Springen naar inhoud

Co2: dipoolmoment en para of diamagnetisch?

• Log in om te kunnen reageren

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2009 - 12:45

Hallo,

Ik moet het dipoolmoment van CO2 bepalen en aangeven of het een paramagnetische of een diamagnetische molecule is.

Nu dacht ik voor het dipoolmoment gewoon te kijken naar de goniometrische structuur van CO2...Deze
is lineair dus dacht ik dat het dipoolmoment gewoon '0' is...Is dit voldoende als redenering?

Voor paramagnetisme of diamagnetisme heb ik geen flauw idee. Heeft het enkel gepaarde of ook ongepaarde elektronen? Hoe kan ik zoiets terugvinden?

Edit: met de lewisstructuur is het allesins niet betrouwbaar. Ik dacht aan het opstellen van M.O.'s, maar dat hebben we enkel gezien van heteronuceleaire diatomische moleculen en homonucleaire diatomische moleculen...

Veranderd door JeanJean, 31 december 2009 - 12:51

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 december 2009 - 14:20

Een MO-diagram opstellen gaat je waarschijnlijk niet lukken, en gaat je ook niet verder helpen. Want hoe zou je aan de hand van het MO-diagram moeten bepalen of de elektronen allemaal gepaard zitten of niet? Dat kun je enkel bepalen als je de relatieve energieŽn van de MO's kent, en als je weet of het hoogst gelegen gevulde orbitaal dubbel gedegenereerd is.

Dus laten we de vraag simpeler stellen: Heb je op grond van de Lewisstructuur reden om aan te nemen dat er ongepaarde elektronen zijn?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2009 - 14:40

Hallo Marko,

Ik heb zeker en vast reden om aan te nemen dat de Lewisstructuur onbetrouwbaar is. Nemen we bv. O2

Geplaatste afbeelding

Je zou dus denken dat het een diamagnetische moleculen is, toch is het een paramagnetische... Dit kun je wel aantonen met Molecuulorbitalen....

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 december 2009 - 14:59

Je denkt goed over deze materie na, en je hebt gelijk dat Lewisstructuren niet in zijn algemeenheid laten zien wat er daadwerkelijk aan de hand is en dat er inderdaad uitzonderingen zijn. Mijn vraag was echter of je in dit geval redenen hebt om aan te nemen dat er van zo'n uitzondering sprake zou zijn.

Met andere woorden: Wat is de reden dat O2 paramagnetisch is?
En: Als je de paramagnetische vorm van O2 weergeeft in een Lewisstructuur, hoe ziet deze eruit? Hoe zou je dat voor CO2 doen?

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2009 - 15:10

Jammergenoeg geraak ik er niet aan uit waarom O2 nu juist paramagnetisch is...Misschien kunt u dat eens aan me uitleggen als u wil? Dan wordt het me misschien duidelijk...

Veranderd door JeanJean, 31 december 2009 - 15:10

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 december 2009 - 16:26

Jammergenoeg geraak ik er niet aan uit waarom O2 nu juist paramagnetisch is...Misschien kunt u dat eens aan me uitleggen als u wil? Dan wordt het me misschien duidelijk...

Daarvoor zul je, zoals je zelf aangaf, het MO-diagram van O2 erbij moeten nemen. De ligging van de energieniveaus van de MO's leidt ertoe dat het hoogst gevulde MO het 2:pi:g niveau is. Dat is een dubbel gedegeneerd orbitaal (2 orbitalen met dezelfde energie). Wanneer je dit met 2 elektronen gaat opvullen zullen deze dus in 2 verschillende orbitalen terechtkomen, en zullen dus ongepaard zijn (en in de grondtoestand dezelfde spin hebben). Alleen dus in het geval dat je hoogst gevulde orbitaal gedegenereerd is ťn je dat orbitaal niet in zijn geheel vult, heb je te maken met ongepaarde elektronen.

Zoals ik al zei is het waarschijnlijk nog een stap te ver om zelf het MO-diagram van CO2 te construeren. Het kan wel, zie bijvoorbeeld dit schema van Wikipedia. Maar als je zo'n schema niet gepresenteerd krijgt, zul je het met de Lewisstructuur moeten doen.

Maar ook daarmee kun je al een eind komen. Teken, zoals ik zei, de (hypotetische) Lewisstructuren maar eens voor CO2 met ongepaarde elektronen. Dan "praten we daarna verder". :eusa_whistle:

JeanJean

JeanJean

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 januari 2010 - 12:30

Heel hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg. CO2 zal dus diamagnetisch zijn, afgaand van de Lewisstructuur. Ook als ik het M.O. energieschema bekijk dat u gaf lijkt dit te kloppen.

Nogmaals bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures