Springen naar inhoud

Doorbuiging van 'gegolfde' plaat


  • Log in om te kunnen reageren

#1

DJoer

    DJoer


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 december 2009 - 11:01

Hallo,

mijn naam is joeri, en ik doe werktuigbouwkunde aan de Hogeschool. Nou zit ik met een probleem, hoe weet ik wat de doorbuiging is van een plaat die niet vlak is maar die een profiel heeft?
Dit is zo ongeveer het profiel gezien vanaf de kopsekant:
Geplaatste afbeelding
In mijn boeken heb ik niks gevonden, hier wordt alleen gewerkt met profielen(waarvan de benodigde gegevens bekend zijn).

Ik hoop dat iemand mijn kan helpen,

alvast bedankt, Joeri

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2009 - 13:42

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 30 december 2009 - 13:46

Dit soort profielen komt veel voor bij wand-en dakplaten in diktes van 0,5-ca1,5 mm;die boeken hebben tabellen met statische gegevens.Dus "Googlen" !

#4

DJoer

    DJoer


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 december 2009 - 15:49

Ja maar de afmetingen en derelijken liggen vast, net zoals het materiaal(rvs). Ik wil het graag zelf uitrekenen alleen ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken.

ik hoop dat iemand mij kan helpen!

#5

covrtray

    covrtray


  • >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 december 2009 - 17:14

Wel, aangezien je het materiaal en alle afmetingen kent, is het eenvoudig je doorbuiging te berekenen hé.

Ik veronderstel dat je wel in staat bent een momentenlijn te berekenen. En zoals je misschien wel weet is een moment M gelijk aan E I v", met E de elasticiteitsmodulus, I het traagheidsmoment van de doorsnede en v" de tweede afgeleide van je doorbuiging.

Dus door 2x te integreren bekom je je doorbuigingslijn.

Succes ermee!

#6

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 30 december 2009 - 18:19

Wat de doorbuiging betreft,zul je een eis moeten stellen aan de grootte ervan ,L/200,L/300,etc.

Verder lijkt het me praktischer om de I te bepalen door ook de belasting op de plaat te weten.

Het probleem bij jouw idee is natuurlijk om zelf het traagheidsmoment I te berekenen;de rest moet dan vanzelf op te lossen zijn.

De I wordt bij dit soort profielen meestal per meter plaatbreedte aangegeven en als je zelf aan het rekenen slaat zul je in eerste instantie het zwaartepunt van de plaatdoorsnede moet bepalen (meestal op halve plaathoogte) ,de E voor RVS is in tabellen te vinden .

#7

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 30 december 2009 - 19:26

Mogelijk heb je iets aan het volgende:

Bijgevoegde miniaturen

  • dakplaten_metaal.jpg

#8

DJoer

    DJoer


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 december 2009 - 00:38

Bedankt voor de reactie's!

Ik zal in het nieuwe jaar er weer eens voor gaan zitten! De momenten lijn heb ik al gemaakt, de plaat hoeft alleen zijn eigen gewicht te dragen en aangezien die eventuele schokken op moet vangen zal ik er nog een veiligheids factor volgens roloff en matek over doen.

Tot in het nieuwe jaar en alvast de beste wensen voor 2010!

Joeri

#9

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 31 december 2009 - 13:05

Vergeet niet om behalve het eigen gewicht van de dakplaat er mogelijk nog de isolatielaag met waterdichte afdeklaag (plastic of geasfalteerd) en een sneeuwbelasting van min. 50 kg/m2 erop te zetten ;en zit je aan de kust ook nog een windkracht ivm een sneeuwstorm.

Prettige jaarwisseling!

#10

DJoer

    DJoer


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2010 - 13:31

Ik heb er vandaag nog een keer naar gekeken, de neutralelijn die kan ik wel berekenen(bij de schuine gedeeltes ligt deze immers in het midden en daarom hoef ik deze niet mee te nemen in de berekening, toch?). Maar hoe berekening ik de I, ik sprak iemand die de studie al heeft afgerond en die had het over asymetrische buiging. Maar dit heb ik nog niet gehad en ik kan nergens duidelijk vinden wat ik dan moet doen om de I te berekenen.

Ik hoop dat iemand mij dit uit kan leggen.

Joeri

#11

covrtray

    covrtray


  • >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2010 - 14:50

Je zal onder andere gebruik moeten maken van de formule van Steiner. Ken je die?

#12

DJoer

    DJoer


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2010 - 15:37

Nee hier heb ik nog niet van gehoord... Maar volgens mij is het dus niet duidelijk uit te leggen aan de hand van een voorbeeld?

Joeri

#13

covrtray

    covrtray


  • >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2010 - 16:20

Wel, om het kort uit te leggen...

Ik veronderstel dat je het traagheidsmoment van een eenvoudige rechthoek om z'n zwaarteas wel kunt bepalen? Met behulp van de formule van Steiner kan je het traagheidsmoment om een willekeurige as berekenen.

Zie ook bijvoorbeeld http://nl.wikipedia....ing_van_Steiner.

In jouw geval zal je echter ook een rotatie moeten uitvoeren. Daarvoor bestaan ook enkele formules. Ik zou eens in m'n archieven moeten duiken, want die ken 'k niet van buiten.

#14

DJoer

    DJoer


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2010 - 16:50

Ja het traagheidsmoment van een rechthoek, T balk H balk en dergelijken(zonder gedeeltes anders dan 0, 90, 180 dan wel 270 graden) kan ik wel uitkomen.

Ik zou het op prijs stellen als u mij wat meer op weg zou kunnen helpen. Zoals ik het op wikipedia ook al had gezien lijkt het er meer op dat het gaat om het traagheids moment evenwijdig aan het traagheids moment(verticaal dan wel horizontaal) door het zwaartepunt. En kan ik er verder niet uit opmaken hoe ik het traagheids moment moet berekenen bij een lijn anders dan horizontaal of verticaal(tenzij een traagheids moment door het zwaartepunt bekend is dat dezelfde rotatie heeft, wat niet het geval is).

Gr. Joeri

#15

covrtray

    covrtray


  • >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2010 - 09:19

Gisterenavond nog eventjes gezocht naar de formules hiervoor, en niet meteen gevonden. Ik zal morgenavond, na m'n examen, wat verder zoeken.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures