oculair vraag en planeten vraag

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 15

oculair vraag en planeten vraag

Hoi weer

Het is me eindelijk gelukt om een beetje foto te maken van de maan met mijn canon G3 en de steadypix en de telescoop orion Observer 70mm Altazimuth Refractor

Alleen weet ik niet hoe ik ze moet plaatsen op deze site...

Iemand hulp?

Graag wil ik een ander oculair erbij kopen...nu zag ik een oculair van 6,3 mm van plossl sirius.

Zoals skywatcher al zei ligt mijn vergroting dan volgens mij tot aan het maximale....denk ik.

of Is het verstandiger mijn oculair van 10 mm te gebruiken in combinatie met een barlow?

Nu mijn vraag over planeten....ik ben dus nog een beginner en weet nog niet goed waar ik moet kijken naar planeten.

Maar wat zie ik als ik een planeet kan vinden?

Zie ik de planeet zelf...dus met bijvoorbeeld de ringen of zie ik met mijn telescoop gewoon een puntje?

Gr.Jeffrey

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: oculair vraag en planeten vraag

wel jeffrey met een 10x50 of zelfs met een 7x50 verrekijker kan je al de 4 helderste maantjes zien en de planeet zelf als een heldere ster

met een 70mm kijker kan je vanaf ongeveer 40x jupiter al zien als een bolletje en als de chromatische abberatie niet te erg is kan je al zwakjes twee equatoriale banden

bij saturnus kan je de ringen waarnemen en met meer vergoting de ring van de planeet onderscheiden van de planeet en titan zien

mars laat "redelijk gemakkelijk" de poolkappen zien

toch even meedelen dat het nu niet echt het moment is om planeten waar te nemen, jupiter en saturnus zijn tegen 23.30u achter de horizon verdwenen

mars daarentegen staat dezer dagen rond 03.00u bijna in t zuiden en is dit jaar mischien wel de moeite (als zal dat niet zoals 2003 zijn)

Berichten: 15

Re: oculair vraag en planeten vraag

Bedankt voor de tip wat betreft het waarnemen van planeten.

Wat betreft het oculair....6.3mm is dit nog te doen voor mijn telescoop?

Of zou je voor een barlow gaan?