Electron in aangeslagen toestand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Electron in aangeslagen toestand

Hallo,

Ik zit nog met de volgende vraag:

De ionisatie-energie voor het H-atoom in de grondtoestand bedraag 2,179.10-19J. Hoeveel

bedraagt de I.E. van het electron in H in aangeslagen toestand bv. op het tweede hoofdniveau?


Mijn redenering:

We zitten met een één elektronsysteem, dus is de volgende formule geldig:
\(En = \frac{-Rh.Z²}{n²}\)
De E2 is dus perfect berekenbaar, aangezien dat n (=2) en Z (= 1) gekend zijn, alsook de constante van Rhydberg (Rh).

Volgens mij stopt de oefening na het bereken van deze energie. Want, die E2 stelt de energie van het elektron voor t.o.v. de kern. Om het elektron dus te verwijderen, moet er energie toegevoegd worden, de ionisatie-energie. Als de energie = 0 dan is het elektron geïoniseerd, dus volgens mij heb je dus als Ionisatie-energie de positieve waarde van En...

Kan iemand dit bevestigen/ of de fout er uit halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Electron in aangeslagen toestand

De ionisatie-energie is E - E0

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Electron in aangeslagen toestand

JeanJean schreef:Volgens mij stopt de oefening na het bereken van deze energie. Want, die E2 stelt de energie van het elektron voor t.o.v. de kern. Om het elektron dus te verwijderen, moet er energie toegevoegd worden, de ionisatie-energie. Als de energie = 0 dan is het elektron geïoniseerd, dus volgens mij heb je dus als Ionisatie-energie de positieve waarde van En...

Kan iemand dit bevestigen/ of de fout er uit halen?
Het elektron is geioniseerd als het elektron buiten het elektromagnetisch veld van de kern bevindt (oneindig ver dus). Het gaat dus om het verschil in energie tussen de tweede baan en een oneindige afstand van de kern.

Nu is er in de vergelijking die jij geeft er voor gekozen dat de energie in het oneindige op 0 is gekozen. Jouw vergelijking geeft dus ook de ionisatie energie weer. Let wel op het minteken dat veranderd (zie ook de vergelijking van thermo)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer