Geëxciteerde toestand van een atoom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 103

Ge

Hallo,

Ik heb wat problemen bij de volgende vraag:

Geef een orbitaal (energie)diagram van::

a) De grondtoestand van Fluor

b) De laagste geëxciteerde toestand van F

Nu vraag ik mij af wat ze eerst en vooral bedoelen met "orbitaal (energie)diagram"

Ik dacht eerst aan de elektronenconfiguratie (als hokjesvoorstelling) maar dan snap ik niet waarom "energie" daar bij staat.

En dan:

De laagste geëxciteerde toestand van Fluor.

Ik weet dat als een elektron geëxciteerd is dat het zich op een hoger gelegen schil bevindt. Maar wat is dan de laagste geëxciteerde toestand van een atoom? Welk elektron moet je dan exciteren?

Alvast bedankt

Mr. James

Berichten: 57

Re: Ge

mr. James schreef:Hallo,

Ik heb wat problemen bij de volgende vraag:

Geef een orbitaal (energie)diagram van::

a) De grondtoestand van Fluor

b) De laagste geëxciteerde toestand van F

Nu vraag ik mij af wat ze eerst en vooral bedoelen met "orbitaal (energie)diagram"

Ik dacht eerst aan de elektronenconfiguratie (als hokjesvoorstelling) maar dan snap ik niet waarom "energie" daar bij staat.

En dan:

De laagste geëxciteerde toestand van Fluor.

Ik weet dat als een elektron geëxciteerd is dat het zich op een hoger gelegen schil bevindt. Maar wat is dan de laagste geëxciteerde toestand van een atoom? Welk elektron moet je dan exciteren?

Alvast bedankt

Mr. James
volgens mij bedoelen ze met orbitaaldiagram een energetisch diagram gebaseerd op de molecuulorbitaal-theorie (MO).

Moet je even googelen.

Laagst geëxciteerde toestand: van 1s² naar 2s²?
Knowledge is power

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Ge

Bij fluor zitten de orbitalen 1s en 2s al helemaal vol. De laagste aangeslagen toestand moet dus een elektron hebben in een hogere schil en afkomstig zijn uit 2p, omdat dan het energieverschil het kleinst is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer