Tsunami

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 74

Tsunami

Ik heb geen idee onder welk topic ik dit kan neerzetten dus dit leek me de meest passende mijn vraag is.

Stel de Euraziatische plaat en de Noord Amerikaanse veroorzaken een tsunami door botsing A Word Nederland getroffen? B Is dit fataal voor de Westerse wereld?

Berichten: 264

Re: Tsunami

juultjuh99 schreef:Ik heb geen idee onder welk topic ik dit kan neerzetten dus dit leek me de meest passende mijn vraag is.

Stel de Euraziatische plaat en de Noord Amerikaanse veroorzaken een tsunami door botsing A Word Nederland getroffen? B Is dit fataal voor de Westerse wereld?
Lijkt me dat de vraag onder aardwetenschappen (subforum onder Praktische en overige technische wetenschappen) valt.

Maar wat betreft de vraag: De N-Amerikaanse plaat en de Euraziatische zijn toch divergerend in de Atlantische Oceaan en kunnen dan daar toch niet botsen?

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Tsunami

Dus wat u zegt is dat daar nooit een Tsunami zou kunnen ontstaan?

Berichten: 264

Re: Tsunami

Dus wat u zegt is dat daar nooit een Tsunami zou kunnen ontstaan?


Er wordt wel eens gespeculeerd over een tsunami die zou kunnen ontstaan bij de Canarische eilanden, maar dat is dan niet door botsende platen maar meer door een aardverschuiving bij die vulkanische eilanden.

Er wordt zelfs soms geschreven over een mega tsunami die dan kan onstaan en een bedreiging kan zijn voor de Oostkust van het Amerikaanse continent.

Maar die spectaculaire theorie wordt b.v. in dit artikel van de BBC als "overhyped" aangemerkt.

De Noordzeekust is natuurlijk vrij beschut voor een evt tsunami van die oorsprong.

Berichten: 389

Re: Tsunami

Stel de Euraziatische plaat en de Noord Amerikaanse veroorzaken een tsunami door botsing
Zoals gezegd, dit probleem stelt zich inderdaad niet vermits de atlantische oceaan actief rift. Een botsing zit er de eerste paar miljoen jaar niet aan te komen.
A Word Nederland getroffen?
Waarschijnlijk zal er een lichte zeespiegelstijging of verminderde vloedgolf plaatsvinden vanwege de diffractie van de golf aan het kanaal tussen Frankrijk en Engeland dat voor een goeie schutting zorgt. De vraag hierbij is ook onder welke hoek de golf invalt. Als de golf recht uit het westen vertrekt, zal het effect groter zijn dan dat de golf bijvoorbeeld vanuit noordelijker amerika invalt of vanuit zuid-amerika.
B Is dit fataal voor de Westerse wereld?
Mocht een tsunami van een deftig niveau nederland raken - de kans is onbestaande op basis van tectoniek, maar als er een komeet in de noordzee invalt bijvoorbeeld - dan hangt alles er vanaf hoe stevig de dijken zijn. Mogelijks worden hier en daar dijken aan de kusten weggespoeld, waardoor de zee Nederland kan binnendringen. Dit is dan niet zozeer het water van de vloedgolf zelf, maar dit heeft eerder te maken met een gat in de dijk en het feit dat het water nu eenmaal lager zal proberen komen. In bijvoorbeeld België zal het effect beperkt blijven tot de kusten. Afhankelijk van de vloedgolf zal deze slechts enkele honderden meters tot 50 km (komeet) het land indringen. Het merendeel van het westen gaat hier weinig van voelen, slechts de kustgebieden die in de vuurlinie liggen. De schade zal voor het hele westen eerder economisch zijn, vermits verwacht wordt dat de buurlanden hulp en geld voor wederopbouw dienen te verlenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Tsunami

Nog een vraag.

Stel (ik vermoed dat het pas gebeurt over duizenden misschien miljoenen jaren misschien eerder) dat er een poolsverschuiving komt wat zou dit betekenen als de noordpool zich bijvoorbeeld verplaatste naar de Verenigde Staten voor Europa?

1. Welk klimaat zullen wij hierna kennen (gemiddeld, tropisch,winter of woestijn)?

2. Op het moment dat dit zou gebeuren wat gebeurd er precies met Europa en welke gebieden zullen hoogstwaarschijnlijk de minste klappen krijgen in Europa?

3. En als laatste zal dit het einde zijn van de Europese beschaving en rijkdom?

Berichten: 389

Re: Tsunami

Stel (ik vermoed dat het pas gebeurt over duizenden misschien miljoenen jaren misschien eerder) dat er een poolsverschuiving komt wat zou dit betekenen als de noordpool zich bijvoorbeeld verplaatste naar de Verenigde Staten voor Europa?
Wat bedoel je met een poolsverschuiving? De magnetische pool? Het is zo dat de magnetische pool zich continu verschuift. Voor België is het zo dat de declinatie, dit is de afwijking van een kompas ten opzichte van het echte geografische noorden (ongeveer het punt waar de draai-as van de aarde door komt) toevallig 0° is, maar die veranderd voortdurend en vrij snel. In België wijst een kompas dus echt naar het noorden, maar dat is niet altijd waar. Hierbij een kaartje dat dit illustreert hoe de magnetische noordpool verschuift:

Afbeelding

Deze kaart geeft aan hoeveel graden het kompas in 2000 afweek, afhankelijk van je plaats op de wereld:

Afbeelding

Anderzijds kan je met verplaatsing van de polen ook bedoelen dat de continenten verschuiven over de aardkorst. Dit is al meermaals gebeurt in het verleden. Reken hierbij niet op duizenden jaren, maar eerder op schaal van 200 miljoen jaar. De atlantische oceaan is bv. 180 miljoen jaar geleden geopent.
1. Welk klimaat zullen wij hierna kennen (gemiddeld, tropisch,winter of woestijn)?
Dit is heel afhankelijk van hoe de continenten liggen. Antarctica is koud en zal koud blijven, omdat dit zo geisoleerd op de pool ligt. Het water blijft rond antarctica cirkelen, dus er is nauwelijks warmtetransport van de evenaar naar boven toe. Als de engte tussen antarctica en zuid-amerika zich sluit, zal het bijvoorbeeld al veel warmer worden. Behalve de invloed van de zeestromingen, blijft natuurlijk de positie op aarde van belang. Ooit lag zuid-België in de tropengordels en was het klimaat ook niet anders dan je van de tropen zou verwachten.
2. Op het moment dat dit zou gebeuren wat gebeurd er precies met Europa en welke gebieden zullen hoogstwaarschijnlijk de minste klappen krijgen in Europa?
Klappen zou ik dit niet noemen. Dit gaat over cycliciteiten van tientallen en tientallen miljoenen jaren. Scenario's als bijvoorbeeld in de film '2012' zijn volkomen fictie. De reëelste voorspelling voorspelling is dat de middellandse zee over 200 miljoen jaar er ongeveer als de Hymalaya zal uitzien.
3. En als laatste zal dit het einde zijn van de Europese beschaving en rijkdom?
De kans is veel groter dat er ondertussen een paar duizend vulkanen en twintig kometen ons al hebben uitgeroeid, tenzij we kunnen overleven op andere planeten.

Reageer