Cirkelsegment

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

Cirkelsegment

ik zou voor een praktisch project een gemakkelijk formule moeten hebben om een cirkelsegment te berekenen. De enigste wa je weet is de straal en de hoogte van het segment.

Om de koorde te berekenen dachten ik iets in de stijl van de stelling van pythagoras maar dan kom ik aan een rommelachtig formule; iemand een idee?

btw liever geen integralen

Afbeelding

het rode gedeelte is dus de "hoogte" die je weet en de straal is natuurlijk duidelijk; voor de koorde kom ik dus met de pythagoras formule op.

stel k = koorde:

(k/2)² = r² -(r-h)²

(k/2) = v(r² - r² +2rh -h²)

k = 2V(2rh-h²)

met de koorde berekent en de straal wetend zou je met de volgende formule moeten het segment kunnen bereken

opp = h*(3h²+4k²)/(6k)

maar als je hier k invoelt wordt het een soep; is dit de enigste manier of weet iemand anders iets beter

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Cirkelsegment

maar als je hier k invoelt wordt het een soep; is dit de enigste manier of weet iemand anders iets beter
Dat valt toch wel mee?

opp = (32rh2-13h3)/sqrt(h(2r-h))

Maar hoe kom je eigenlijk aan de formule voor de oppervlakte?
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Cirkelsegment

... of weet iemand anders iets beter
Ja, bedenk altijd dat je niet de eerste bent die iets wilt weten (anders gauw patent erop aanvragen! :wink: )

Vandaar geen uitleg van mij, maar slechts een link naar een goede en duidelijke uitleg

Voor wat informatie hoe je aan de straal komt, loopt er toevallig nu ook een andere thread: klik hier
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Cirkelsegment

ja die site heb ik ook al gegoogeled. De formule kwam uit zon klein wiskunde boekje met al mogelijk formules in ; oh well

Reageer