Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 7

Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Hallo,

mijn naam is joeri, en ik doe werktuigbouwkunde aan de Hogeschool. Nou zit ik met een probleem, hoe weet ik wat de doorbuiging is van een plaat die niet vlak is maar die een profiel heeft?

Dit is zo ongeveer het profiel gezien vanaf de kopsekant:

Afbeelding

In mijn boeken heb ik niks gevonden, hier wordt alleen gewerkt met profielen(waarvan de benodigde gegevens bekend zijn).

Ik hoop dat iemand mijn kan helpen,

alvast bedankt, Joeri

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Dit soort profielen komt veel voor bij wand-en dakplaten in diktes van 0,5-ca1,5 mm;die boeken hebben tabellen met statische gegevens.Dus "Googlen" !

Berichten: 7

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Ja maar de afmetingen en derelijken liggen vast, net zoals het materiaal(rvs). Ik wil het graag zelf uitrekenen alleen ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken.

ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Berichten: 150

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Wel, aangezien je het materiaal en alle afmetingen kent, is het eenvoudig je doorbuiging te berekenen hé.

Ik veronderstel dat je wel in staat bent een momentenlijn te berekenen. En zoals je misschien wel weet is een moment M gelijk aan E I v", met E de elasticiteitsmodulus, I het traagheidsmoment van de doorsnede en v" de tweede afgeleide van je doorbuiging.

Dus door 2x te integreren bekom je je doorbuigingslijn.

Succes ermee!

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Wat de doorbuiging betreft,zul je een eis moeten stellen aan de grootte ervan ,L/200,L/300,etc.

Verder lijkt het me praktischer om de I te bepalen door ook de belasting op de plaat te weten.

Het probleem bij jouw idee is natuurlijk om zelf het traagheidsmoment I te berekenen;de rest moet dan vanzelf op te lossen zijn.

De I wordt bij dit soort profielen meestal per meter plaatbreedte aangegeven en als je zelf aan het rekenen slaat zul je in eerste instantie het zwaartepunt van de plaatdoorsnede moet bepalen (meestal op halve plaathoogte) ,de E voor RVS is in tabellen te vinden .

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Mogelijk heb je iets aan het volgende:
Bijlagen
dakplaten_metaal.jpg
dakplaten_metaal.jpg (66.55 KiB) 881 keer bekeken

Berichten: 7

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Bedankt voor de reactie's!

Ik zal in het nieuwe jaar er weer eens voor gaan zitten! De momenten lijn heb ik al gemaakt, de plaat hoeft alleen zijn eigen gewicht te dragen en aangezien die eventuele schokken op moet vangen zal ik er nog een veiligheids factor volgens roloff en matek over doen.

Tot in het nieuwe jaar en alvast de beste wensen voor 2010!

Joeri

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Vergeet niet om behalve het eigen gewicht van de dakplaat er mogelijk nog de isolatielaag met waterdichte afdeklaag (plastic of geasfalteerd) en een sneeuwbelasting van min. 50 kg/m2 erop te zetten ;en zit je aan de kust ook nog een windkracht ivm een sneeuwstorm.

Prettige jaarwisseling!

Berichten: 7

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Ik heb er vandaag nog een keer naar gekeken, de neutralelijn die kan ik wel berekenen(bij de schuine gedeeltes ligt deze immers in het midden en daarom hoef ik deze niet mee te nemen in de berekening, toch?). Maar hoe berekening ik de I, ik sprak iemand die de studie al heeft afgerond en die had het over asymetrische buiging. Maar dit heb ik nog niet gehad en ik kan nergens duidelijk vinden wat ik dan moet doen om de I te berekenen.

Ik hoop dat iemand mij dit uit kan leggen.

Joeri

Berichten: 150

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Je zal onder andere gebruik moeten maken van de formule van Steiner. Ken je die?

Berichten: 7

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Nee hier heb ik nog niet van gehoord... Maar volgens mij is het dus niet duidelijk uit te leggen aan de hand van een voorbeeld?

Joeri

Berichten: 150

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Wel, om het kort uit te leggen...

Ik veronderstel dat je het traagheidsmoment van een eenvoudige rechthoek om z'n zwaarteas wel kunt bepalen? Met behulp van de formule van Steiner kan je het traagheidsmoment om een willekeurige as berekenen.

Zie ook bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_Steiner.

In jouw geval zal je echter ook een rotatie moeten uitvoeren. Daarvoor bestaan ook enkele formules. Ik zou eens in m'n archieven moeten duiken, want die ken 'k niet van buiten.

Berichten: 7

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Ja het traagheidsmoment van een rechthoek, T balk H balk en dergelijken(zonder gedeeltes anders dan 0, 90, 180 dan wel 270 graden) kan ik wel uitkomen.

Ik zou het op prijs stellen als u mij wat meer op weg zou kunnen helpen. Zoals ik het op wikipedia ook al had gezien lijkt het er meer op dat het gaat om het traagheids moment evenwijdig aan het traagheids moment(verticaal dan wel horizontaal) door het zwaartepunt. En kan ik er verder niet uit opmaken hoe ik het traagheids moment moet berekenen bij een lijn anders dan horizontaal of verticaal(tenzij een traagheids moment door het zwaartepunt bekend is dat dezelfde rotatie heeft, wat niet het geval is).

Gr. Joeri

Berichten: 150

Re: Doorbuiging van 'gegolfde' plaat

Gisterenavond nog eventjes gezocht naar de formules hiervoor, en niet meteen gevonden. Ik zal morgenavond, na m'n examen, wat verder zoeken.

Reageer