Springen naar inhoud

Koolstofkringloop + stikstofkringloop

• Log in om te kunnen reageren

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2009 - 11:05

Hallo, in mijn boek staan schema's van de koolstofkringloop en de stikstofkringloop
alleen weet ik niet hoe ik dit schema moet lezen. Deze zijn te vinden in de bijlages:

zouden jullie misschien stap voor stap kunnen uitleggen hoe ik dit moet lezen.

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 december 2009 - 11:49

zouden jullie misschien stap voor stap kunnen uitleggen hoe ik dit moet lezen.

Dat kan wel, maar het is dan wel handig als je aangeeft wat je precies wel en niet begrijpt.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2009 - 12:48

Dat kan wel, maar het is dan wel handig als je aangeeft wat je precies wel en niet begrijpt.

oke, sorry. Ik zal nu eerst de koolstofkringloop doen!
ik zal het proberen te doen, als ik wat fout doe, zou je het dan kunnen verbeteren

1. Door koolstofassimilatie wordt koolstofdioxide omgezet in glucose. Autotrofe organismen gebruiken een deel van de glucose bij de dissimilatie, om vervolgens de koolstofdioxide af te geven aan de lucht.
2. Een ander deel van de glucose wordt omgezet in organische stoffen waaruit de autotrofe organismen bestaat (wat is voortgezette assimilatie)
3. De autotrofe organismen met de organische stoffen, worden opgegeten door de heterotrofe organismen (de consumenten).
4. Het dier verbruikt een deel van de organische stoffen bij de dissimilatie. Hierbij komt koolstofdioxide vrij
5. de dode resten en afvalproducten van de organismen worden door schimmels en heterotrofe bacteriŽn verbruikt bij de dissimilatie, hierbij komt koolstofdioxide vrij.

Dit is de koolstofkringloop. Zou je even willen nalopen of dit klopt

dan nu de stikstofkringloop:
1. in de lucht komt stikstof voor. En in de bodem komen ammoniumionen, nitrietionen, en nitraationen voor.

Dat vak van de bodem snap ik al niet. Hoe moet ik dat zien met die denitrificerende bacterien en stikstofbindende bacteriŽn..

3. De planten nemen stikstof op uit de bodem, die vooral in de nitraationen zit. Bij de stikstofassimilatie worden daarbij onder andere aminozuren gevormd.
4. Als een plant wordt opgegeten worden de plantaardige eiwitten omgezet in dierlijke eiwitten. (dan snap ik die schuine pijl van dode planten niet)
5. als een dier dood gaat, komt ammoniak vrij. Maar ook bij de dissimilatie van dierlijke eiwitten (dat stukje van ammoniak, ureum en urinezuur snap ik ook niet helemaal)
6. In de bodem wordt de ammoniak omgezet in ammoniumionen. die vervolgens door nitrietbacterien worden omgezet in nitrietionen. Daarna worden de nitrietionen door nitraatbacteriŽn omgezet in nitraationen. En deze kunnen weer door planten worden opgenomen
7. Als er een zuurstofarme bodem is, dan worden de nitraationen door de denitrificerende bacteriŽn omgezet in stikstof, die weer in de lucht terechtkomt.
8. dat stuk van stikstofbinding snap ik ook niet

ik hoop dat het zo uitgebreid genoeg is, en dat je me nu kunt helpen

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 december 2009 - 13:00

ik zal het proberen te doen, als ik wat fout doe, zou je het dan kunnen verbeteren

1. Door koolstofassimilatie wordt koolstofdioxide omgezet in glucose. Autotrofe organismen gebruiken een deel van de glucose bij de dissimilatie, om vervolgens de koolstofdioxide af te geven aan de lucht.
2. Een ander deel van de glucose wordt omgezet in organische stoffen waaruit de autotrofe organismen bestaat (wat is voortgezette assimilatie)
3. De autotrofe organismen met de organische stoffen, worden opgegeten door de heterotrofe organismen (de consumenten).
4. Het dier verbruikt een deel van de organische stoffen bij de dissimilatie. Hierbij komt koolstofdioxide vrij
5. de dode resten en afvalproducten van de organismen worden door schimmels en heterotrofe bacteriŽn verbruikt bij de dissimilatie, hierbij komt koolstofdioxide vrij.

Zo te zien wel. Een detail is mogelijk nog dat de heterotrofe organismen de opgenomen koolwaterstoffen zelf ook weer verder ombouwen, maar dat staat mogelijk niet in je schema.

(wat is voortgezette assimilatie)

precies wat je op die regel zegt:

Een ander deel van de glucose wordt omgezet in organische stoffen waaruit de autotrofe organismen bestaat

Een plant bijvoorbeeld bestaat echt niet uit glucose. Dat wordt verder ("voortgezet") omgebouwd tot bijvoorbeeld zetmeel, cellulose etc etc etc.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2009 - 13:12

bedankt voor het antwoord. Zou je misschien ook mijn stikstofkringloop kunnen nakijken. Hier heb ik iets meer vragen bij

Alvast bedankt

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 december 2009 - 13:22

Voortgezette assimilatie is de naam die je aan dat proces geeft. CO2 omzetten in glucose noemt men assimilatie, het omzetten van glucose in de bouwstenen waaruit zo'n organisme bestaat (bijvoorbeeld cellulose) noemt men voortgezette assimilatie.

Hij klopt!

4. Als een plant wordt opgegeten worden de plantaardige eiwitten omgezet in dierlijke eiwitten. (dan snap ik die schuine pijl van dode planten niet)

Er zijn 3 manieren waarop stikstof in de rottingsbacteriŽn terecht kan komen. Die schuine pijl geeft de meest direct route aan: dode planten dienen als voedsel voor rottingsbacteriŽn. De tweede route verloopt via dieren: Die eten planten, en gebruiken de daarin aanwezige stoffen om eiwitten te maken. Als die dieren sterven, dienen ze als voedsel voor rottingsbacteriŽn. Zolang die dieren nog in leven zijn, scheiden ze een deel van het stikstof weer uit in de vorm van ureum en urinezuur. Ook dat dient als voedsel voor rottingsbacteriŽn. Dit vormt de derde route.

5. als een dier dood gaat, komt ammoniak vrij. Maar ook bij de dissimilatie van dierlijke eiwitten (dat stukje van ammoniak, ureum en urinezuur snap ik ook niet helemaal)

Als een dier doodgaat, dienen de eiwitten als voedsel voor de rottingsbacteriŽn. Die zetten het om in amoniak. Ammoniak komt ook voor in de urine van dieren samen met ureum en urinezuur.

6. In de bodem wordt de ammoniak omgezet in ammoniumionen. die vervolgens door nitrietbacterien worden omgezet in nitrietionen. Daarna worden de nitrietionen door nitraatbacteriŽn omgezet in nitraationen. En deze kunnen weer door planten worden opgenomen
7. Als er een zuurstofarme bodem is, dan worden de nitraationen door de denitrificerende bacteriŽn omgezet in stikstof, die weer in de lucht terechtkomt.
8. dat stuk van stikstofbinding snap ik ook niet

In dat deel van het schema staat een pijl niet goed. Denitrificerende bacteriŽn zetten nitraationen om in stikstof, die aan de atmosfeer wordt afgegeven. De pijl moet dus van nitraat naar N2 lopen.
Behalve denitrificerende bacteriŽn zijn er ook stikstofbindende bacteriŽn. Die nemen juist N2 op uit de atmosfeer, en zetten het om in NH3.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

lisette--

lisette--

• >100 berichten
  • 213 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2009 - 19:26

oke heel erg bedankt. Dat is dus mijn boek fout met die pijl, bedankt voor de tip!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures