Druk berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

Druk berekenen

ik zit vast bij volgend vraagstuk:

"op een zeker punt in een pijplijn is de snelheid 1,25 m/s en de druk is 0,4 atm. boven de atmosferische druk. Wat is de druk in een ander punt van de pijplijn 60 cm lager gelegen dan het eerste, als de doorsnede van de pijp daar precies de helft is van deze bij het eerste punt? de vloeistof in de pijp is diesel met ro = 0,68.103 kgm-3."

het juiste antwoord is 0,42 atm. boven de atmosferische druk.

Mijn werkwijze: ik begin met v2 uit te rekenen via Av =Av => v2 = 0,63 m/s

Dan via wat rekenwerk de hoogte van het eerste punt ook uit de vorige betrekking => r = 1,49 m

dan via de wet van Poiseulle reken ik p2 uit maar deze komt niet uit! (is zelfs negatief)

kan iemand helpen?

Berichten: 150

Re: Druk berekenen

Wanneer gebruik je Poiseuille? En wanneer gebruik je Bernoulli?

De formule die je gebruikt om v2 te berekenen is correct maar verkeerd uitgewerkt. Ik vind een snelheid van 2,5 m/s. Gevonden? Laat maar iets weten om de rest van de opgave uit te werken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Druk berekenen

Vergeet Poiseuille hier, dit is een doodgewoon Bernoulli vraagstuk.
de vloeistof in de pijp is diesel met ro = 0,68.103 kgm-3
Diesel met een dichtheid van 0,68.103 kgm-3 bestaat niet. Zal wel een typefout zijn en 0,86.103 kgm-3 moeten zijn.
Mijn werkwijze: ik begin met v2 uit te rekenen via Av =Av => v2 = 0,63 m/s
A2 is de helft van A1 dus v2 is het dubbele van v1, niet de helft.
Dan via wat rekenwerk de hoogte van het eerste punt ook uit de vorige betrekking => r = 1,49 m
Je kunt straal r niet berekenen en die doet bovendien niet terzake.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 150

Re: Druk berekenen

Diesel met een dichtheid van 0,68.103 kgm-3 bestaat niet. Zal wel een typefout zijn en 0,86.103 kgm-3 moeten zijn.
Wanneer je Bernouilli gebruikt met de originele waarde van de dichtheid vind je perfect het antwoord.

Reageer