Anatomie van de plant

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Anatomie van de plant

Middag allemaal.

Het transportweefsel kan bestaan uit xyleem en floëeem. Daarbij komt nog de term 'tracheïden', deze kan ik echter niet plaatsen. Ik ben al op verschillende sites gaan surfen maar heb geen antwoord op mijn vraag gevonden. Helaas.

Ik las over primair en secundair xyleem..

Maar wanneer heb je nu tracheïden en wanneer niet?

Ik zocht ook afbeeldingen maar ik kan me er helaas geen tracheïde bij voorstellen.

Iemand die mij een duwtje kan geven?

Thanks!

Gebruikersavatar
Berichten: 17

Re: Anatomie van de plant

Heb even mijn biologisch woordenboek (Henderson's, 13e editie) voor je nagezocht:
trachea n. element of xylem tissue of plants with spiral or annular thickenings of the wall.

tracheary elements the water-conducting cells of the xylem.

tracheid n. type of water-conducting xylem cell present in all vascular plants, with lignified secondary cell wall usually containing spiral thickening or bordered pits, but which does not contain perforations through cell wall. cf. vessel element.
En je hebt misschien ook iets aan deze wiki en dit artikel in de Encyclopaedia Britannica

Berichten: 269

Re: Anatomie van de plant

Hallo,

Transportweefsel bestaat inderdaad uit xyleem en floëem. Deze zijn echter nog eens onder te verdelen.

Xyleem is het geheel van houtvaten en bestaat uit kleine houtvaten (de tracheïden) en grotere houtvaten (de tracheen)

floëem kan je dan weer opsplitsen in zeefvaten en zustercellen (kleiner)

Deze structuren zijn echter alleen maar zichtbaar bij dicotylen.

dan over de primaire en secundaire structuur: (enkel echt waarneembaar bij dicotylen)

stel je een eustele voor (een verzameling van gesloten, collaterale vaatbundels in een concentrische cirkel)

wanneer nu de stengel van deze plant over gaat tot secundaire diktegroei, gaat het cambiumlaagje dat zich bevindt tussen het xyleem en floëem zich differentieren en uitbreiden tot interfasciculair cambium (een ring gaan vormen die alle vaatbundels verbindt)

Xyleem en floëem groeien hierbij verder uit op radiale rijtjes. en deze cellen worden dan secundaire structuren genoemd.

De epidermis kan echter de druk niet aan en scheurt. Hieronder zit dan een nieuwe structuur, de peridermis of kurklaag. Zo zie je bijvoorbeeld bij de Berk de laagjes epidermis er mooi afvallen.

verdere goeie uitleg vind je op: WiSiWiS.be

is het duidelijk zo? of scan ik nog wat prenten van mijn cursus plantkunde?

groetjes

Berichten: 269

Re: Anatomie van de plant

Ik heb een supergoeie ppt maar deze is iets te groot om hier te kunnen plaatsen..

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Anatomie van de plant

Tracheïden heb je vooral bij gymnospermen en zaadloze bomen, houtvaten bij angiospermen. Gymnospermen en zaadloze bomen hebben nooit houtvaten, maar angiospermen hebben wel meestal tracheïden (meer houtvaten dan tracheïden).

Ruwweg: Tracheïden zijn lange buisvormige cellen (versterkt met primaire en secundaire celwand) met alleen dunne primaire celwanden (die water redelijk doorlaten) aan de uiteinden om naar de volgende tracheïde te kunnen gaan. Houtvaten zijn ook versterkt met een primaire en secundaire celwand, maar ze zijn korter dan tracheïden en hebben geen celwand op hun uiteindes, maar perforaties (zonder celwand).

Berichten: 269

Re: Anatomie van de plant

typ bij google eens: vaatbundel Maïs

Dan krijg je een super duidelijk voorbeeld van een gesloten collaterale vaatbundel:

De 3 ringen die je ziet zijn dan houtvaten (met dubbele celwand), op de middenste ring liggen een paar langerekte cellen, dit zijn de tracheïden, de rode cellen die je ziet is de sclerenchymschede. Dan bovenaan, onder de sclerenchymschede, zie je kleinere en grotere cellen (de zeefvaten en zustercellen) en de iet wat misvormde cirkel onder de cirkel i/h midden is de rest v/h protoxyleem (proto wil zeggen verder van het centrum, meta wil zeggen dichter bij het centrum). Dan de grote cellen errond met intercellulairen zijn de parenchymcellen.

Ik hoop dat het nu lukt

Berichten: 11

Re: Anatomie van de plant

biologiestudent schreef:typ bij google eens: vaatbundel Maïs

Dan krijg je een super duidelijk voorbeeld van een gesloten collaterale vaatbundel:

De 3 ringen die je ziet zijn dan houtvaten (met dubbele celwand), op de middenste ring liggen een paar langerekte cellen, dit zijn de tracheïden, de rode cellen die je ziet is de sclerenchymschede. Dan bovenaan, onder de sclerenchymschede, zie je kleinere en grotere cellen (de zeefvaten en zustercellen) en de iet wat misvormde cirkel onder de cirkel i/h midden is de rest v/h protoxyleem (proto wil zeggen verder van het centrum, meta wil zeggen dichter bij het centrum). Dan de grote cellen errond met intercellulairen zijn de parenchymcellen.

Ik hoop dat het nu lukt
Ik heb je uitleg gelezen en ik bedank je alvast voor je tijd. Hoewel ik toch een klein vraagje heb. Uit de uitleg van iemand hier maakt hij een verschil tussen houtvaten en tracheïden terwijl jij beweert dat tracheïden een onderverdeling is van houtvaten. Wat is correct, en wat niet?

grtz

Berichten: 269

Re: Anatomie van de plant

een tracheïde is inderdaad niet echt een houtvat. Je kan het eerder zien als een buis in het xyleem voor transport. Ze zijn verbonden met elkaar via stippels terwijl houtvaten geperforeerde tussenwanden hebben en specifiek dienen voor watertransport.

Berichten: 11

Re: Anatomie van de plant

een tracheïde is inderdaad niet echt een houtvat. Je kan het eerder zien als een buis in het xyleem voor transport. Ze zijn verbonden met elkaar via stippels terwijl houtvaten geperforeerde tussenwanden hebben en specifiek dienen voor watertransport.
Ik denk dat bij deze mijn vraag is opgelost.

Was het deze afbeelding dat je bedoelde?

Afbeelding

Reageer