Statistiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Statistiek

Hallo,

We zaten met volgend vraagstuk waar we denken een antwoord op gevonden te hebben maar kan iemand dit verifiëren of ons verbeteren.

Vraagstuk:

Pakjes boter moeten altijd minstens 250 gram wegen. Van een partij weegt men er 10.

Ze wegen 254, 251, 253, 255, 251, 252, 251, 251, 252, 255 gram (tot op 1 gram nauwl<eurig).

Je mag veronderstellen dat het gewicht van de hele partij normaal is verdeeld.

Is aan de norm votdaan?

Is, in deze partij, een pakje boter met een gewicht van 260g uitzonderlijk zwaar?

Wij stelden via de student-T verdeling een interval met 95% betrouwbaarheid op voor het gemiddelde:

251.32<gemiddelde<253.68

Hierna gingen we kijken of in geval het kleinste gemiddelde (251.32) optreedt wat de kans op 250 dan is en of dit significant is. We bekwamen een Z-score van -0.8 wat ons een kans van 21.1% oplevert. Dit is niet significant (groter dan 5%) dus is niet aan de norm voldaan. Voor 260g kwamen we wel een significant cijfer uit wanneer dit berekende met de grootste waarde van het interval.

Is dit juist zo?

Mvg
Always behave like a duck - keep calm and unruffled on the surface but paddle like the devil underneath.

Berichten: 339

Re: Statistiek

Ik begrijp dat je 2 vragen wilt beantwoorden:

1- " is aan de norm voldaan " dat alle pakjes minstens 250 gr wegen.

2- Is een pakje van 260 gram uitzonderlijk zwaar.

Het antwoord op vraag 1 zou ik berekenen door het gemiddelde en standaard deviatie van de steekproef te berekenen, en vervolgens te berekenen hoe groot deel van de verdeling beneden 250 gram komt.

Vraag 2 is wel met een t-test te beantwoorden.

Berichten: 12

Re: Statistiek

Ik vroeg me af of je bij vraag 1 wel mag veronderstellen dat het steekproefgemiddelde ook het werkelijk gemiddelde is. Moet je niet rekening houden dat je met steekproef gegevens werkt en zo een interval opstellen waartussen het werkelijk gemiddelde kan liggen? Om dan zo te berekenen welk deel van de verdeling beneden de 250 gr. komt?

Waarom zou jij bij vraag 2 wel een student T verdeling gebruiken en bij vraag 1 niet?
Always behave like a duck - keep calm and unruffled on the surface but paddle like the devil underneath.

Reageer