Kiezen...

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Kiezen...

Ik sta op het punt een vrij ingrijpende keuze te moeten maken, en ik zit er al anderhalve week enorm over te tobben, en ik kom er niet uit.

Zonder even al te inhoudeling op de zaken in te gaan (het is werk-gerelateerd), stel dat je MOET kiezen tussen twee opties A en B. En na veel pijnzen, praten en 's nachts woelen sta je nog steeds op 50/50. Hoe maak je een dan een goede afweging op persoonlijk, rationeel, emotioneel, intuïtief en zakelijk gebied? Alles speelt mee namelijk. Iemand ervaring met zoiets, en tips of inzichten in hoe je "knopen doorhakt"?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Kiezen...

Ik ga in zo'n geval af op mijn intuitie. Leid jezelf af met iets, zodat je er minstens een paar uur niet bewust aan denkt. Kijk dan bij welke van de twee je je het beste voelt. Niet nadenken, geen argumenten, alleen kijken hoe je lichaam reageert.

Als dat nog geen uitsluitsel geeft, vraag ik advies aan twee of drie mensen die ik vertrouw, dat levert vaak nieuwe argumenten en invalshoeken op.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Kiezen...

Dit is niet makkelijk Rogier, de vele overpeinzingen ( :wink: ) staan soms zelfs in de weg om tot een keuze te kunnen komen. Als ik er rationeel niet uitkom (d.w.z. de argumenten, afwegingen m.b.t. voor- en nadelen, blijven maar op 50/50 uitkomen) laat ik uiteindelijk mijn gevoel zwaarder wegen. Ik probeer me de consequenties, de resulterende scenario's van de opties voor te stellen (hoe zou het zijn om me in die situatie te bevinden)?. Als ik bij één van de twee een duidelijk rustiger, veiliger, prettiger gevoel heb dan ga ik daarvoor. Ook probeer ik te bedenken of ik bij de eerste, rationele afweging niet al een gevoelsmatige weerstand had tegen één van de opties. Als dat zo is, dan probeer ik erachter te komen, waarom ik die weerstand voelde, wat er dan door me heen ging. Vaak wordt het later, als ik eenmaal gevoelsmatig heb gekozen, nog duidelijker waarom dat de juiste keuze is geweest. Dan blijkt dat ik schijnbaar toch dingen heb aangevoeld, die ik verstandelijk op dat moment nog niet kon beredeneren. Ik praat in zulke gevallen ook niet over mijn dilemma. Inputs en goedbedoelde adviezen, het meedenken van anderen verstoren soms het proces.

Soms kom ik er ook op die manier niet uit. In dat geval onderneem ik geen actie. Vreemd genoeg gebeurt er dan vrijwel altijd na een tijd iets waardoor het duidelijk wordt welk pad ik moet inslaan. Maar goed, die mogelijkheid is er niet altijd, jij zult in jouw geval wel een beslissing moeten nemen met een duidelijke deadline (ik voel me zelf altijd enorm ongemakkelijk als ik beslissingen moet maken onder tijdsdruk - en kies dan soms voor de fatalistische houding - wat ik nu ook doe, het maakt niet uit, het komt uiteindelijk wel goed en ik maak er wel wat van).
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kiezen...

Ik denk als je er echt niet uitkomt, en als je echt denkt dat beide keuzes evenwaardig zijn dan kan je best even gaan bekijken welke keuze het meest binnen je capaciteiten ligt, kom je er dan nog niet uit dan zou ik mss met een loterij systeem werken, je scrhrijft je keuzemogelijkheden op een briefje en gaat er eentje trekken. Het kan zijn als je dan dat briefje trekt met keuze A dat je dan nog zegt, eigelijk zou ik toch wel liever voor keuze B gaan, en dan ben je er wel uit volgens mij ...

(doe dit wel alleen als je echt niet weet te kiezen, want anders kom je er zeker niet uit ) :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kiezen...

Kom je er met bovengenoemde methode nog steeds niet uit, dan kan je nog altijd een munt opgooien. Dan moet je je wel afvragen of je je leven in handen wil leggen van het 'lot' (voor zover dat bestaat).
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kiezen...

Dank voor de antwoorden. Ik heb inderdaad geprobeerd afleiding te zoeken of aan te voelen waar ik me het meest veilig/vertrouwd voel. Wat dat laatste betreft zijn de twee keuzes die ik heb helaas erg verschillend. De ene optie is in sommige opzichten een riskante ondoorzichtige gok en biedt in andere opzichten een solide basis, en voor de andere optie is dat een beetje andersom.

Aan beide opties kleven ook emotionele haken & ogen, want het komt er op neer dat ik hoe dan ook sommige mensen moet teleurstellen. Ik probeer me te realiseren dat dat geen argument moet zijn om iets anders te kiezen dan wat ik zelf goed acht voor mijn eigen toekomst, maar toch drukt dat er erg zwaar op.

Misschien probeer ik er nog één keer goed over na te denken en te praten met wat betrokkenen. Vervolgens moet ik wellicht iets doen zoals een uur hardlopen in het bos en daarna de knoop doorhakken. Of een muntje opgooien :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kiezen...

Het is natuurlijk te zien over welke keuze het gaat, maar als hij zegt dat beide keuzes hem echt 50/50 liggen, dan lijkt mij geen enkele van de keuzes een slechte keuze (ook geen goede natuurlijk maarja ;) )

Ik zeg ook niet dat je dan moet doen wat het lot je geeft, maar dan ga je mss wel eens denken van, eigelijk zou ik liever dat andere kiezen, en dan ben je er plots wel uit hé :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kiezen...

Kom je er met bovengenoemde methode nog steeds niet uit, dan kan je nog altijd een munt opgooien. Dan moet je je wel afvragen of je je leven in handen wil leggen van het 'lot' (voor zover dat bestaat).
Ja precies, ik heb het al even overwogen, maar gevoelsmatig is het natuurlijk belachelijk om een keuze die zoveel invloed op mij heeft, te laten bepalen door een muntje :shock:

Wat Cycloon zegt zit wel wat in, als je bij het trekken van een lot eigenlijk bedenkt dat je liever die ander had gehad, is de keuze al gemaakt... Ik probeer me nu voor te stellen wat ik zou hopen dat eruit komt als ik een munt zou gooien, maar helaas komt daar nog niets concreets boven borrelen.

Misschien is het wel meer een bevestiging die je dan zoekt, zo van eigenlijk wil ik hiervoor kiezen, maar ik durf niet, dus als ik een muntje gooi en daar komt ook dat antwoord uit, dan is dat het duwtje over de drempel.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kiezen...

Misschien is het wel meer een bevestiging die je dan zoekt, zo van eigenlijk wil ik hiervoor kiezen, maar ik durf niet, dus als ik een muntje gooi en daar komt ook dat antwoord uit, dan is dat het duwtje over de drempel.


Jah dat is nu net wat ik wou zeggen, maarja het is ook te zien over welke keuze het gaat, als het echt wel van een groot belang is ben je met het munt systeem niet veel natuurlijk, maar ik denk dat je toch een lichte voorkeur geeft aan 1 van beide keuzes, ze mogen nog zo dicht bij mekaar liggen, een van beide keuzes zal volgens mij wel een positief punt meer of minder hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kiezen...

Goed. Kan iemand een getal onder de 100 noemen?

En het maakt een hoop uit of het even of oneven is :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Kiezen...

67
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Kiezen...

85 is de goede keuze...... :shock:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Kiezen...

Rogier schreef:Goed. Kan iemand een getal onder de 100 noemen?

En het maakt een hoop uit of het even of oneven is ;)
Je bent er wel erg aan toe... :shock:

14
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kiezen...

KZou toch voor 13 gaan dan :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kiezen...

42 is het antwoord op alles.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer