Waterenergie proef

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Waterenergie proef

Ik ben een profielwerkstuk aan het maken over Waterenergie.

In mijn profielwerkstuk besteed ik aandacht aan de volgende soorten:

- Waterkrachtenergie

- Golfslagenergie

- Getijdenenergie

- Zoet en Zout water

Hierbij wil ik erachter komen welke soorten waterenergie het best zijn om energie op te wekken.

Nu wil ik graag een aantal proefjes gaan doen om dat aan te kunnen tonen(en gewoon omdat dat leuk is en iets nieuws aan het profielwerkstuk geeft).

Weet iemand misschien wat leuke proefjes of wat leuke ideetjes?

Alles wat in je opkomt graag zeggen, dat zou enorm helpen!

Bedankt!

Berichten: 33

Re: Waterenergie proef

Een handig hulpmiddel lijkt me alvast zo een speelgoed water/zand-molentje voor op het strand.

Met wat creativiteit kan je daar zowat alle methoden mee demonstreren, inclusief mogelijke problemen.

Enkel het zoet/zout gaat niet maar ik zou sowieso niet weten hoe je dat kan demonstreren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waterenergie proef

- Zoet en Zout water
Het hóeft natuurlijk niet noodzakelijk economisch rendabel te zijn. Je zou bij een bedrijf dat omgekeerde osmose-apparatuur verkoopt best aan een stukje semipermeabel membraan kunnen komen, dat vullen met zout water en dompelen in zoet water. Waterniveau aan binnenzijde stijgt (en kan zéér hoog stijgen) en de vallende druppels kun je dus gebruiken om iets aan te drijven
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Waterenergie proef

Bedankt voor de reacties!

Met simpel speelgoed zouden we het inderdaad goed en simpel kunnen testen en problemen vinden. Bedankt! Maar we zijn ook nog op zoek naar een proefje dat gegevens oplevert. Misschien een vermogen of iets dergelijks.

Ben nog steeds erg benieuwd naar nieuwe reacties! :eusa_whistle:

Berichten: 389

Re: Waterenergie proef

Van dat zoet en dat zout water zou je misschien nog kunnen experimenteren met stromingen die kunnen ontstaan wanneer zoet en zout water worden gemengd. Het zout water zal dalen onder het zoet water vanwege zijn hogere densiteit. Dit zou een schoepenradje ofzo kunnen aandrijven. Hetzelfde kan eventueel met warm en koud water. Deze proef zal natuurlijk een kortstondig eenmalig effect kunnen hebben, maar bijvoorbeeld waar rivieren in de zee monden en weinig mening ondergaan, is deze beweging constant.

Reageer