Machtscumulatie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Machtscumulatie

Ik ben een volslagen leek op het gebied van economie, dus vergeef me als ik een domme vraag stel. Maar ik vraag me het volgende af: als ik het goed begrijp is de economie gebaseerd op een constante groei. Dus: meer, meer, meer. Een bedrijf is pas gezond als het groeit. Dat houdt dus in dat grote bedrijven de kleine opslokken. Dat is al jaren aan de gang en gaat steeds door. Maar op een gegeven moment moet dat toch ophouden want dan is alle macht in weinige handen. En als dat klopt, is het al niet zover? Is het niet logisch om aan te nemen dat de wereld het "bezit" is van een klein groepje mensen? En als dat klopt is het dan ook niet logisch om aan te nemen dat wij niet door de politiek geregeerd worden, maar (indirect) door dit groepje mensen? En als dat waar is kom ik op een volgende, angstaanjagende, gedachte: wat voor nut heeft de mens voor dit groepje mensen. Ik ben me er al lang van bewust dat wij alleen nut hebben als consumenten (in de ogen van machthebbers) maar wat als ze geen consumenten meer nodig hebben omdat alle macht al in hun handen is? Dan heeft dit clubje toch genoeg aan wat mensen die voor eten zorgen, hun villa's poetsen, hun private-jets besturen, hoeren voor de seks en een legertje om hun veiligheid te garanderen? En is het vanuit dit standpunt bezien dan ook niet logisch om je te realiseren dat een mensenleven geen enkele waarde heeft voor dit clubje? Een oorlogje meer of minder maakt ze niet uit. Een hongersnoodje meer of minder maakt ze niet uit. Een massavernietigingswapentje meer of minder maakt ze ook niet uit. En een dodelijke ziekte die hen bevrijd van lastige armoedzaaiers zullen ze ook niet echt erg vinden. Ben ik een paranoïde doemdenkster of klinkt dit aannemelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Machtscumulatie