Springen naar inhoud

Berekening / grafiek veer

• Log in om te kunnen reageren

corremans

corremans

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 december 2009 - 21:31

Hallo beste mensen,

Ik zit met een (klein) probleempje.

Momenteel ben ik bezig om een sneeuwschuif te maken voor mn traktor (ik woon in het buitenland). Er komt ook een beveiliging op als ik bijvoorbeeld tegen een steen aanrijd, dan kiept de schuif, zodat er geen schade aan de schuif/ traktor komt.

Deze beveiliging word gedaan dmv veren, zoals hier:
Geplaatste afbeelding

Nu heb ik 3 trekveren gekocht met de lengte (zonder de ogen 250 mm met de ogen 300 mm) diameter (hart-hart) 50 mm en dikte van het draad 8mm

Via deze website ben ik erachter gekomen: dat de trekveer een fn heeft van 2300 newton , uitrekt 170 mm.

Maar graag zou ik willen weten wat voor kracht nodig is bij een uitrekking van bijvoorbeeld 50 mm en wat bij 200 mm. (dit om er een "voorspanning" aan te geven en of ik er nog extra veren bij moet kopen.... )

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

bedankt,
cor

Veranderd door corremans, 28 december 2009 - 21:31

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

corremans

corremans

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2009 - 20:58

oh ... klein foutje..... met de ogen aan de veer is het 360 mm (geen 300 mm).

Cor

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2009 - 01:27

Nu heb ik 3 trekveren gekocht met de lengte (zonder de ogen 250 mm met de ogen 300 mm) diameter (hart-hart) 50 mm en dikte van het draad 8mm

Via deze website ben ik erachter gekomen: dat de trekveer een fn heeft van 2300 newton , uitrekt 170 mm.

Ik hoop dat je dat zeker weet, want er is nogal verschil van het ene materiaal naar het andere. Verder, (kleine) fn wordt op deze site gebruikt voor de uitrekking in millimeters, niet voor kracht zoals jij hierboven doet.

Maar graag zou ik willen weten wat voor kracht nodig is bij een uitrekking van bijvoorbeeld 50 mm en wat bij 200 mm.

Maar als je die gegevens zoals ik ze interpreteer (gewenste veerkracht 2300 N bij 170 mm uitrekking) daar in die calculator hebt gestopt, dan betekent dat bij 50 mm een kracht van (50/170) x 2300 N, en bij 200 mm een veerkracht van (200/170) x 2300 N, vooropgesteld dat je daarmee nog steeds binnen de grenzen van het materiaal blijft.

Algemeen: "2300 newton , uitrekt 170 mm" zou moeten **betekenen een veerconstante k van 2300/170 = 13,53 N/mm (betekent: voor elke mm extra uitrekking is 13,53 N extra kracht nodig)

F= k∑u
F= kracht (in newton)
k= veerconstante (in newton per millimeter)
u= uitrekking (in millimeter)

(**Ik hoop dat we hier niet langs elkaar zitten te praten).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

corremans

corremans

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 december 2009 - 08:54

Hallo Jan,

Eigenlijk weet ik het niet zeker :-( bij een Traktor bedrijf die veren gekocht verder geen info erover :-/

Dan heb ik gemeten:

Diameter materiaal: 8mm
Diamater veer (hart-hart) 50 mm
lengte veer zonder ogen: 300mm
Lengte veer met ogen: 360 mm

Dan met proberen en elke keer maar wat invullen kwam ik tot de gegevens van 2300newton en uitrekking 210 mm (had in eerste berichtje een foutje gemaakt ivm uitrekking). Hij zegt dan veerconstante 9,48. Die 2300 newton, 210 mm en 9,49 heb ik dus via die website gekregen door proberen met de gegevens die ik heb.

Maar ja , ik weet dus niet wat voor materiaal de veer is... het enige dat ik kan zien is een licht grijze kleur, dus niet glimmend en dan deze voor traktoren wordt gebruikt, dus zal zeer sterk materiaal zijn.

Dus nu vraag ik me af hoe nauwkeurig dit is :-/

Dank voor de uiteenzetting, ik zal eens proberen na te vragen van welk materiaal deze veer is.

Bedankt,
Cor

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2009 - 10:59

Als de veerconstante niet te groot is kan je eventueel gaan proberen om ze zelf te bepalen.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

corremans

corremans

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 december 2009 - 12:56

@ Ruben01: helaas heb ik voor zulke sterke veren niet de aparatuur om het te meten :-/

Cor

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2009 - 13:52

helaas heb ik voor zulke sterke veren niet de apparatuur om het te meten :-/

Ergens een vat staan? Zorg er met spanbanden o.i.d. voor dat je die veilig kunt ophangen, en weeg het lege vat met ophangmateriaal. Hang op aan je veer aan een stevige balk, meet nauwkeurig de lengte, en kiep er vervolgens met behulp van bouwemmers honderd liter water (ca 1000 N zwaartekracht) in en meet weer nauwkeurig de lengte.

Nauwkeuriger dan je het zo kan doen krijg je het niet, toch zeker niet via een site van een leverancier waar je veren niet vandaan komen, en nauwkeuriger hůeft ook niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

corremans

corremans

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 december 2009 - 14:25

@ jan .... dat is nog een goed idee, zo ga ik dat doen (heb een traktor met een frontlader, dus dat is geen probleem) . Kan ik nog op een manier bepalen wat de maximale lengte / uitrekking/ trekkracht zou kunnen zijn?

bedankt voor de hulp :-)

Cor

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2009 - 15:11

@ Ruben01: helaas heb ik voor zulke sterke veren niet de aparatuur om het te meten :-/

Je ziet dat je niet zoveel apparatuur nodig hebt hť :eusa_whistle:

@ jan .... dat is nog een goed idee, zo ga ik dat doen (heb een traktor met een frontlader, dus dat is geen probleem) . Kan ik nog op een manier bepalen wat de maximale lengte / uitrekking/ trekkracht zou kunnen zijn?

De factoren die je zoekt zijn van veel variabelen afhankelijk.
De draaddikte, de beginlengte, het materiaal, ...
Wanneer je de proef zou kunnen doen om de veerconstante te bepalen en je gaat met je k-waarde en alle andere afmetingen van je veer dan kun je misschien eens op zoek gaan naar een cataloog van eender welke fabrikant.
Als je daar een veer zou terugvinden met ongeveer dezelfde afmetingen en k-waarde dan krijg je hopelijk een referentie voor de maximale lengte/uitrekking/trekkracht.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures