vraag ivm met bloedgroep

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 167

vraag ivm met bloedgroep

ik heb vandaag mij een vraag gesteld met een vriend

ik heb A pos en hij heeft O neg

mijn ouders zijn allebei A pos ,

maar mijn vraag is nu: hoe weet ik nu of ik 2X een A gen heb of zowel een A als een O gen?

want zowel A als B overheersen altijd over O, dus kan ik een O van de ene gekregen hebben en een A van de andere.

kun je dit te weten komen bij iets of ik heterozygoot of homozygoot ben?

je zou dit wel kunnen weten als ik en mijn vriend een kind krijgen dat die dan een bloedgroep O heeft (aangezien O altijd homozygoot is en dus enkel O kan geven, en ik dus een O zou geven indien ik heterozygoot ben),

maar ja dat is niet echt in de realiteit van toepassing :shock:

iemand ideeën?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: vraag ivm met bloedgroep

Kan je er achter komen wat je grootouders hebben/hadden? Broers en zussen van je ouders, en jouw broers en zussen helpt ook.

Hoe meer, hoe beter.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 704

Re: vraag ivm met bloedgroep

je kunt het ook gewoon laten bepalen. Zo moeilijk is dat nou ook weer niet. (wat leuk trouwens dat je vriend een 'universele donor' is met Onegatief :shock: vaak hoor je Apositief of Opositief)

Berichten: 167

Re: vraag ivm met bloedgroep

je kunt het ook gewoon laten bepalen. Zo moeilijk is dat nou ook weer niet. (wat leuk trouwens dat je vriend een 'universele donor' is met Onegatief   :shock:  vaak hoor je Apositief of Opositief)
het is wel maar een 'gewone' vriend zal ik maar zeggen! aleja een hele goede vriend , dat wel ! haha

mja de ouders van mijn mama zijn al overleden, ze heeft wel nog 1 broer

en langs mijn papa zijn kant zou ik het wel nog kunnen vragen :?:

ga het eens nachecken

maar er is dus echt geen andere mogelijkheid :?:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: vraag ivm met bloedgroep

Volgens mij alleen DNA onderzoek... maar ja, dat is ook niet zo'n praktische. Tenzij je vrienden hebt die in een ziekenhuis werken (en die tijd over hebben...).
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 704

Re: vraag ivm met bloedgroep

Volgens mij alleen DNA onderzoek... maar ja, dat is ook niet zo'n praktische. Tenzij je vrienden hebt die in een ziekenhuis werken (en die tijd over hebben...).


het makkelijkste is dus gewoon stamboomonderzoek :shock:

Reageer