Gefaciliteerde diffusie en carrierproteïnen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Gefaciliteerde diffusie en carrierprote

Transport doorheen het membraan van een cel kan opgedeeld worden in actief en passief transport, naargelang er investering van energie (bijv. ATP) nodig is of niet. Ook een opdeling in proteïnegemedieerd transport en niet-proteïnegemedieerd transport is mogelijk, al naargelang er een transportproteïne nodig is of niet. Van deze transportproteïnen zijn er twee soorten, kanaalproteïnen en carrierproteïnen.

Passief transport is op zijn beurt onder te verdelen in eenvoudige diffusie en gefaciliteerde diffusie, actief transport is onder te verdelen in primair en secundair actief transport. Enkel eenvoudige diffusie behoort niet tot de categorie van het proteïnegemedieerd transport, de andere transportvormen wel.

Ionen kunnen zich niet door het celmembraan verplaatsen d.m.v. eenvoudige diffusie en reizen dus sowieso via proteïnegemedieerd transport, zowel actief als passief.

Bij actief transport maken ze gebruik van carrierproteïnen (bijv. het Na+-K+-ATPase voor primair en het SGLT voor secundair actief transport).

Bij passief transport (gefaciliteerde diffusie) maken ze gebruik van kanaalproteïnen (bijv. Na+- en K+-lekkanalen).

Nu komt het probleem: op het jaarforum vroeg iemand zich af waarom ionen bij gefaciliteerde diffusie geen gebruik zouden kunnen maken van carrierproteïnen. Ik antwoordde dat ik niet zo direct een reden kon bedenken, maar dat we er in ieder geval geen voorbeeld van gezien hebben. Mijn vraag is dus tweeledig:
  • Indien ionen wel aan gefaciliteerde diffusie doen via carrierproteïnen, kunnen jullie me dan een voorbeeld geven van zo'n carrierproteïne?
  • Indien ze dat niet doen, kunnen jullie dan verklaren waarom dit niet gebeurt (als er al een bepaalde reden voor is)?
Alvast bedankt!

PS: Ik ken wel carrierproteïnen die aan gefaciliteerde diffusie doen (bijv. GLUT), maar die vervoeren geen ionen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 269

Re: Gefaciliteerde diffusie en carrierprote

Ik heb de vraag doorgespeeld naar mijn prof genetica,

ik moet het zelf namelijk ook kennen en weet er ook niet direct een antwoord op..

Ik laat u zijn antwoord weten

Berichten: 269

Re: Gefaciliteerde diffusie en carrierprote

indirect actief transport van glucose. Om dit indirect actief transport van glucose aan te drijven is een concentratiegradient nodig van natrium. Dit natrium drijft via gefaciliteerde diffusie in de epitheelcel het indirect actief transport van glucose aan. Dit gebeurt via een en hetzelfde carrier proteine. Dus ionen kunnen effectief via een drager eiwit gefaciliteerd diffunderen.

voila

Berichten: 8.614

Re: Gefaciliteerde diffusie en carrierprote

indirect actief transport van glucose. Om dit indirect actief transport van glucose aan te drijven is een concentratiegradient nodig van natrium. Dit natrium drijft via gefaciliteerde diffusie in de epitheelcel het indirect actief transport van glucose aan. Dit gebeurt via een en hetzelfde carrier proteine. Dus ionen kunnen effectief via een drager eiwit gefaciliteerd diffunderen.
Aan die SGLT heb ik ook gedacht, maar zoals je zegt hoort dat eigenlijk eerder onder secundair actief transport. Enfin, het examen is achter de rug, ik zal het hierbij laten. In ieder geval bedankt!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer