Musculus plantaris nutteloos?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Musculus plantaris nutteloos?

Is musculus plantaris echt nutteloos, weten we dat zeker (geobserveerd) of is er twijfel daarover (theorie) ?

Berichten: 8.614

Re: Musculus plantaris nutteloos?

Wat is nutteloos? Ze heeft wel enkele functies, maar die kunnen volledig vervangen worden door andere spieren (gastrocnemius). Een deel van de bevolking mist deze spier dan ook en zijn pees kan zonder enig probleem gebruikt worden voor chirurgische reconstructies. In dat opzicht is hij dus wel chirurgisch nuttig, maar anatomisch zou ik hem als nutteloos beschouwen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4

Re: Musculus plantaris nutteloos?

Wat is nutteloos?
Geen nut, doet daar niets, geen doel, geen functie, geen bijdrage ..
Ze heeft wel enkele functies,
Las ik op wikipedia, dus die is wel nuttig als het een functie heeft?
maar die kunnen volledig vervangen worden door andere spieren (gastrocnemius).
Die functies bedoel je of 'mp' ? Als het vervangen kan worden dan is dat voor een reden, anders heeft ook geen nut, of wel?
Een deel van de bevolking mist deze spier dan ook en zijn pees kan zonder enig probleem gebruikt worden voor chirurgische reconstructies.
Chirurgische reconstructies?
maar anatomisch zou ik hem als nutteloos beschouwen.
Zeker of is dat gewoon een theorie dan?

Berichten: 8.614

Re: Musculus plantaris nutteloos?

Geen nut, doet daar niets, geen doel, geen functie, geen bijdrage ..
Dan is de plantaris niet nutteloos, want hij lever een bijdrage aan de plantaire flexie van het enkelgewricht en de flexie van het kniegewricht. Daarbij moet wel gezegd worden dat deze bijdrage minimaal is en weggenomen kan worden zonder enige hinder.
Die functies bedoel je of 'mp' ? Als het vervangen kan worden dan is dat voor een reden, anders heeft ook geen nut, of wel?
Daarmee bedoelde ik dat er nog andere spieren zijn die de functies van de plantaris uitvoeren en dat bovendien veel sterker en beter doen. Als de plantaris dus ontbreekt, zal dat niet opgemerkt worden omdat de functies die de plantaris (zwak) uitoefent niet wegvallen.
Chirurgische reconstructies?
Het hechten van een doorgesneden pees gebeurt met een stukje pees elders uit het lichaam, bijvoorbeeld de pees van de plantaris.
Zeker of is dat gewoon een theorie dan?
Bij mijn weten is er alleszins niemand die de plantaris als een belangrijke spier of "nuttige" spier beschouwt (tenzij in chirurgisch opzicht). Je woordkeuze is hier echter niet passend, want dat is geen "theorie" o.i.d.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer