Waarom is water polair

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

Waarom is water polair

hello

Ik weet dat water polair is, maar graag zou ik ook weten waarom, volgens mijn beredeneringen kom ik uit dat ze apolair is. Water is dus een coordinatieve covalente binding, het verschil in EN waarde zegt me dat ze net niet polair is 1,3 en EN> 1,6 = polair, tevens is ze ook symmetrisch wat ook duid op apolair.

mvg Mazer

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Waarom is water polair

Het is helemaal geen symmetrische molecule (toch niet in een richting waarin de polen elkaar zouden opheffen)

Afbeelding
Het watermolecuul is een dipool: omdat de waterstofatomen niet symmetrisch liggen ten opzichte van het zuurstofatoom is één kant van het watermolecuul elektrisch geladen ten opzichte van de andere kant. In overeenkomst met de octetregel heeft het zuurstofatoom in water zijn elektronen als volgt verdeeld: twee keer twee elektronen voor de binding met de twee waterstofatomen, en twee keer een vrij elektronenpaar. Door de polariteit van het watermolecuul, trekken deze moleculen elkaar dus sterk aan, wat het ten opzichte van andere stoffen lage smeltpunt, hoge kookpunt en de hoge smeltwarmte en verdampingswarmte verklaart. De polariteit van water verklaart ook waarom zouten (ionen) en polaire stoffen (zoals suiker) zo goed in water oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Waarom is water polair

De tweede fout die je maakt is die dat je stelt dat het verschil in EN groter moet zijn dan 1.6. DIe 1.6 is een (nogal arbitraire) grens om onderscheid te maken tussen polaire covalente en ionische bindingen.

Tussen 0.4 en 1.6 is een binding covalent en polair, onder de 0.4 mag je een binding als apolair beschouwen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer