Springen naar inhoud

Convergentiesnelheid

• Log in om te kunnen reageren

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2009 - 04:35

Als twee rijen LaTeX convergeren naar eenzelfde limiet c dan geldt dat de rij a sneller convergeert dan de rij b als

LaTeX

Maar ik vraag mij af, wat als de limiet van het quotiŽnt van twee rijen min hun respectievelijke limiet niet nul is? Geldt dan dat de rij a trager convergeert?

Bijvoorbeeld, als ik check of rij LaTeX sneller convergeert dan de rij LaTeX naar hun limiet 1 dan kom ik als limiet LaTeX uit. Wil dat dan dus zeggen dat LaTeX sneller convergeert dan LaTeX ?

Denis

Veranderd door HosteDenis, 28 december 2009 - 04:36

"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 december 2009 - 12:55

Bij een constante zou je kunnen zeggen dat ze "even snel" convergeren, bij limiet oneindig dat b sneller convergeert.
Maar dit is gewoon een kwestie van definitie, als je cursus alleen "sneller dan" op deze manier definieert, dan...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

HosteDenis

HosteDenis

• >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2009 - 14:58

Bij een constante zou je kunnen zeggen dat ze "even snel" convergeren, bij limiet oneindig dat b sneller convergeert.
Maar dit is gewoon een kwestie van definitie, als je cursus alleen "sneller dan" op deze manier definieert, dan...

Dus in het geval dat de limiet 0 is convergeert de teller-rij sneller dan de noemer-rij, in het geval dat de limiet + :eusa_whistle: is convergeert de teller-rij trager dan de noemer-rij, en in het geval dat de limiet een contante is convergeren de rijen met eenzelfde snelheid.

Ik neem aan dat bij limiet - ](*,) de teller-rij ook trager convergeert dan de noemer-rij?

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 december 2009 - 15:01

Zoals ik al zei, dit zijn mogelijkheden om "sneller/trager/even snel" te definiŽren, dat moet niet...

Het is wel zo dat als a/b naar 0 gaat, dan zal b/a naar ;) :eusa_whistle: gaan, dus als een logische definitie voor "a trager dan b", "b sneller dan a" zou zijn, dan weet je dat b/a naar 0 moet gaat (eerdere definitie van "sneller") en dus a/b naar ](*,) ;).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures