Kinematische onbepaaldheid

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Kinematische onbepaaldheid

Ik heb steeds een probleem bij het bepalen van de graad van kinematische onbepaaldheid (nodig voor het berekenen van een hyperstatische constructie).

In mijn boek staan een aantal formules met knopen en staven en ... maar daar kan ik eigenlijk niet goed bij volgen.

Die formules zijn misschien handig als je een groot vakwerk moet berekenen maar wanneer ik een gewone balk wil berekenen dan twijfel ik altijd of mijn gs wel correct is.

Momenteel heb ik een oefening waar een balk met lengte 4 meter ingeklemd zit op de uiteinden.

In het midden van de balk op 2 meter staat een roloplegging.

Volgens mij is daar de gs =1 omdat in de inklemmingen de balk niet kan bewegen, er is denk ik enkel een rotatie mogelijk aan de roloplegging.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kinematische onbepaaldheid

Ruben01 schreef:Momenteel heb ik een oefening waar een balk met lengte 4 meter ingeklemd zit op de uiteinden.

In het midden van de balk op 2 meter staat een roloplegging.

Volgens mij is daar de gs =1 omdat in de inklemmingen de balk niet kan bewegen, er is denk ik enkel een rotatie mogelijk aan de roloplegging.
Neen; de roloplegging laat één rotatie en een horizontale verplaatsing toe. Je hebt dus 2x kinematische onbepaaldheid.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Kinematische onbepaaldheid

Ik dacht dat wanneer een balk aan beide zijde ingeklemd is deze horizontaal niet meer kan bewegen en dat je daarom die ene vrijheidsgraad mag laten vallen.

In mijn boek gaan ze regelmatig zo'n vereenvoudiging maken, ze zeggen dan 'omdat de lengte van de staven niet zal aanpassen ...'

Ben ik dan mis ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kinematische onbepaaldheid

Neen; de lengte van de staaf zal in dit geval wel van belang zijn. Je hebt dus twee vrijheidsgraden. (Je kan wel zeggen dat die vrijheidsgraad wegvalt indien er geen horizontale krachten zouden zijn)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Kinematische onbepaaldheid

Neen; de lengte van de staaf zal in dit geval wel van belang zijn. Je hebt dus twee vrijheidsgraden. (Je kan wel zeggen dat die vrijheidsgraad wegvalt indien er geen horizontale krachten zouden zijn)
Oké, dat is het geval dus is mijn berekening hopelijk juist :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kinematische onbepaaldheid

Het kan natuurlijk nooit kwaad om die verplaatsing ook als kinematisch onbepaald te zien aangezien ze toch nul zou moeten uitkomen.

De beste/logischte methode om de kinematische onbepaaldheid te bepalen is het gewoon te tellen per knoop.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer