Prangende vragen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Prangende vragen

Hey, ik heb enkele vragen ivm thermo. Ik heb er redelijk veel, maar zal ik even beginnen met de volgende.

- De entropie van een ideaal gas zal gedurende een isotherme expansie stijgen, dalen of gelijk blijven?

- Is de nuttige arbeid van een maximaal irreversiebel proces gelijk aan 0?

- Kan warmte volledig omgezet worden in arbeid?

- Wat betreft de ultieme, reversiebele laptop, welk type is het meest performant, parallel of serieel?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Prangende vragen

De entropie van een ideaal gas zal gedurende een isotherme expansie
stijgen.
Kan warmte volledig omgezet worden in arbeid?
Nee. Zie de carnotcyclus

Berichten: 9

Re: Prangende vragen

stijgen.Nee. Zie de carnotcyclus
Dank je en waarom zou dit stijgen?

Ik dacht dat het wel volledig kan omgezet worden in een niet-cyclisch proces.

Misschien nog enkele nieuwe.

- dH = dQ + Vdp, is dit a) altijd geldig, b) enkel voor quasi-evenwichtsprocessen of c) enkel voor open systemen?

- kunnen conductie, convectie en straling samen plaatsvinden?

- Is de formule dU = m * Cv * dT alleen van toepassing voor constant volume processen of voor alle processen van ideale gassen? En voor niet ideale gassen?

-Is het mogelijk een ideaal gas isotherm te comprimeren in een adiabatisch cilinder-zuigersysteem?

-een uitvinder beweert een elektrische verwarmer te hebben uitgevonden die 1.2 kWh energie levert aan een ruimte voor elke kWh elektriciteit die hij verbruikt. Kan dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Prangende vragen

-een uitvinder beweert een elektrische verwarmer te hebben uitgevonden die 1.2 kWh energie levert aan een ruimte voor elke kWh elektriciteit die hij verbruikt. Kan dat?
Ja, dat heet dan een warmtepomp, een omgekeerde airco zeg maar. En dan met 1,2 kWh warmte voor 1 kWh elektrische energie nog een beroerde ook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Prangende vragen

Ja, dat heet dan een warmtepomp, een omgekeerde airco zeg maar. En dan met 1,2 kWh warmte voor 1 kWh elektrische energie nog een beroerde ook.


Haha, er kan dus veel meer voorzien worden.

Reageer