Springen naar inhoud

- - - - -

Rusland overweegt om een aap naar mars te sturen

• Log in om te kunnen reageren

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 december 2009 - 00:49

In plaats van kosmonauten naar Mars te sturen, overwegen de Russen nu om een aap te trainen zodat die naar Mars kan...

Although the ape will be looked after by a robot on the mission, the decision is expected to spark controversy with animal rights groups. The Russians first succeeded in putting monkeys into orbit in 1983.
...
Mr Mikvabia said: "Earlier this programme was aimed at sending cosmonauts, people (to Mars). "But given the length of the flight to Mars, and given the cosmic rays for which we don't have adequate protection over such a long trip, discussions have focused recently on sending an ape instead of a person."
Estimates for the length of the journey to Mars vary depending on the type of mission envisioned, but the European Space Agency says its proposal for a round-trip mission would take 520 days, or about a year and a half.
If Russia pursues the idea of sending monkeys to Mars, Mikvabia's institute could become the site of an enclosed "biosphere" where apes would be kept for long periods to simulate space flights. The Institute said a robot would accompany the first primate to Mars to feed and look after the ape. Mr Mikvabia said: "The robot will feed the monkey, will clean up after it. Our task will be to teach the monkey to co-operate with the robot."

uit: http://www.telegraph...nt-to-Mars.html

-edit- 3de keer goede keer, na enkele foutmeldingen ťn een vergeten link... :eusa_whistle:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2009 - 12:16

Ik hoop dat we allemaal weten wat er met Leika de Russische ruimtehond is gebeurt?

Ik ben er niet voor. Het sturen van een aap op vakantie in de ruimte heeft net zoveel effect als een robot wegsturen. Een aap kan ons niet vertellen hoe hij zich voelt?

Hoe ver is de mens in de ruimte geweest? Enkel maar naar de maan, we zijn niet verder gekomen.
Het is dus voor mij voor de hand liggend dat we eerst wat verder in de ruimte gaan, voordat we Mars proberen. Voordat we naar de maan gingen hebben we ook astronauten een paar maal om de aarde laten cirkelen, als test.

Als we naar Mars gaan, dan moet dat op een tijdstip gebeuren wanneer Mars het dichtst bij de aarde is. En dus niet aan de andere kant van de zon. De terugreis moet ook zo berekend zijn, je kunt dus niet als er een catastrophe gebeurt omdraaien want dan kan de Aarde al voorbij zijn.
Het lijkt mij dus geen verkeerd idee om eerst een ruimtemissie te organizeren waarbij de menselijke capsule gewoon in de baan van de Aarde om de Zon blijft. Wat er ook gebeurt, in (minder dan) een jaar zal de capsule weer terug op aarde aankomen. (mits ze blijven steken in een van de Lagrange locaties).

In dat jaar zal het bloodstaan aan veel straling en in principe zou er geen enkel invloed van de Aarde zijn. Een reis in de ruimte met minder risico en toch de volledige 'ik zit in een cabine in een ruimte van niksheid' ervaring.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2009 - 12:28

Ik hoop dat we allemaal weten wat er met Leika de Russische ruimtehond is gebeurt?

Ik ben er niet voor. Het sturen van een aap op vakantie in de ruimte heeft net zoveel effect als een robot wegsturen. Een aap kan ons niet vertellen hoe hij zich voelt?

Dit is ook mijn idee. Vooral op ethische gronden, wat mij betreft. Want dan is zo'n project al helemaal onverantwoord, vind ik. Proeven met dieren kunnen in sommige situaties nog te verantwoorden zijn, hier zijn ze dat zeker niet.
Tenzij je natuurlijk, zoals sommigen dat blijkbaar doen, een dier beschouwt als een object dat volledig ten dienste staat van de mens... :eusa_whistle:

Dido

Verborgen inhoud
Ik verwijs hier dan nog niet naar wat dit zou betekenen voor de innerlijke wereld van de aap zelf, als die zomaar eventjes een paar jaar de ruimte wordt ingestuurd, samen met een robot... Welke invloed zoiets zou hebben op zijn ontwikkeling, angsten of wat dan ook...

Veranderd door Dido, 29 december 2009 - 12:34

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Squawk

Squawk

• >250 berichten
  • 356 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2009 - 15:18

Het geld dat in ruimtevaart wordt gepompt is deels gebaseerd op prestige.

'We' zijn op de maan geweest kunnen we zeggen omdat de mensheid zich identificeert met de paar individuen die er zijn geweest. Daarom vrees ik dat er van het sturen van een aap te weinig prestige uitgaat, tenzij het een opstapje is als tussenstap. De amerikanen willen geloof ik een maanbasis gebruiken als lanceerplek van een bemande marsmissie. Overigens hebben de Amerikanen in de jaren zestig ook een aap als eerste astronaut en voorproef de ruimte ingestuurd....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures