Spankracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Spankracht

De opgave:

"Aan een touw hangt een massa van 200g. Daaronder hangt terug een touw met daaran een massa van 800g. Bereken de spankracht in de touwen als het geheel een opwaartse versnelling van 6.00m/s^2 krijgt en bereken de spankracht in de touwen als het geheel een neerwaartse versnelling van 0.600m/s^2 krijgt."

Wat ik tot nu toe heb:

|

O (0.2kg)

|

O (0.8kg)

Bij het bewegen naar beneden heb ik zo gedaan: sowieso werkt g hierop in (9.81m/s^2), maar aangezien het naar beneden gaat is de spankracht dus g-0.6, dit is nog 9.21. Dus in het bovenste deel bekom ik 1*9.21 = 9.21N, terwijl bij het onderste er slechts 0.8kg aanhangt dus 0.8*9.21 = 7.37N.

Nu is mijn vraag, is dit hetzelfde voor het eerste deel van de vraag? sowieso werkt g hierop in (9.81), maar aangezien we naar boven gaan is de spankracht hoger, dus 9.81+6 = 15.81N. Voor het bovenste touw is dit dan 1*15.81 en voor het onderste 0.8*15.81, of is dit fout? (Aangezien ik in de cursus als oplossing vind: bovenste touw=12.6 & onderste=15.8, dus net omgekeerd van mij)

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Spankracht

(Aangezien ik in de cursus als oplossing vind: bovenste touw=12.6 & onderste=15.8, dus net omgekeerd van mij)
antwoordenboekje zit mis. Het bovenste touw moet beide massa's versnellen, en krijgt het dus het zwaarst te verduren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Spankracht

Bedankt!

Reageer