meetkunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 647

meetkunde

kleine discussie - welke gelijkheden gelden:

regeloppervlak => afwikkelbaar;

afwikkelbaar opp => regeloppervlak;

regeloppervlak <=> afwikkelbaar oppervlak.
???

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: meetkunde

anders: is een éénbladige hyperboloïde (=regeloppervlak) afwikkelbaar?
???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: meetkunde

Ik ben er niet zo in thuis, maar je geeft zelf al de link naar wikipedia. Daarvan quote ik: "Ieder regeloppervlak is afwikkelbaar". Is dat niet je antwoord dan?

Dan is een eenbladige hyperboloïde nl. ook afwikkelbaar.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: meetkunde

Math schreef:Ik ben er niet zo in thuis, maar je geeft zelf al de link naar wikipedia. Daarvan quote ik: "Ieder regeloppervlak is afwikkelbaar". Is dat niet je antwoord dan?

Dan is een eenbladige hyperboloïde nl. ook afwikkelbaar.
mja, daar komt de vraag nu van sie
regeloppervlakken

Hallo,

Ucucha heeft me met een vraag naar u doorverwezen. Het betreft de afwikkelbaarheid van regeloppervlakken.

Er stond dat ieder regeloppervlak afwikkelbaar is, en ik heb dat veranderd in 'niet alle regeloppervlakken zijn afwikkelbaar'. Dat is door ucucha ongedaan gemaakt toen.

Echter, op de engelstalige Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Ruled_surface staat  :

"A developable surface — one that can be (locally) unrolled onto a flat plane without tearing or stretching — is necessarily ruled, but the converse is not always true. Thus the cylinder and cone are developable, but the general hyperboloid of one sheet is not."

Daarom wou ik dus die wijziging doorvoeren. Misschien begrijp ik u verkeerd, of interpreteer ik de engelstalige versie verkeerd?

Ik zou gewoon deze zaak willen ophelderen voor mij. Ik heb die wijziging gedaan toen ik informatie opzocht omdat ik een examen differentiaalmeetkunde had.
???

Re: meetkunde

rodeo, ik was net opzoekingswerk aan het alweer omtrent dit onderwerp

ik ben de schrijver van die reactie die jij nu quote

ik denk wel dat ik je met die vraag over die eenbladige kan helpen

volgens Mathworld : http://mathworld.wolfram.com/DevelopableSurface.html

is een oppervlak afwikkelbaar als en slechts zijn gausskromming nul

de gausskromming is het product van de twee eigenwaarden van de Weingarten afbeelding

alternatieve definitie : het product van de twee extremale krommingen in dat punt ( ook de twee hoofdkrommingen genaamd)

laat ons aannemen dat dat klopt wat daar staat

dan heeft de eenbladige hyperboloide x*x+y*y=z*z+1 als gausskromming in (x,y,z), als x, y en z uiteraard voldoen aan die vgl,

-1/(x*x+y*y+z*z)^2

wat duidelijk strikt negatief is en dus zelfs nooit nul wordt op dat oppervlak in plaats van altijd

dus dit is een nietafwikkelbaar regeloppervlak

je kan je gausskromming ook visueel voorstellen

een bol met straal r heeft positieve gausskromming 1/r^2 ,

als je zijn raakvlak tekent bevindt (lokaal) alles zich aan een kant ervan

als je echter bij een eenbladige hyperboloide een raakvlak tekent heb je lokaal punten aan beide kanten

gausskromming nul wil zeggen zo tussen de twee lokaal,het zit aan een kant maar bijna zitten er ook aan de andere, als je een raakvlak tekent aan een cilinder (wat gausskromming nul heeft) , zie je dat er een hele lijn gemeenschappelijk is met dat raakvlak

zo kan je dat zeer intuïtief inzien

ik stuitte hier wel heel toevallig op mijn eigen reactie :shock: maar ik vind het leuk dat je er zo moeite voor doet

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: meetkunde

evilbu schreef:rodeo, ik was net opzoekingswerk aan het alweer omtrent dit onderwerp

ik ben de schrijver van die reactie die jij nu quote

ik denk wel dat ik je met die vraag over die eenbladige kan helpen

zo kan je dat zeer intuïtief inzien

ik stuitte hier wel heel toevallig op mijn eigen reactie :shock: maar ik vind het leuk dat je er zo moeite voor doet
pas jij het aan? ik was tot de mathworks pagina geraakt, maar wat een "Gaussianse kromming" was, da wist ik ni

pas jij het aan?
???

Re: meetkunde

ik denk dat jij veel meer ervaring hebt om in die Latex achtige taal te typen. Als wat je verandert consistent is met het mijne zie ik geen probleem

met dank

Berichten: 294

Re: meetkunde

Alsk mij nie vergis dan moet het raakvlak langs een beschrijvende constant zijn...

de manier om het te testen:

- je maakt parametervgl van hyperboloide, kweet niet wat de richtkromme is dus da ga ge zelf moete doen (tenzij ge mij kunt zegge)

ge zorgt da ge nen parameter hebt waarvan ge weet: als deze loopt dan beweegt mijn punt over de rechte en de andere waarvan ge weet dat punt over de richtkromme beweegt.

- je zoekt de normaalvector op elk punt (dus een algemeen punt)

- je normeert die

- je kijkt of ie afhangt van de parameter die langs de rechte gaat

niet elk regeloppervlak is afwikkelbaar bvb de wig van wallis of de bolconoïde.

mvg

Reageer