Maximale belastbaarheid 240 mm² nyy-j kabel?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

Maximale belastbaarheid 240 mm

Goededag, zoals de topicttitel al deed vermoeden vraag ik me af wat de maximale continue belastbaarheid is van de volgende installatie: 3 x 230 V aansluiting, voeding via 3 enkeladerige 240 mm² NYY-J kabels, in de lucht tegen de muur gemonteerd met ruimte tussen de aders. Afgezien van verdere invloeden van buitenaf en ongeacht spanningsverliezen. Mijn excuses voor mijn schrijfstijl; mijn enter-knop weigert soms, zoals nu. Bij voorbaat dank voor een reaktie.

Berichten: 242

Re: Maximale belastbaarheid 240 mm

Ik kan er eerlijk gezegt niet zoveel van terug vinden op internet behalve deze site In het duits

Wat me opvalt op meerdere sites is dat deze kabel voor 0.6kV/1kV is dus houd daar rekening mee. Het is een gekeurde sterkstroomkabel.

Bij een 3 aderige met vinyl geisoleerd staat dat je bij een 240mm² kabel een maximum amperage mag hebben van 385A. Er staat uiteraard niet bij of het hier over nominaamstroom gaat of over piekstroom.

Is het een optie om gewoon de fabrikant te bellen van die type kabels ik ga er van uit dat die vast wel een soort van helpdesk hebben waar iemand zit die het voor jouw na kan vragen.

Dat is beter als mijn giswerk :eusa_whistle:

Want ik zou zeggen hoeveel stroom wil je er door laten lope ?

EDIT: Als je duits goed is zou je bijvoorbeeld je product op kunnen zoeken op die duitse site want daar staat dan wel niet de specifikatie die je zoekt maar daar kun je ook vragen stellen over een desbetreffend product.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 24

Re: Maximale belastbaarheid 240 mm

Hallo, het is inderdaad niet zo gemakkelijk te vinden. Op die site staat verder ook geen informatie over de belastbaarheid voor zover ik kan vinden. Het blijkt inderdaad een kabel te zijn die geschikt is voor 0,6/1 kV, dat was ik ook al meerdere malen tegen gekomen. Wat maakt een kabel geschikt voor hogere voltages? Mij lijkt dat de isolatie iets anders/beter is. Dat lijkt me op zich geen bezwaar om dezelfde kabel te gebruiken voor lagere spanning. Het is een pvc kabel en de maximale T is dus 70 gr. C tegenover 90 gr. voor de meer gangbare kabels, dat is wel van invloed. Ook zou de wellicht dikkere isolatie de maximale belastbaarheid iets kunnen verlagen i.v.m. lagere warmteafvoer. Bedankt voor het meedenken zover in ieder geval. Misschien nog meer inzichten? mvgr

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maximale belastbaarheid 240 mm

Het blijkt inderdaad een kabel te zijn die geschikt is voor 0,6/1 kV,
Wat is daar voor bijzonders aan? Het is dus gewoon een laagspanningskabel, want laagspanning loopt tegenwoordig tot 1000V.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Maximale belastbaarheid 240 mm

Hier kan je behoorlijk wat informatie vinden over kabels van onder andere het type door jou aangeduid. Meer bepaald vind je daar informatie die waarschijnlijk jouw vraag beantwoordt.

Groeten
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 24

Re: Maximale belastbaarheid 240 mm

Bedankt voor de reakties! De links van sillyconmarc waren heel nuttig en hebben mijn vraag meer dan volledig beantwoord. Is het voltage absoluut niet van invloed op de maximaal toegestane stroomsterkte van een kabel? Ik weet dat vooral de stroomsterkte bepalend is voor de verliezen in een kabel, maar ik vnd het toch een beetje tegen mijn gevoel ingaan dat 100 A door een kabel met 230 V evenveel warmte zou genereren als wanneer dit met 380 kV zou gebeuren. gr

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Maximale belastbaarheid 240 mm

Het voltage heeft inderdaad weinig te maken met de warmteontwikkeling.

Bedenk dat de spanning van 230 of 380V niet tussen de uiteinden van één ader staat, maar tussen de aders onderling.

Het enige wat de belastbaarheid kan beïnvloeden is de dikte van de isolatie. Bij dikkere isolatie kan de kabel slechter zijn warmte kwijt.

Maar verder blijft gewoon van kracht dat de warmteontwikkeling gelijk is aan I2R.

Reageer