Overslaande vonk

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Overslaande vonk

Deze keer geen liefde, maar pure wetenschap.. Weet iemand nog hoeveel (k)Volt er nodig is voor een vonk van zegmaar 1 mm of 1 cm? Ik heb het ooit geleerd, maar t is helemaal weggezakt, en nu zit ik met een opgevoerde electrische vliegenmepper te spelen en ik ben eigenlijk wel benieuwd in welke orde van grootte het ligt...

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Overslaande vonk

Google geeft mij 3 miljoen volt/m: link
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Berichten: 32

Re: Overslaande vonk

hangt van heel veel zaken af zoals de luchtvochtigheid en luchtvervuiling. Ook is het de vraag hoe je de spanning aanbied. Op het hoogspaningslab van NKF Kabel hadden we een halve bol enigzins in de vorm van een kleine over de lengte doorgesneden rugby bal. Ik ben de naam van deze vorm vergeten maar wat je probeert te bereiken is een egaal elektrisch veld over een oppervlakte. Een kleine beschadiging op deze oppervlakte gaf tot resultaat dat de vonk altijd vanuit die plek schoot. Mogelijk moet je rekening houden met 3KV/mm voor lucht.

Doorslagspanningstesten met geisoleerde kabels waar luchtbellen in zitten slaan dan ook door.

Het gaat dus erg moeilijk worden je vliegenmepper volledig in de vonken te zetten, zodra eenmaal op een bepaalde plaats doorslag plaatsvindt ontstaat in de lucht een verbrandingsbaan welke er voor zorgt dat je juist daar je capaciteit verliest. Over het algemeen wordt je vlieg op je vliegenmepper gewoon geelectrocuteerd, mogelijk met een spanning van een paar 100V. Ik heb wel eens een TL lampje uit een indicatie stopcontact hier op laten branden, ook leuk experiment en wel haalbaar :-)
boem is stoppen... plons is water...

Re: Overslaande vonk

De basis van deze vliegenmepper is om de twee anderhalf-voltsbatterijen te vervangen voor een 9-volts blok (past precies met een beetje geweld). De klap wordt dan iets groter en de lol daarmee ook... (vooral als je hem op je collega's uittest)..

Verder is het erg leuk om de ontladingsweerstand eruit te slopen, als je dan eenmaal op t knopje hebt gedrukt en je legt hem aan de kant, dan krijgt dezelfde college een minuut of vijf later nog een klap als hij aan het metalen gedeelte komt :-D

Leuk speelgoed dus na een kleine modificatie *evil grin*

Reageer