Parabool vraagstuk

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Parabool vraagstuk

Net nieuw hier op het forum dat ik gevonden heb door een avond googlen zit ik met het volgende vraagstuk:

Voor een luidspreker systeem wil ik een hoorn ontwerpen welke een verticale spreiding geeft <5 graden.

Ik denk dat een paraboolvormige hoorn hiervoor de meest geschikte oplossing is.

De hoorn hoeft alleen in het verticale vlak een paraboolvorm te hebben, de horizontale spreiding is in deze minder van belang.

Wel van belang is dat op iedere plek aan het einde van de hoorn alle geluidsgolven exact dezelfde afstand hebben afgelegd om faseverschuivingen te voorkomen, hierdoor zal er rondom het brandpunt van de hoorn een blokkade moeten komen welke ervoor zorgt dat de geluidsgolven altijd via reflecties dezelfde afstand afleggen naar de uitgang.

De hoornmond heeft een diameter van 35mm, de maximale hoogte aan het eind is 220 mm, de breedte zal 25 mm worden.

Wie o wie kan mij hiermee helpen, mijn wiskunde kennis is slechts zeer matig dus graag in verstaanbaar Nederlands. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Parabool vraagstuk

Ik denk dat een paraboolvormige hoorn hiervoor de meest geschikte oplossing is. De hoorn hoeft alleen in het verticale vlak een paraboolvorm te hebben, de horizontale spreiding is in deze minder van belang.
Gaat het, denk je om een 'omgevouwen blad papier' in paraboolvorm, een zogenaamde parabolische cilinder, of gaat het om een paraboloide, een soort om zijn as wentelende parabool, een soort beker?

Berichten: 4

Re: Parabool vraagstuk

Gaat het, denk je om een 'omgevouwen blad papier' in paraboolvorm, een zogenaamde parabolische cilinder, of gaat het om een paraboloide, een soort om zijn as wentelende parabool, een soort beker?
Wellicht dat een plaatje van een prototype welke ik 'gevoelsmatig' heb gebouwd meer duidelijkheid brengt.

Wat je hier ziet is dus eigenlijk de doorsnede.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Parabool vraagstuk

Jouw parabool herken ik maar niet de figuur die in een punt uitloopt.
De hoornmond heeft een diameter van 35mm, ... , de breedte zal 25 mm worden.
Dat is niet duidelijk

Berichten: 4

Re: Parabool vraagstuk

thermo1945 schreef:Jouw parabool herken ik maar niet de figuur die in een punt uitloopt.

Dat is niet duidelijk
Het figuur met de vliegtuigvleugelprofiel (mooi woord voor scrabble) is bedoelt om ervoor te zorgen dat de afgelegde weg van iedere geluidsgolf op ieder punt van de hoornuitgang gelijk is.

Het zal ook nog zeker niet de juiste vorm hebben, daar zit ook een groot deel van mijn vraagstuk.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Parabool vraagstuk

Hier houdt mijn kennis op dit gebied op!

Berichten: 4

Re: Parabool vraagstuk

Hier houdt mijn kennis op dit gebied op!
Dat is jammer, maar in ieder geval bedankt voor de genomen moeite, hopelijk is er iemand die mij er wel mee kan helpen.

Of die 'vleugel' juist is betwijfel ik ook, het gaat erom dat er een dusdanige blokkade is dat alle geluidsenergie uiteindelijk eenzelfde afstand af moet leggen om vanaf de hoornmond tot de uitgang te komen.

Overigens ben ik op je website terecht gekomen, geweldige zoals je de materie weet te omschrijven. :eusa_whistle:

Reageer