0,66% is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Rendement

rendement is altijd

wat haal je er nuttig uit

---------------------------- x 100 %

wat stopte je erin

en zo kun je dus apart het rendement van elke stap in het proces bepalen.

Het rendement van het héle proces is dan al die stap-rendementen met elkaar vermenigvuldigd.

Dus hangt het er van af van waar tot waar je wil kijken, dat zul je erbij moeten vertellen. Als je begint te kijken met hoeveel elektrische energie een centrale kan produceren voor de (chemische) energie die je dáárin stopt, in plaats van rekenen vanaf het stopcontact, dan is er van het totale rendement van al onze elektrische apparatuur op slag maar 40% meer over.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rendement

Kan ik in dat geval stellen dat het rendement tussen het mechanische vermogen en het boren op de betonnen muur 0,66% is?
Dat lijkt mij niet.

Tussen het mechanisch vermogen dat uit de boormachine komt, en het vermogen dat je op de muur brengt, zit niks meer. Dus het rendement van die stap is 100%

Je moet ook goed opletten hoe je het opschrijft. Je schrijft nu 0,66%, maar je bedoelt 0,66 of 66%.

Re: Rendement

Bedankt Jan, dat is duidelijk.

Als ik de formule gebruik voor de boormachine als ik hem in de lucht gebruik dan kom ik op een rendement van 100% maar Klazon stelt dat dit nul moet zijn. Hij zal ongetwijfeld gelijk hebben maar kan iemand hier nog iets over toelichten?

Dus de som is dan: 300W stop ik er in, 300W haal ik er uit x 100% is het rendement 100%

Re: Rendement

Hallo Klazon,

Ik had je bericht niet gezien op het moment dat ik een nieuwe reactie gaf.

Bedankt voor de uitleg.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rendement

Human schreef:Als ik de formule gebruik voor de boormachine als ik hem in de lucht gebruik dan kom ik op een rendement van 100%

..........

Dus de som is dan: 300W stop ik er in, 300W haal ik er uit x 100% is het rendement 100%
Hoezo haal je er 300W uit? Dat ding draait loos in de lucht. Er is wel een toerental, maar geen koppel, dus geen vermogen. Dus rendement nul.

Bovendien gaat er geen 300W in als je hem loos laat draaien. Er kan wel op staan dat het vermogen 300W is, maar hoeveel je daadwerkelijk uit het net opneemt hangt er vanaf hoe zwaar je hem belast.

Berichten: 242

Re: Rendement

die 300W heeft denk ik meer te maken met het maximum mechanise energie die de boormachine kan leveren (door het verbruiken van elektrische energie).

En begrijp ik je goed als je vraag is hoe je het rendement naar 0% krijgt ? dat is simpel (denk ik), zorg dat de boor vast slaat (dus niet meer kan draaien) Dan veranderd je boormachine volgens mij in princiepe in een verwarm element :eusa_whistle: want dan zal het alleen warmte produceren met dde elektrische energie en geen mechanische energie meer.

Ik denk dat je het in de lucht draaien (met dus allee nde weerstand van de massa die roteerd in de lucht) moet vergelijke met het blinddraaien van de motor. de boormachine hoeft bijna geen arbeid meer te leveren (alleen om de boorkop te laten draaie) en dus zakt het vermogen in.

EDIT: voorbeeldje van blinddraaien van een motor: een stofzuiger de aanzuig afdichten. de motor de die ventilator laat draaien zal geen lucht meer hoeve te verplaatsen dus de weerstand neemt af eigenlijk dus het toeretal schiet omhoog maar het opgenome vermoge neemt af.

Klopt dit een beetje klazon ? of zit ik er ver naast ? ](*,)
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Re: Rendement

klazon schreef:Hoezo haal je er 300W uit? Dat ding draait loos in de lucht. Er is wel een toerental, maar geen koppel, dus geen vermogen. Dus rendement nul.

Bovendien gaat er geen 300W in als je hem loos laat draaien. Er kan wel op staan dat het vermogen 300W is, maar hoeveel je daadwerkelijk uit het net opneemt hangt er vanaf hoe zwaar je hem belast.
Bedankt.

Die 300W klopte niet in mijn voorbeeld daar had ik beter 10W kunnen neerzetten.

Het onbegrip kwam tot stand doordat ik dacht dat er al mechanisch vermogen wordt geleverd op het moment dat de boor draait. En dat er al sprake is van een rendement puur alleen van bijvoorbeeld verschillende boren op de boormachine nog zonder dat het boren plaats vindt, maar dat is dus niet zo.

Re: Rendement

luc schreef:die 300W heeft denk ik meer te maken met het maximum mechanise energie die de boormachine kan leveren (door het verbruiken van elektrische energie).

En begrijp ik je goed als je vraag is hoe je het rendement naar 0% krijgt ? dat is simpel (denk ik), zorg dat de boor vast slaat (dus niet meer kan draaien) Dan veranderd je boormachine volgens mij in princiepe in een verwarm element :eusa_whistle: want dan zal het alleen warmte produceren met dde elektrische energie en geen mechanische energie meer.

Ik denk dat je het in de lucht draaien (met dus allee nde weerstand van de massa die roteerd in de lucht) moet vergelijke met het blinddraaien van de motor. de boormachine hoeft bijna geen arbeid meer te leveren (alleen om de boorkop te laten draaie) en dus zakt het vermogen in.

EDIT: voorbeeldje van blinddraaien van een motor: een stofzuiger de aanzuig afdichten. de motor de die ventilator laat draaien zal geen lucht meer hoeve te verplaatsen dus de weerstand neemt af eigenlijk dus het toeretal schiet omhoog maar het opgenome vermoge neemt af.
Bedankt voor de voorbeelden.

Het rendement naar nul krijgen is goed voor het begrip. De stofzuiger als voorbeeld moest ik ook aan denken trouwens.

Reageer