Trekkracht van een magneet omrekenen naar pk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Trekkracht van een magneet omrekenen naar pk

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw en heb totaal geen kennis van natuurkunde en of magnetisme.

Heb een idee en ben bezig dit uit te werken.

Heb hierover enkele vragen.

Ik heb 2 berekeningen

1ste

Als ik 96 magneten heb diie elk 100kg aan trekkracht hebben is de totale trek kracht van de magneten 9600 kg.

Ik weet alleen niet of deze berekening juist is. Als het juist is, dan wil ik graag weten:

Als ik 9600 kg aan trekkracht heb, is dit dan om te rekenen naar PK of naar Kw. en hoeveel is dit dan???

2de

Als ik 192 magneten heb diie elk 100kg aan trekkracht hebben is de totale trek kracht van de magneten 19200 kg.

Ik weet alleen niet of deze berekening juist is. Als het juist is, dan wil ik graag weten:

Als ik 9600 kg aan trekkracht heb, is dit dan om te rekenen naar PK of naar Kw. en hoeveel is dit dan???

Als ik alle magneten in een bepaalde constructie zet zijn de afmetingen als volgt, een diameter van 50cm met een lengte van is ook ongeveerr 50 cm. Het geheel weegt ongeveer 100kg samen. Groter. word het niet. Wel kan het totaal zwaarder worden omdat het systeem in een frame komt van alluminium of van gietijzer maar zover ben. ik nog niet

Wat is dan ongeveer de radius van het magnetisch veld die 96magneten van 100kg elk opleveren en hoeveel is dan de radius van het magnetisch veld die 192magneten van 100kg elk opleveren.???

Dit is van belang om te weten hoeveel afstand er moet zijn zonder dat iets van metaal aangetrokken word door het syseem.

Is er een materiaal wat ik om het systeem kan plaatsen om te zorgen datt alleen het binnen werk magnetisch blijft en de buitenkant minder aantrekkingskracht heeft???

Voor zover mijn eerste vragen over dit onderwerp, zullen er waarschijnlijk veel meer worden...nogmaals ik ben echt een leek en weet niet of ik het zelf allemaal wel begrijp. Hoop dat iemand mij kan helpen met deze 2 problemen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Trekkracht van een magneet omrekenen naar pk

De berekening van trekkracht kan wel kloppen mits je de magneten op de juiste manier opstelt.

Let wel dat de trekkracht van die magneten is gebaseerd op spefecieke omstandigheden. op mij oefenen de magneten geen aantrekkingskracht uit, materiaal maar ook de afstand is hier een belangrijke factor. De opgegeven trekkracht is waarschijnlijk gebaseerd op een stuk weekijzer van bepaalde afmetingen die op de magneten worden geplaatst, op 1cm afstand is de trekkracht al weer van een andere orde.

de magneten zelf verrichten geen arbeid, dus er is geen sprake van vermogen (PeeKaa's noch Kw's).

Dit kun je je zelf misschien voorstellen aan de hand van de aarde, de aarde oefent op mij ook constant een kracht uit van circa 800newton (ongeveer 80kg), maar er is natuurlijk geen sprake van vermogen dus vragen hoeveel pk's de aarde op dat moment "levert" lijkt niet op zijn plek.

wat betreft je vraag over magnetische afscherming, dit is zeker mogelijk, er zijn tal van manieren om een magnetisch schild te ontwerpen, het kan bijvoorbeeld door een stof te gebruiken met een lage magnetische permeabiliteit. ik denk dat de theorie van een magneet schild makkelijker is dan de praktijk.

Berichten: 2

Re: Trekkracht van een magneet omrekenen naar pk

Wil gewoon weten wat er gebeurt als ik 192 magneten tegen over elkaar zet 96 aan de ene kant en 96 aan de andere kant. Elk met 100kg trekkracht. Wat er gebeurt weet ik al uit een kleine test die ik heb uitgevoerd. Maar kan ik dit vermenigvuldigen als ik dit zo uitwerk en wat zijn dan de gevolgen van het magnetisch veld of beter op wat voor een afstand verliest het systeem zijn aantrekkingskracht.

Als ik 192 magneten opstel in een frame van 50 x 50 x 50 cm dan heeft dit volgens mij een bepaalde aantrekkingskracht. Als ik dit systeem vervoer per aanhangwagen, word dan niet het fiatje 500 als ik stop bij het stoplicht naar de aanhangwagen getrokken...Sorry maar ik weet niet wat die krachten doen.

Weet alleen wel dat ik een idee heb en ik ook weet hoe ik dit tot uitvoer moet brengen. Kosten liggen rond de 15000 euro aan ontwikkelingskosten. De test heeft al bewezen dat het werkt. Nu wil ik het in het groot opzetten maar ik weet echt niet wat de gevolgen zijn en en hoeveel PK of Kw dit oplevert, vandaar dat ik dit dus voor de investering wil berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Trekkracht van een magneet omrekenen naar pk

Het systeem verliest nooit zijn aantrekking kracht, theoretisch gezien, op afstanden die groter zijn dan de dimensies van je opstelling zal de kracht bij benadering kwadratisch afnemen. in dit geval geld meten is weten.

Ik denk dat als je een aantal erg sterke magneten plaats aan de achterkant van een aanhanger er vroeg of laat een auto zo dicht op de achterkant stopt dat de 500 (als deze niet remt) naar de magneten toe zal rollen, maar dit is puur op gevoel, er zijn zoveel factoren die hier een rol spelen.

verder zou ik naast het wachten op een berekening voordat u investeert ook uzelf eens verdiepen in mechanica, en de begrippen kracht, vermogen en energie eerst goed begrijpen.

De opstelling zoals u beschrijft en ik begrijp levert geen vermogen. waar zou deze energie vandaan moeten komen dan?

Ook heeft het u het over "de test" die heeft bewezen dat "het werkt".

hier kunnen we natuurlijk niets mee.
Wil gewoon weten wat er gebeurt als ik 192 magneten tegen over elkaar zet 96 aan de ene kant en 96 aan de andere kant. Elk met 100kg trekkracht. Wat er gebeurt weet ik al uit een kleine test die ik heb uitgevoerd.
wat gebeurt er dan?

Berichten: 9

Re: Trekkracht van een magneet omrekenen naar pk

Wat betreft de energie-inhoud van het magnetisch veld:

De geïnduceerde emk in een schakeling als gevolg van de veranderende magnetische flux blijkt tot verbruik va

Berichten: 9

Re: Trekkracht van een magneet omrekenen naar pk

Wat betreft de energie-inhoud van het magnetisch veld:

De geïnduceerde emk in een schakeling als gevolg van de veranderende magnetische flux blijkt tot verbruik va

Berichten: 9

Re: Trekkracht van een magneet omrekenen naar pk

Wat betreft de energie-inhoud van het magnetisch veld:

De geïnduceerde emk in een schakeling als gevolg van de veranderende magnetische flux blijkt tot verbruik van energie te leiden om een magnetisch veld in een deel van de ruimte op te bouwen.

Aangezien deze gebruikte energie teruggewonnen en gebruikt kan worden kan men stellen dat het magnetisch veld een bepaalde hoeveelheid energie bevat.

Men kan (wiskundig) eenvoudig aantonen dat deze stelling correct is.

Om een lang verhaal kort te maken kan men stellen dat de totale in een magneetveld opgehoopte energie in een vacuüm gelijk is aan :

W = 1/2Li² (joule), of:

W = 1/2µoN²Ai²/l (joule)

De energie per eenheid van volume = de energie gedeeld door het volume.

W/vol.eenh. = 1/2µoN²i²/l²

Vermits B in de kern van een magneet gelijk is aan µoNi/l, vindt men:

W/vol.eenh. = 1/2 . B²/µo ((joule/m³)

Dit alles voor een magnetisch veld b in een vacuüm.

In bovenstaande vergelijkingen staat:

L voor zelfinductie (Henry)

i voor stroomsterkte (Ampère)

N voor aantal windingen

µo voor permeabiliteit vacuüm (Weber/Ampère.meter)

A voor oppervlakte magneetkern (m²)

l voor lengte magneet (m)

Bovenstaande beschouwingen zijn van toepassing op elektromagneten, omdat deze vorm van magnetisme het eenvoudigst is om de berekeningen te toetsen aan de praktijk. (men heeft alle parameters in de hand !)

Bekijkt men nu louter en alleen het magneetveld en niet de elektromagneet, dan moet men concluderen dat

W/vol.eenh. = 1/2 . B²/µo nog steeds geldig is.

Hieruit blijkt dat een magneetveld daadwerkelijk een bepaalde hoeveelheid energie bevat en dat er arbeid kan vericht worden door dit veld.

Het eenvoudigste bewijs hiervoor berust op de werking van het kompas. Indien een magneetveld geen arbeid kan verrichten, dan zal een kompasnaald nooit naar het noorden wijzen.

Echter, om een antwoord te geven op de gestelde vragen moeten alle parameters bekend zijn.

Parameters zoals : B, H, µr, flux, afmetingen magneten, opstelling magneten, en positie van de punten waarin de krachten moeten worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Trekkracht van een magneet omrekenen naar pk

Wat is trekkracht van de magneet ?

Je zegt, die is 100 kg. maar wat betekent dat precies?

Als je Arbeid wilt verrichten moet je met een bepaalde Kracht een Afstand of weg afleggen.

Simpel: Arbeid = Kracht x Afstand.

Als je Watt of PK wilt weten, dan kan dat niet bepaald worden a.d.h.v. Kracht alleen. Watt en PK zijn eenheden van Vermogen en Vermogen betekent Arbeid verricht per Tijdseenheid.

Dus Vermogen = Arbeid / Tijd = (Kracht x Afstand) / Tijd even simpel ....

Vermogen is dus Arbeid per Tijdseenheid.

De magneet heeft een magnetische flux. De magnetische flux kan tot gevolg hebben dat als je magneten binnen elkaars bereik brengt, dat de magneten elkaar kunnen aantrekken of afstoten. Er moet dus aan een aantal voorwaarden voldaan worden voordat de magneten op elkaar een kracht kunnen uitoefenen. De grootte van de kracht wordt bepaald door de permeabiliteit ur=uo.ur van de tussenstof, de onderlinge afstand van de magneten r , het oppervlak van de polen A en de Magnetische inductie B.

Een magneet kan met de magnetische flux ook materialen zodanig beinvloeden dat deze magnetisch worden. Stel dat dat materiaal ijzer is, dan kan het ijzer zich als spiegelmagneet van de magneet gaan gedragen. Daardoor kan de magneet het metaal ijzer aantrekken.

Omgekeerd als je het metaal verplaatst, dan kan het metaal onder bepaalde voorwaarden ook de magneet naar zich toe trekken. Beweegt het metaal in een bepaalde richting, dan kan de magneet zelfs volgen.....

1 PK is 75 kg.m/sec2 = 75 x 9,81 m/sec2 = 736 Newton.m/sec2 = 736 Nm/sec2 (Watt) = 0,736 Watt.

1000 Watt = 1000/736 = 1,36 PK.

De Kracht die voorwerpen/magneten op elkaar kunnen uitoefenen, wordt mede bepaald door de kenmerken van de magneten, dus niet de kracht. Denk hierbij aan: B [Wb/m2], A [m2] en de onderlinge afstand d=r1+r2 van de magneten.

Berichten: 10

Re: Trekkracht van een magneet omrekenen naar pk

1 PK is 75 kg.m/sec2 = 75 x 9,81 m/sec2 = 736 Newton.m/sec2 = 736 Nm/sec2 (Watt) = 0,736 Watt.

1000 Watt = 1000/736 = 1,36 PK.



0,736Watt Moet dit niet zijn 736Watt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Trekkracht van een magneet omrekenen naar pk

Het is inderdaad 736 watt. Een Nm/s is hetzelfde als een watt.

Wat doet die 2 achter sec?

Reageer