Complexe getallen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 38

Complexe getallen

Goede avond iedereen

De complexe getallen 1-J, de tegengestelde van -1+j , z^(j*2pi/3) en de complex toegevoegde van het laatste getal zijn de wortels van een veeltermfunctie. Geef de coëfficiënt van de tweede graadsterm in deze veeltermfunctie, indien de coëfficiënt van de hoogste graad één is.

Dit is een opgave van een voorbeeldexamen, ik wou deze eigelijk vanavond niet meer maken maar toen ik de opgave eens gelezen had vroeg ik mij iets af...

Is deze echt zo simpel als alles gewoon opschrijven als (x-x1)(x-x2)(x-x3)(x-x4) met de x1 tot x4 de wortels uit de opgave, dan alles uitwerken tot je de veeltermfunctie hebt en dan gewoon het antwoord aflezen? Dat kan toch echt niet volgens mij want de rest van de oefeningen zijn stukke moeilijker als deze maar ik weet niet hoe ik de opgave anders moet interpreteren... Sugesties?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe getallen

De complexe getallen 1-J, de tegengestelde van -1+j
Ben je zeker dat je hier de tegengestelde en niet de toegevoegde bedoelt?

Dan zou je namelijk uitkomen op een veelterm met reële coëfficiënten...
z^(j*2pi/3) en de complex toegevoegde van het laatste getal
Waarschijnlijk e^... in plaats van z^...?
Is deze echt zo simpel als alles gewoon opschrijven als (x-x1)(x-x2)(x-x3)(x-x4) ...
Als m'n opmerkingen hierboven kloppen, zal dat inderdaad werken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 57

Re: Complexe getallen

Je hebt de 4 wortels dus moeilijk is het niet meer :eusa_whistle: .
Knowledge is power

Berichten: 38

Re: Complexe getallen

TD schreef:Ben je zeker dat je hier de tegengestelde en niet de toegevoegde bedoelt?

Dan zou je namelijk uitkomen op een veelterm met reële coëfficiënten...
Het komt letterlijk uit een voorbeeld examen dat online staat, alleen moest ik de formules overtypen want die werden niet mee gekopierd, daar heb ik een fout gemaakt met die z en e inderdaad.

Lijkt mij gewoon een verbazend makkelijke examenvraag, zeker als je weet dat ik op de rest van het exame gemiddeld een half uur per vraag ben bezig geweest en deze zag ik na 2 minuten.

Maar als niemand zegt dat mijn methode verkeerd is of dat ik de opgave verkeerd begrijp zal het inderdaad zo makkelijk zijn :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe getallen

Als alle wortels gegeven zijn, heb je via die ontbinding inderdaad de gezochte veelterm.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 38

Re: Complexe getallen

2 woorden:

Te makkelijk :eusa_whistle:

nog een geluk dat de rest nog moeilijk is of ik zou nog eens kunnen slagen op dat examen :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Complexe getallen

nog een geluk dat de rest nog moeilijk is of ik zou nog eens kunnen slagen op dat examen :lol:
Ja, want dat willen we sowieso voorkomen :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Complexe getallen

Het lijkt gemakkelijk (en dat is het misschien ook, qua idee), maar voer het eens uit en check de tijd die je aan een (goed) antwoord besteed. Ik ben benieuwd.

Berichten: 38

Re: Complexe getallen

Heb ik gedaan, duurde nog geen 5 minuten dus het is wel doenbaar. Maar mijn leerkracht kennende is het examen veel moeilijker als het voorbeeld examen dus zal het uiteindelijk toch wel niet zo makkelijk zijn...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Complexe getallen

Vijf minuten lijkt me heel netjes!

Nu graag je antwoord.

Berichten: 38

Re: Complexe getallen

Dat staat ergens op een van de oneindige kladbladen die ik gebruikt heb :eusa_whistle:

In elk geval heb ik dus gewoon de 4 wortels ingevult in (x-x1)(x-x2)(x-x3)(x-x4)=0 en dan wat uitgwerkt volgens allerlei rekenregels en dan herleid tot x²+Bx/A+C/A=0 en dan was B/A het gezochte antwoord maar ik weet het niet vanbuiten en moet nu mijn verjaardag gaan vieren.

Reageer