oculair vraag en planeten vraag

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: oculair vraag en planeten vraag

hoe korter de brandpunt hoe meer je zal moeten paraboliseren

en er zal ook meer coma te zien zijn en hoe kritischer de collimatie zal zijn

maar bij een f/6 is dat zeker nog geen probleem

in mijn 150mm f/5 is de coma zeker ook doenbaar

dus ik denk dat die 200mm f/6 ook zeker doenbaar zal zijn

veel geluk :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: oculair vraag en planeten vraag

Sen heeft wel een punt hoor!

Hoe korter het brandpunt van de telescoop hoe nauwkeuriger de spiegel

geparaboliseerd moet zijn. Het brandpunt zelf is veel kleiner, en daardoor

is de zgn. "enveloppe" ook korter. Met andere woorden je hebt minder speling.

Sommigen paraboliseren bv. een 11 cm. F 10 spiegel helemaal

niet.

Om het erg simpel voor te stellen:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: oculair vraag en planeten vraag

Sommigen paraboliseren bv. een 11 cm. F 10 spiegel helemaal
ik zou eerder zeggen de meeste :shock:

mijn elfje heeft zeker weten een spherische spiegel

ik wou zeker niet het "probleem" met het paraboliseren van een 200mm f/6 minimaliseren

maar een f/6 is geen onmogelijke opdracht

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: oculair vraag en planeten vraag

Ik denk toch dat ik me een complete spiegelset aanschaf.

Een 20cm f/6 lijkt me te kritisch om zelf te slijpen.

Bovendien is het prijsverschil tussen de glasschijven + slijppakket + etc. en een kant & klare spiegelset niet zo groot.

De rest van de OTA en de montering wordt echter wederom zelfbouw.

Het gebeuren zal echter niet voor deze winter klaar zijn.

Ik moet dus even geduld hebben en het nog met m'n ouwe getrouwe scoopje doen.

Bedankt voor jullie adviezen en inzicht alvast !
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: oculair vraag en planeten vraag

veel geluk ! :shock:

Re: oculair vraag en planeten vraag

Hallo,

vroeger was ik erg geinteresseerd in het heelal met al de planeten enzovoort.Het is een tijdje minder geweest,maar door op dit forum te belanden krijg ik terug meer interesse.Ik zou dan ook graag beginen met 'planeten en sterren' kijken.Iemand tips:welke telescoop gebruik ik best,waar moet ik opletten.Ik ben dus een beginner.

alvast bedankt. jurggen

Re: oculair vraag en planeten vraag

veel geluk ! :shock:
Dankjewel !

Ik zal -wanneer het zover is- proberen om wat foto's te plaatsen van de bouwwerkzaamheden en natuurlijk het eindresultaat.
Ik zou dan ook graag beginen met 'planeten en sterren' kijken.Iemand tips:welke telescoop gebruik ik best,waar moet ik opletten.Ik ben dus een beginner.
Ik weet dat het niet helemaal is wat je vraagt.... maar een beginnende waarnemer met interesse raad ik altijd een verrekijker aan. Je hebt er vast wel eentje thuis. Maakt niet zo gek veel uit wat voor type. Een 7*50 is ideaal maar een 8*40 of iets dergelijks voldoet ook moeiteloos. Zet hem op een simpel fotostatief tegen het wiebelen of bedenk zelf een slimme constructie.

Je krijgt prachtige beelden van de nachtelijke hemel en je kunt beginnen met het waarnemen van de planeten. Jupiter is een dankbaar object in een verrekijker. Je kunt de 4 grootste manen prima zien. Een blik op de maan met een verrekijker is voor veel mensen genoeg om verslaafd te raken aan het sterrekijken.

Belangrijker is dat je jezelf op deze manier vertrouwd maakt met de nachtelijke hemel. Je leert wat waar staat, hoe het heet en hoe je bepaalde objecten kunt vinden. Ook merk je snel genoeg (na een paar koude nachten in een tuinstoel) of je interesse van blijvende aard is. Het is verleidelijk om een telescoop te kopen maar het is zonde wanneer het apparaat na 2 frustrerende nachten op zolder staat te verstoffen.

Dat brengt me gelijk op de gouden tip voor elke beginnende amateurastronoom.

Breng een bezoek aan je plaatselijke (dichtstbijzijnde) sterrenwacht!

Deze organiseren vaak "kijkavonden" waar je als bezoeker heel veel waardevolle informatie krijgt en door de aanwezige telescopen mag kijken. Los daarvan staan de medewerkers van een sterrenwacht altijd open voor al je vragen over het waarnemen, de aanschaf van een telescoop, het afstellen ervan, de te gebruiken oculairen, etc. etc.

Bovenstaande is het standaard advies aan een beginnende waarnemer.

Blijft je interesse gehandhaafd dan is de aanschaf van een telescoop gewenst.

De meeste beginners schaffen zichzelf een Newton-telescoop aan. Een goede maat is dan een spiegel van zo'n 11cm. doorsnede met een brandpunt van ongeveer 900mm. Een alternatief is een lenzentelescoop. Denk dan aan een objectiefdoorsnede van zo'n 70 á 80 mm. en eveneens een brandpunt van ongeveer 900mm.

Er zijn diverse merken die kwalitatief goede telescopen aanbieden.

Als voorbeeld geef ik je een lenzentelescoop van Skywatcher (70mm. lens, brandpunt 900mm.)

Afbeelding

(meer info)

En een spiegeltelescoop van Celestron (114mm. spiegel, brandpunt 900mm.)

Afbeelding

(meer info)

Zoals reeds eerder gezegd kun je via je lokale sterrenwacht veel hulp krijgen bij de aanschaf van je telescoop.

De mensen daar hebben veel waardevolle informatie over (en nog waardevollere ervaring met) allerlei merken en types telescopen. Vaak hebben ze ook een aantal tweedehands telescopen die ze ter verkoop aanbieden. (veelal van hun leden)

Goed.

Ik kan nog verdergaan over de diverse telescopen, hun monteringen (ook belangrijk! en tik bij google voor de grap eens "dobson" in) maar het is al best een lang verhaal geworden.

Even de hoogtepunten:

* begin met het waarnemen met een verrekijker.

* bezoek de plaatselijke sterrenwacht.

* gebruik hun ervaring voor het aanschaffen van een telescoop.

Lees tenslotte ook eens deze centrale draad op dit forum door.

En kijk eens hier voor een compleet overzicht van astro-winkels in Nederland en België.

(met dank aan Skywatcher)

Heb je verder nog vragen, stel ze dan gerust.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: oculair vraag en planeten vraag

Voor alle duidelijkheid:

Het bovenstaande berich van "gast" kwam van mij...

(Het maken van het bericht en de bijbehorende links duurde kennelijk zo lang dat ik weer uitgelogd was toen ik het plaatste.)
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Re: oculair vraag en planeten vraag

Hey,dankjewel voor al de informatie.Ik had idd ook al aan een verrekijker gedacht en een nachtje in de tuin doorbrengen.

De maan kan zeer verslavend werken.Ik heb alleen een probleem met de sterrenhemel,ik weet wel een paar 'klassiekers' zoals die met de vorm van een pan met een steel,maar daar blijft het ook wel bij.

Heb je soms een goed informatieve sterrenkaart om de sterrenhemel goed te kunnen observeren?

jurggen

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: oculair vraag en planeten vraag

Een handige sterrenkaart kun je (bijvoorbeeld) bij "de koepel" kopen.

stichting de koepel

Afbeelding

Maar je lokale sterrenwacht heeft ze ongetwijfeld ook.

Er zijn ook programma's voor je pc die de sterrenhemel nabootsen.

Zo kun je altijd zien wat zich waar aan de hemel bevindt.

(sterren, sterrenbeelden, planeten, nevels, maan, zon, etc.)

Ook overdag en ook wanneer het veel te slecht weer is om zelf te gaan kijken. :wink:

Het programma dat ik naar volle tevredenheid gebruik heet "Carte du ciel"

Download het hier.

ps

De koepel heeft op haar site ook een redelijk actuele sterrenkaart online.

(klik)

ps2

Die klassieker in de vorm van een pan met steel is "ursa major" ofwel "de grote beer". :wink:

Afbeelding
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: oculair vraag en planeten vraag

sen... schreef:Een handige sterrenkaart kun je (bijvoorbeeld) bij "de koepel" kopen.

stichting de koepel

 

Maar je lokale sterrenwacht heeft ze ongetwijfeld ook.
Klopt, maar ze is ook ONLINE te downloaden.

Ff knippen en plakken (letterlijk) en je hebt een leuke sterrenkaart.

Link:

http://www.peeters.com/sterrenwacht/
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: oculair vraag en planeten vraag

Prima tip!

Ik ben knippen en plakken! :shock:
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Reageer