Verschil tussen covalente en donor-acceptorbindingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 67

Verschil tussen covalente en donor-acceptorbindingen

hello

Na het grondig bestuderen van mn cursus chemie, kan ik er niet aan uit komen wat het verschil is tussen een donor-acceptorbinding en een covalente binding. Zoals je wrs wel weet kan je de donor-acceptorbindingen opsplitsen in datieve en niet coordinatieve bindingen. Mijn voorlopige conclusie is dat bij de donor-acceptor bindingen er nog een elektron (niet vrije, gepaard) wordt doorgegeven aan een ander atoom.

Mvg Mazer

Gebruikersavatar
Berichten: 10.568

Re: Verschil tussen covalente en donor-acceptorbindingen

Mazer schreef:hello

Na het grondig bestuderen van mn cursus chemie, kan ik er niet aan uit komen wat het verschil is tussen een donor-acceptorbinding en een covalente binding.
Bij een covalente binding heeft de binding de vorm van een elektronenpaar waarbij beide elektronen afkomstig waren van verschillende atomen. Bij een datieve binding worden beide elektronen geleverd door 1 atoom.
Zoals je wrs wel weet kan je de donor-acceptorbindingen opsplitsen in datieve en niet coordinatieve bindingen. Mijn voorlopige conclusie is dat bij de donor-acceptor bindingen er nog een elektron (niet vrije, gepaard) wordt doorgegeven aan een ander atoom.
Dat klopt dus, maar de term "niet-coördinatieve donor-acceptorbinding" is mij vreemd, en levert ook geen Google-treffers op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 67

Re: Verschil tussen covalente en donor-acceptorbindingen

Dat klopt dus, maar de term "niet-coördinatieve donor-acceptorbinding" is mij vreemd, en levert ook geen Google-treffers op.
"

ja klopt, bestaat niet, maar coordinatieve moet wel bekender klinken, dus die "niet" mag er eigenlijk niet staan.

Reageer