Tabellen (standaardnormaal, enz.) zelf berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Tabellen (standaardnormaal, enz.) zelf berekenen

Hoi!

Voor mijn examen Robotica moet ik uiteraard statistiek goed kunnen beheersen.

We mogen geen tabellen gebruiken (zoals deze: http://www.wiskundebijles.nl/statistiek/no...normverd2k.htm) om getallen op te zoeken zoals bij de standaardnormale, cumulatieve enzoverder. We moeten die getallen uit de tabellen zelf kunnen berekenen. Nu zou ik graag van iemand een concrete, zo eenvoudig mogelijke uitleg willen van hoe je dit doet. Ik heb hier namelijk geen goede uitleg over gevonden in mijn notities.

Bedankt alvast voor jullie tijd, het zou mij echt enorm kunnen helpen.

Groetjes,

Eline

Berichten: 21

Re: Tabellen (standaardnormaal, enz.) zelf berekenen

Beste Eline

De kans op een interval onder de normaalverdeling komt neer het berekenen van de bepaalde integraal van deze verdeling:

Afbeelding

Dit is echter verschrikkelijk lastig werk, en net daarom zijn er de tabellen. Ben je zeker dat je geen tabellen mag gebruiken? Bovendien kunnen de meeste grafische rekentoestellen dit volgens mij ook berekenen; is dat toegelaten?

Berichten: 2

Re: Tabellen (standaardnormaal, enz.) zelf berekenen

m00se schreef:Beste Eline

De kans op een interval onder de normaalverdeling komt neer het berekenen van de bepaalde integraal van deze verdeling:

Afbeelding

Dit is echter verschrikkelijk lastig werk, en net daarom zijn er de tabellen. Ben je zeker dat je geen tabellen mag gebruiken? Bovendien kunnen de meeste grafische rekentoestellen dit volgens mij ook berekenen; is dat toegelaten?
Hey!

Bedankt voor het antwoord alvast. Ja ik zie dat het inderdaad lastiger is dan ik misschien dacht. Ik begin dus te veronderstellen dat we het inderdaad niet zelf zullen moeten berekenen. Misschien heb ik dat gewoon verkeerd begrepen tijdens de les (laat ons hopen). Ik ga me hier in ieder geval nu niet mee bezig houden, nog werk genoeg dat moet gebeuren!

Heel erg bedankt voor je tijd.

Groetjes,

Eline.

Reageer