Dromen

Moderator: Rhiannon

Reageer

Dromen

hallo,

ik heb vanacht dus een rare droom gehad..

ik had het gevoel alsof ik wakker was en alles leek precies te kloppen en ik kon zelfs dingen voelen. ik liep door men huis en ik dacht dat ik gewoon wakker was..ik heb zelfs gedoucht:S ik vind het echt facinerend. Ik liep dus rond en keek uit het raam..maar er klopte iets niet want er stond boom die er niet stond en (dit klinkt vreemd) en opeens was ik bewust dat ik droomde en dat alles echt leek. Ik heb zelfs gegeten!! en ik kon me niet vrijmaken van natuurwetten. Ook voelde ik pijn als ik iets deed. Maar ik raakte in paniek en ik dacht..wat als ik niet meer wakker word enzo. maar ecven later verdween alles en werd ik een tijdje erna wakker

e

n ik kon het me 100% herinneren en was echt ff in de war van..is dit echt enzo..echt vreemd

kent iemand dit fenomeen??

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Dromen

Zoek bij google maar eens bij lucide dromen. Dromen waarbij je bewustzijn hebt zeg maar. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou wel graag een keer een lucide droom mee willen maken. Iemand tips om er een te kunnen krijgen??

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Dromen

Ik heb eens ergens gelezen dat je jezelf moet aanleren bij een aantal alledaagse gebeurtenissen, die redelijk vaak voorkomen, te cotroleren of je niet droomt. (bijvoorbeeld elke keer als je een hond ziet ofzo) Als je dan in een droom een hond tegenkomt dan zou je, omdat het een gewoonte geworden is, het ook controleren en je dus er bewust van worden dat je in een droom bent.

Re: Dromen

ik moet toegeven dat ik veel bier op had:D ik was dus aangeschote, maar in die droom volledig nuchter en ik wist wat ik deed. Tijds besef was normaal zoals het nu is, ik heb in principe 2 ochtenden mee gemaakt.. wieweet droom ik dit ook wel:D zo echt was het..

net alsof ik terug in de tijd ben gegaan. Echt vreemd.. ik was volledig bewust werd bang want ik voelde me alleen want er was niemand..geen mens te bekennen alleen zon rare boom. en ik trok de conclusie dat ik droomde terwijl ik me bewust was, dus ik d8 ook echt van..NEE je kan niet dromen, want je voel en je hebt gedocuht. Dus was echt benagstigend. Ik heb zelfs geprobeerd te vliegen maar de natuurwetten waren er nog en ik kon voelen. en dan opeens vervaagde alles en werd ik daarna wakker weer, net dus of ik echt ergens was en zo voelde het ook..nmiet als een gewone droom, dan zal ik het hier niet neerzetten...Wat iok heb meegemaakt vind ik echt bijzonder, en mog ik het weer eens hebben dan ga ik echt ff onderzoeken en ga ik proberen te vliegen enzo want het voelde zo egt aan he...Als ik het onder controle zou hebben had ik echt een droomwereld voor mezelf waar ik alles kon (bewust:D )

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Dromen

Dingen die je kan doen om lucide te dromen:
  • Droomdagboek bijhouden

    Zodra je wakker wordt uit een droom, meteen opschrijven. Niet de volgende ochtend pas, dan ben je vaak het meeste weer vergeten. Hierdoor onthoud je je dromen veel beter, en ga je na verloop van tijd ook beseffen dat je soms wel 5 dromen hebt in een nacht (en niet slechts "af en toe ééntje").
  • "Reality checks"

    Schakel een lichtknopje aan en uit, kijk twee keer op de klok en controleer of er een groot tijdsverschil tussen zit, kijk naar je handen, enzovoort.

    Door dit soort checks ook overdag vaak te doen, wordt het een automatisme en zul je het ook eerder in een droom gaan doen!
  • Slaapritme

    Als ik lucide droom is dat meestal pas ver in de nacht / vroeg in de ochtend. Zo tussen 5 en 8 zeg maar. Ik word tegenwoordig uit mezelf tussen 5 en 6 wakker, als ik daarna weer in slaap val droom ik altijd veel, en soms ook lucide (vaker dan in het begin van de nacht). Een wekker zetten gaat misschien weer te ver, maar als je kunt bewerkstelligen dat je vroeg wakker word en daarna weer verder kunt slapen, kan dat een positief effect hebben.
Ondanks dat ik er al een tijd mee bezig ben lukt het me overigens maar zelden hoor.

Er is trouwens een site en forum aan dit fenomeen gewijd: www.ld4all.nl
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 717

Re: Dromen

He Raar!!

Leuk dat je dat meedeelt! Ik heb het jaren gehad, zo van mijn negende tot mijn 14de. Zo'n beetje elke nacht, maar de realiteit bouwde zich bij mij steeds verder op. Mijn eerste dromen waren gewoon van die niet te volgen vreemde dromen. Maar tijdens die dromen besefte ik wel dat ik droomde. Uiteindelijk kreeg ik dromen waar ik gewoon wakker werd in mijn bed en alles normaal leek. Ik had dan alleen twijfel of die droom wel echt was. IK had zo langzamerzeker allerlei trucjes geleerd om te kijken of ik droomde. Inderdaad kon ik ook pijn voelen. Dus ff in mijn arm knijpen was niet voldoende. Ik probeerde eerst een ijskoude douche. Als hij niet ijskoud was wist ik dat ik droomde. Als hij wel ijskoud was probeerde ik alleen heet water. Als ik daar onder kon blijven staan dan droomde ik. Ik heb me nooit gebrand in een droom ook al kon ik wel pijn voelen. Dergelijke dromen begon ik op den duur wel vervelend te vinden. Zeker als ik een keer wist dat ik droomde. Ze duurden zon ontzettend lang. In een droom heb je niet echt invloed op de tijd. Ik kon echt uren en uren zitten wachten tot ik wakker werd. Toen ik dat zat was had ik bedacht mezelf wakker te maken. Ik kon me van andere dromen herinneren dat ik wakker werd als ik dood was. Dus ik moest proberen mezelf in mijn droom dood te maken. Ik wist alleen niet zeker in mijn droom of ik niet stiekem ook aan het slaapwandelen was en dus in werkelijkheid ook deed wat ik in mijn droom deed. In eerste instantie dus maar flink met mijn kop tegen de muur geramd (in mijn droom). Ik werd niet wakker dus waarschijnlijk deed ik het in het echt niet. Toen ik uiteindelijk wakker werd had ik ook geen last van mijn voorhoofd ofzo. In de volgende droom dat ik dat had ben ik dus head-down van het balkon gesprongen, en inderdaad, ik werd wakker. Maar het is een bijzonder onprettige gevoel/ervaring om dat te doen. Ook al is het een droom.

De laatste keer dat ik wist dat ik droomde eindigde ook heel beangstigend. Ik werd wakker met het gevoel dat ik droomde. Ik deed mijn checks en wist dat ik droomde. Zodra ik erachter was werd ik wakker. Maar weer met het gevoel dat ik droomde. Ik stond op en even later kwam ik erachter dat ik droomde. Ik schrok onmiddelijk weer wakker. Beetje bang want ik kon me nog prima herinneren dat ik net twee keer achter elkaar bewust droomde. En nog steeds droomde ik. Ik was nu echt bang aan het worden. Kom ik hier ooit nog uit? Voelt een coma zo? En ik schrok weer wakker maar nu echt. Ik heb het daarna nog maar zelden meegemaakt.

Re: Dromen

hehe, leuk was omt e lezen in het forum dat als je dus alcohol drinkt de kans groter is, en dit klopt als een bus (vooral bij mij) als ik alcohgol op heb krijg ik de raarste dromen (dit was men eerste LD door de drank) ik heb wel eens meer LD´s gehad alleen niet zo scherp als nu. maar als ik alcohol op heb droom ik meestal dat ik nog in de disco ben zeg maar.

Best goede site trouwens

Re: Dromen

oke, ik ben aan het oefenen geslagen.

voor het slapen gaan volledig ontspannen en dan tegen jezelf zeggen terwijl je je concetreer op niets anders: ik ga nu dromen, ik ga de droom onthouden en bewust meemaken.

ik heb sinds eergisteren al mijn dromen onthouden en vannochtend geprobeerd om Lucide te worden. Ik droomde de hele nacht al over men werk enzo, en vanncohtend om 10uur was ik wakker maar erg moe, ik heb dus in men hoofd net gedaan of ik weer droomde en werd steeds duidelijker:D ik was bijna lucide echt waar..alleen nu wist ik dat ik droomde wel maar het was niet super duidelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: Dromen

Naar het schijnt kan je je dromen ook terugroepen, heb ik eens ergens gelezen. Als je rustig bent en je sluit je ogen, zou het moeten mogelijk zijn naar een droom terug te keren die je voorheen al een hebt gehad. Op dat moment kan je ook alle beslissingen zelf maken over hoe het verder verloop zal zijn.

'k Denk dat dat ook wel gebruikt wordt om trauma's te verwerken, maar als je het gewoon voor je plezier doet, denk ik dat het best wel leuk kan zijn. Bij mij is het nog nooit gelukt, maar ik denk dat diegene die vaak van die lucide dromen hebben, dat dat niet zo'n groot probleem kan zijn...

Berichten: 717

Re: Dromen

Ik vond het eventjes leuk, maar ik had er weinig controle over. Ik heb in mijn droom wel eens geprobeerd mijn omgeving te beinvloeden, tenslotte kwam de droom uit mijn eigen fantasie. Het is me echter nooit gelukt. De omgeving veranderd constant (bij mij dan) en dingen waren niet logisch. Als ik mijn voordeur opendeed keek ik in een straatje in de mediterranee. Was dat maar waar! Als ik dan weer terug mijn huis in ging, was ook de keuken opeens totaal anders of het toilet was verdwenen. Dat wist ik dan en dat irriteerde me. Eigenlijk irriteerde ik me aan mijn eigen fantasie. Soms had ik ook twee keer dezelfde lucide droom. Daar kon zo een paar dagen/weken tussen zitten, maar de tweede keer kon ik me de droom van de eerste keer goed herinneren. De mensen, de omgeving, etc. Dan verbaasde ik me over mijn beperkte fantasie. Ik heb het jaren gehad, en elke keer dat je een LD hebt kun je die droom perfect voor de geest halen als je wakker bent. Vergelijkbaar met een echte gebeurtenis. Maar op een gegeven moment ben je het zat. Als je dan toch geen invloed kunt uitoefenen dan wordt je maar een beetje heen en weer geslingerd tussen allerlei rare of stomme dingen. Niet logische dingen. En die dromen, juist doordat je bewust bent, duren voor 'je gevoel' uren en uren. Ik heb wat zitten wachten in dromen, tot ik eindelijk weer wakker werd. Dus het is niet allemaal even lollig!

Het leukste is dat je wel allerlei dingen kunt doen die 'niet geaccepteerd' zijn of niet kunnen in het normale leven. Dus wat is dat? Tsja, vul dat zelf maar in! :wink: :shock:

Re: Dromen

volgens mij lukt het het best als je wakker bent geworden om 6uur scnahcts ofzo..dan moet je over een situatie fantaseren en dan heb je de meeste kans op lucidde

Re: Dromen

Als ik een lucide droom heb kan ik juist alles zelf bepalen. Mijn wil is dan gewoon wet. Ik hoef iets maar te denken en het is er of gebeurt. Ik moet wel zeggen dat ik in zo'n droom meer met momenten bewust ben dat ik droom om dan weer daar niet van bewust te zijn om mij vervolgens weer te herinneren dat ik droom.

Berichten: 717

Re: Dromen

Eerlijk toegegeven, ik heb nooit echt in een droom geprobeerd mijn omgeving te maken. Ik probeerde slechts naar dingen toe te gaan die dan verdwenen. Ik ben toch nieuwsgierig geworden of je je droom kan sturen. Ik ben dus weer een poosje aan het proberen geslagen en ik had eergisteren weer een lucide droom. Met de nieuw verworven kennis, waar ik me van bewust was, ben ik gaan proberen mijn omgeving te 'maken' en wat blijkt? Dat kan! Ik kon mijn omgeving beinlvoeden, dingen laten komen en dingen laten gaan. Bizar! Geheel geïnspireerd door deze nieuwe ervaring ben ik me weer volledig gaan richten op deze dromen en hypnose. Deze twee dingen liggen volgens mij niet ver uit elkaar. Ik heb een tijdje geklungeld met zelfhypnose en dat heeft er wel veel weg van. Ik weet niet of het me ooit gelukt is mezelf te hypnotiseren maar via die weg krijg je wel een soort lucide droom. Je bent er en tegelijkertijd niet. Je denkt na, je bent helder maar je voelt geen lichaam. Dus je slaapt en bent wakker. Erg verwarrend allemaal. Wel leuk om mee te experimenteren.

Re: Dromen

het schijnt ook dat je met lucide dromen kunt leren. Dus als je de avond van te voren begrippen in je kop hebt zitten rammen, dan kun je in lucide dromen door leren. heel handig als je dat kan. ook kun je spreekbeurten enz oefenen... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: Dromen

Met alcohol lukt het inderdaad beter.. op vakantie toen ik lam was kreeg ik mijn eerste LD... dus allemaal veel drinken voor het slapen gaan :shock:

maar het doorleren in je droom kan ik je niet echt aanraden.. het is namelijk ontzettend vermoeiend om te leren in je droom... zeker omdat het telkens herhaalt en het leren dus niet echt opschiet..

heb in me droom wel is de hele avond dingen op alfabetische volgorde moeten zetten.. dat was dus echt niet grappig daar wordt je ook ontzettend moe van...

en vannacht heb ik op een vette motor gereden dat was wel cool.. alleen niet lucide helaas..

Reageer