oculair vraag en planeten vraag

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 15

oculair vraag en planeten vraag

Hoi weer

Het is me eindelijk gelukt om een beetje foto te maken van de maan met mijn canon G3 en de steadypix en de telescoop orion Observer 70mm Altazimuth Refractor

Alleen weet ik niet hoe ik ze moet plaatsen op deze site...

Iemand hulp?

Graag wil ik een ander oculair erbij kopen...nu zag ik een oculair van 6,3 mm van plossl sirius.

Zoals skywatcher al zei ligt mijn vergroting dan volgens mij tot aan het maximale....denk ik.

of Is het verstandiger mijn oculair van 10 mm te gebruiken in combinatie met een barlow?

Nu mijn vraag over planeten....ik ben dus nog een beginner en weet nog niet goed waar ik moet kijken naar planeten.

Maar wat zie ik als ik een planeet kan vinden?

Zie ik de planeet zelf...dus met bijvoorbeeld de ringen of zie ik met mijn telescoop gewoon een puntje?

Gr.Jeffrey

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: oculair vraag en planeten vraag

wel jeffrey met een 10x50 of zelfs met een 7x50 verrekijker kan je al de 4 helderste maantjes zien en de planeet zelf als een heldere ster

met een 70mm kijker kan je vanaf ongeveer 40x jupiter al zien als een bolletje en als de chromatische abberatie niet te erg is kan je al zwakjes twee equatoriale banden

bij saturnus kan je de ringen waarnemen en met meer vergoting de ring van de planeet onderscheiden van de planeet en titan zien

mars laat "redelijk gemakkelijk" de poolkappen zien

toch even meedelen dat het nu niet echt het moment is om planeten waar te nemen, jupiter en saturnus zijn tegen 23.30u achter de horizon verdwenen

mars daarentegen staat dezer dagen rond 03.00u bijna in t zuiden en is dit jaar mischien wel de moeite (als zal dat niet zoals 2003 zijn)

Berichten: 15

Re: oculair vraag en planeten vraag

Bedankt voor de tip wat betreft het waarnemen van planeten.

Wat betreft het oculair....6.3mm is dit nog te doen voor mijn telescoop?

Of zou je voor een barlow gaan?

Heb je een idee hoe ik mijn fotos hier kan laten zien?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: oculair vraag en planeten vraag

jeffrey1 schreef:Heb je een idee hoe ik mijn fotos hier kan laten zien?

Bedankt!
Om je foto's op dit forum te kunnen plaatsen moet je ze ergens online hebben staan.

Er zijn verschillende adressen die je die mogelijkheid gratis aanbieden.

Ga bijvoorbeeld naar photobucket.com en maak daar

een account aan.

Vervolgens kun je de foto's direct van je harde schijf uploaden naar je account.

Diverse formaten (waaronder jpg, gif, bmp.) zijn mogelijk maar er geldt wel een limiet aan de grootte van je foto.

Het plaatsen op dit forum gaat dmv een "phpbb-code".

Je plaatst de url van de foto tussen de zogenaamde img-tags.

Code: Selecteer alles

[img]hier dus de url van je foto[/img]
Kijk ook maar eens hier om te zien hoe dat werkt.

Met de keus tussen het korte oculair of van de barlow kan ik je weinig behulpzaam zijn.

Mijn telescoop heeft zo'n lange brandpuntsafstand dat ik het eerder lastig vind om een kleine vergroting te bereiken...
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: oculair vraag en planeten vraag

Wat betreft het oculair....6.3mm is dit nog te doen voor mijn telescoop?
ge moet me excuseren twas nogal vroeg vanmorgen,maare gij zijt ook ne vroege vogel hé :shock:

wat dat oculair betreft ik dekn dat het wel een juiste keuze is

een barlow zou ook kunnen maar 140x vergroting kan misschien een beetje tegenvallen of net niet

de barlow/10mm combo zal wel een beetje meer comfort geven omwillen van de eyerelief(afstand van oogplaatsing om het hele beeldveld waar te nemen) die groter zal zijn dan met de 6.3mm

langs de andere kant zal de 6.3mm een iets grotere lichtopbrengst hebben om 2 redenen

1 een kleinere vergroting

2 minder glas waar het licht doormoet

dus ik zou toch eerst voor de 6.3mm gaan en later voor de shoety plus (orion) of de ultima(celestron) gaan

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: oculair vraag en planeten vraag

Met de keus tussen het korte oculair of van de barlow kan ik je weinig behulpzaam zijn.

Mijn telescoop heeft zo'n lange brandpuntsafstand dat ik het eerder lastig vind om een kleine vergroting te bereiken...
sen ik zat te denken

op welke diameter buis zit jou focusser?

misschien kan je upgraden naar een 2" focusser?

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: oculair vraag en planeten vraag

Ik zou kunnen upgraden naar een 2" inderdaad.

Maar ik zit op dit moment meer na te denken om een tweede telescoop erbij te nemen.... :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 15

Re: oculair vraag en planeten vraag

Oke...bedankt!

Hier zijn de fotos,,

Hoop dat het lukt

Gr,jeffrey

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: oculair vraag en planeten vraag

ziet er goed uit :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: oculair vraag en planeten vraag

Maar ik zit op dit moment meer na te denken om een tweede telescoop erbij te nemen
enige voorkeur? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: oculair vraag en planeten vraag

enige voorkeur? :shock:
Ik vrees dat ik weer in mijn oude gewoonte terug ga vallen.

Het wordt weer zelfbouw dus. :wink:

Ik zit te denken aan een 20cm F10 of in ieder geval iets in die richting.

(geen *** maar een "normale" Newton)

Dan heb ik meer lichtopbrengst en ook wat meer mogelijkheden tot deepsky.

Zelf slijpen had ik eigenlijk vaarwel gezegd maar ik moet bekennen dat, nu de plannen voor een nieuwe telescoop zich eenmaal in m'n brein hebben genesteld, het toch wel weer begint te kriebelen. :wink:

Ligt een beetje aan de prijs van een kant en klare 20cm spiegel denk ik...

Zijn die er wel als F10 ?

Eerst maar eens wat sites afgaan, dat is gelijk alweer reusachtig veel voorpret! :?:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: oculair vraag en planeten vraag

f/10 ?

waarom geen f/6? dat zal minder eisen stellen als je die equatoriaal wil opstetten en als dob is die makkelijker te balanceren

't is maar een gedacht

wat de prijs van de spiegels betreft ,de goedkoopste die ik momenteel gevonden heb is van scopetronix en dat is dan ongeveer 200

die van orion 250 en orionoptics UK 500 voor de HILUX

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: oculair vraag en planeten vraag

Is een f/6 dan niet al te kritisch voor de spiegel?

En tja, je moet niet vergeten dat ik een *** gewend ben. :wink:

f/10 is voor mij natuurlijk een enorme stap vooruit wat lichtsterkte betreft...

De prijzen vallen me nog aardig mee moet ik zeggen :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: oculair vraag en planeten vraag

hoezo kritisch?

de meeste comerciele 200's zijn f/6 of f/5

vixen heeft er zelfs 1 van f/4

de meeste 250 en meer, zijn f/4.5 of f/5

de lichtopbrengst van een 200m zal inderdaad veel groter zijn :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: oculair vraag en planeten vraag

Ik heb altijd geleerd dat hoe korter het brandpuntsafstand is hoe kritischer het optische systeem is voor abberaties.

Maar aangezien de meeste 20 cm's inderdaad f6 zijn blijkt in de praktijk een brandpuntsafstand van een dikke meter voldoende te zijn.

Kan ik me dus zonder zorgen aan een "twintigcentimeter" te buiten gaan. :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Reageer