Symbool in schema

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 242

Symbool in schema

Beste Mede forummembers,

Ik had een vraagje over een bepaald symbool in een stroomkringschema.

Dit is het desbetreffende ding:
Onbekend_Symbool.GIF
Onbekend_Symbool.GIF (1.56 KiB) 5168 keer bekeken
Dit zit op een 110V gelijkstroom bron met erachter een Motor om een veer te spannen na de motor komt weer zon desbetreffend symbool. Helaas is de documentatie die ik heb gekregen incompleet en zijn mijn collega's pas 4 januarie weer aanwezig vandaar dat ik de vraag hier stel.

Mijn eerste gedachte gaat uit naar een soort van smeltzekering of automaat. Beide symbolen (voor en na de motor) zijn F01 wat betekend dat het waarschijnlijk om het zelfde component gaat (niet het zelfde type maar ook echt het zelfde component).

I>> staat in ieder geval voor een kortsluitstroom.

Weet iemand waar dit symbool voor staat ?

Of hebben jullie meer gegevens nodig om dat te kunnen bepalen.

Met vriendelijke groet,

Luc
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Symbool in schema

Dit symbool staat voor een thermische beveiliging.

Berichten: 242

Re: Symbool in schema

Ik wil niet mieren neuken maar als ik op thermische beveiliging google vind ik zon soort symbool als ik getekend heb maar dan met I> IPV I>>

en zoals het mij hier geleerd is word de I> gebruikt voor een thermische beveiliging en aanloop/inrush stromen.

maar I>> is kortsluiting

dus is het symbool met I>> wel een thermische beveiliging en komt het gewoon wat onhandig uit met symboolgebruik van hier ?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 171

Re: Symbool in schema

Het symbool in het eerste rechthoekje is het symbool voor thermische beveiliging ofwel I>.

In het tweede rechthoekje staat I>>. Dit wordt gebruikt voor een kortsluitbeveiliging.

Een motor beveiliging bestaat meestal uit een thermisch deel voor de windingen, het eerste symbool, en uit een kortsluitbeveiliging om de kabel te beschermen, meestal magnetisch of smeltpatronen.

Ik ga ervanuit dat het symbool aangeeft dat hier beide beveiliginen aanwezig zijn.

Berichten: 67

Re: Symbool in schema

Zoals Gringo zegt : Een thermische beveiliging + een kortsluitbeveiliging

zonder reklame te willen maken van een bepaald merk :

http://www.schneider-electric.be/documents...ue/32NI017N.pdf

Reageer