Onderzoek formule bifilaire torsieslinger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Onderzoek formule bifilaire torsieslinger

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik moet voor school gaan onderzoeken hoe de slingertijd van een bifilaire torsieslinger afhangt van 3 variabelen, de L(lengte van de slingerende buis), de l(lengte van de touwtjes) en de d(afstand tussen de touwtjes). Dit verband moet ik weergeven d.m.v. een formule, ik kan kiezen uit deze formules: T = cLld, T = c√lL2/d, T = cl/Ld,

T = cL√l/d T = c(L√l)/d, T = cLl/d, T = c(L√l)/d, T = cL/l/d

De c is een constante die ook uitgezocht moet worden.

Nu heb ik telkens één variabele veranderd, in dit geval de lengte van de touwtjes. Toen heb ik de slingertijd gemeten.

Nu is mijn methode om de juiste formule te vinden als volgt:

Allereerst ga ik de gegevens in grafieken verwerken. De slingertijd moet dan uitgezet worden tegenover de l, en als het dan een rechte lijn is, is het verband juist. Op deze manier dus:

(T,l)

(T,√l)

(T,√l/1)

(T, l/1)

Als de lijn recht is, dan is het verband juist. Op deze manier kan ik formules wegstrepen, en blijft er dus uiteindelijk 1 formule over.

Denken jullie dat dit een juiste methode is?

Ik vraag dit omdat ik niet zo'n ster ben in natuurkunde, en deze opdracht toch erg belangrijk is!

Alvast bedankt voor het meedenken! Zoals ik al zei:ik ben niet zo'n ster in natuurkunde, en heb de afgelopen 2 jaar veel te weinig les gehad:/

Als mijn vraag niet helemaal duidelijk is, zeg het dan maar even. Ik vind het lastig uit te leggen;)

Secreta.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Onderzoek formule bifilaire torsieslinger

secreta schreef:Als de lijn recht is, dan is het verband juist. Op deze manier kan ik formules wegstrepen, en blijft er dus uiteindelijk 1 formule over.

Denken jullie dat dit een juiste methode is?
ja :eusa_whistle:

Alleen snap ik niet waarom je ook zoekt naar verbanden als (T,√l/1) en (T, l/1). "iets/1" verandert toch niks aan "iets" ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Onderzoek formule bifilaire torsieslinger

@ Jan van de Velde.

Dat is waar, domme fout.

Heel erg bedankt!

Secreta

Reageer