De energieopbrengst van een glucosemolecuul bij de aërobe dissimilatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 213

De energieopbrengst van een glucosemolecuul bij de a

Ik heb een paar vraagjes over de energieopbrengst bij de aërobe dissmilatie van een glucosemolecuul.

In mijn boek staat het volgende:

- glycolyse:

* 2 ATP wordt verbruikt + 4 ATP komt vrij --> netto-opbrengst is 2 ATP

* komt 2 NADH-moleculen vrij

Er komt dus 4 ATP vrij, maar daarvoor moet ADP worden omgezet in ATP. Hier zijn dan ook 2 ADP-moleculen voor nodig. Waar komen deze ergens vandaan?

In mijn boek staat het volgende over NADH

- 2 NAD-moleculen binden elk 2 elektronen samen met een waterstofion. Maar dan komt de volgende reactievergelijking.

2 NAD + 4e- + 2 H+ --> 2 NADH

in de regel erboven staat toch dat 2 NAD-moleculen reageren met 2 elektronen en 1 waterstofion, ipv 4 elektronen en 2 waterstofionen

- acetyl CoA

* komt 2 NADH vrij. Is dit de NADH van de glycolyse, of wordt die echt apart gevormd. Want er staat verder geen

uitleg bij

- citroenzuurcyclus:

* er komt 2 ATP vrij

* er komen 6 NADH-moleculen vrij

* er komen 2 FADH2 moleculen vrij

nu heb ik dat plaatje van de citroenzuurcyclus voor me, maar ik zie dat er maar 1 ATP-molecuul, 3 NADH moleculen en 1 FADH moleculen vrij komt. Is het dan zo dat de citroenzuurcyclus 2x wordt doorlopen?

dan staat er totaal:

- 6 NADH + 2 NADH (moet dit dan niet 10 NADH zijn, want bij de glycolyse en bij de acetyl-coa komen 2 NADH moleculen vrij, en bij de citroenzuurcylus komen er 6 vrij, dus dan kom je op 10)

- 2 FADH2

dan staat dat bij de oxidatieve fosforylering energierijke elektronen 'door de energieketen gaan' komen deze van de NADH moleculen af. Ook staat er dat er in totaal 36 ATP moleculen vrijkomen. (in de binas staat trouwens 34 ATP moleculen)

kan iemand me helpen met de goede getallen, en de juiste uitleg

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: De energieopbrengst van een glucosemolecuul bij de a

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]De overall energiebalans per glucose molecuul is :[/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td] [/td][td]Aerobisch[/td][td]Anaerobisch[/td][/tr][tr][td]2 ATP gebruikt in de glycolyse[/td][td]- 2  ATP[/td][td]- 2 ATP[/td][/tr][tr][td]4 ATP gevormd in de glycolyse[/td][td]+ 4 ATP[/td][td]+ 4 ATP[/td][/tr][tr][td]2 NADH2 gevormd in de glycolyse viaelektronentransportketen[/td][td]+ 6 ATP[/td][td] [/td][/tr][tr][td]8 NADH2 gevormd in de citroenzuurcyclus via de e.t.[/td][td]+ 24 ATP[/td][td] [/td][/tr][tr][td]2 GTP in de citroenzuurcyclus[/td][td]+ 2 ATP[/td][td] [/td][/tr][tr][td]2 FADH2 in de citroenzuurcyclus via de elektronentransportketen[/td][td]+ 4 ATP[/td][td] [/td][/tr][tr][td]Totaal[/td][td]38 ATP[/td][td]2 ATP[/td][/tr]</table>

Bron: http://home.kpn.nl/b1beukema/citroenzuurcyclus.html

Berichten: 213

Re: De energieopbrengst van een glucosemolecuul bij de a

JohnB schreef:<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]De overall energiebalans per glucose molecuul is :[/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td] [/td][td]Aerobisch[/td][td]Anaerobisch[/td][/tr][tr][td]2 ATP gebruikt in de glycolyse[/td][td]- 2  ATP[/td][td]- 2 ATP[/td][/tr][tr][td]4 ATP gevormd in de glycolyse[/td][td]+ 4 ATP[/td][td]+ 4 ATP[/td][/tr][tr][td]2 NADH2 gevormd in de glycolyse viaelektronentransportketen[/td][td]+ 6 ATP[/td][td] [/td][/tr][tr][td]8 NADH2 gevormd in de citroenzuurcyclus via de e.t.[/td][td]+ 24 ATP[/td][td] [/td][/tr][tr][td]2 GTP in de citroenzuurcyclus[/td][td]+ 2 ATP[/td][td] [/td][/tr][tr][td]2 FADH2 in de citroenzuurcyclus via de elektronentransportketen[/td][td]+ 4 ATP[/td][td] [/td][/tr][tr][td]Totaal[/td][td]38 ATP[/td][td]2 ATP[/td][/tr]</table>

Bron: http://home.kpn.nl/b1beukema/citroenzuurcyclus.html
bedankt voor deze overzichtelijke tabel, en site!

Reageer