Springen naar inhoud

Estervorming

• Log in om te kunnen reageren

Yena

Yena

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 december 2009 - 14:37

Hallo,

Er werd gevraagd om de naam en formule van de ester te geven die onstaat als je 1,2-propaandiamine met een overmaat salpeterigzuur en overmaat azijnzuur laat reageren.
Ik heb zelf geprobeerd dit in een reactievergelijking weer te geven, maar ik weet niet of dit klopt; en als het wel zou kloppen heb ik geen idee wat de naam van de onstane ester zou kunnen zijn :lol: Alvast bedankt! :eusa_whistle:
http://img695.images...beeldingjpg.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 december 2009 - 15:36

Je reactie klopt voor een groot deel. Alleen is de "diazenol"-structuur die je tekent na stap 1 bij mijn weten niet stabiel in zuur milieu. Wat uiteindelijk ontstaat is het diazoniumion (-N2+), onder afsplitsing van H2O.

De ester die je tekent is inderdaad de juiste. De naam ervan kun je op verschillende maniere vormen:

1. Zoals je esters normaal gesproken weergeeft, alleen betreft het hier een diester. De naam wordt dus propaan-1,2-diyl diacetaat.

2. Door de estergroepen in zijn geheel als substituenten te beschouwen: De naam wordt dan 1,2-diacetyloxypropaan.

3. Door de samenstelling van de ester uit te schrijven. De naam wordt dan diester van 1,2-propaandiol en azijnzuur.

De eerste manier is de officiŽle methode en heeft de voorkeur. Voor sommige moleculen levert de eerste methode echter een onleesbare brij van -ylen en -aten op. In zo'n geval is het verstandiger om de tweede of de derde methode te gebruiken.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures