Springen naar inhoud

[Natuurkunde] magnetisme

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 03 augustus 2005 - 23:08

Hallo, ben bezig met een nieuw project voor school, namelijk
ik zou een metalen bal van +- 200gr willen verschuiven met een magneet welke gebruik ik best? de bal zou moeten verschoven worden vanop een afstand van 5 tot 10 cm. en hoe kan ik de bal mooi in het midden houden? kan iemand me hierbij helpen, alle suggesties zijn welkom

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 19:30

tuurlijk,
je moet niet zomaar een metalen bal gebruiken , maar een kobalt , ijzeren of nikkelen bal. anders functioneert hij natuurlijk niet.

verder moet je een sterke magneet hebben (gebuiken een hoefijzer magneet) verder heb ik zelf een profiel werkstuk gedaan met een Perpetuum mobile die op een rollend balletje werkte, dat werd aangetrokken door magneten, zorg er wel voor dat je een ondergrond hebt met weinig wrijving.

• Gast

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 19:35

hoe bedoel je? en welke magneet gebruik je het best hiervoor, waar kan ik deze vinden?
en kan ze vanop een afstand van 10cm wel 500gr verschuiven?

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2005 - 20:57

Ik snap niet wat je beodelt met "wat voor magneet gebruik ik hiervoor?"
jung bedenk, koop ergens een goede, en geen gare koelkast magneet.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 augustus 2005 - 21:11

Ik zou eigenlijk zelf gewoon een electromagneet gebruiken. Ik weet niet natuurlijk hoe de opstelling eruit ziet, maar electromagneten zijn erg simpel zelf te maken. Je kan het uitschakelen wanneer je wilt, en het is voornamelijk een stuk goedkoper. Een accu, flink wat stroomdraad en een grote M20 Bout komen al een groot eind. Voordeel van deze oplossing, is dat als het niet genoeg kracht heeft, dat je dan gewoon nog een winding eromheen kan doen, en de magneet wordt sterker.

@Alfa69, zou het niet makkelijker zijn als je verteld wat je van plan bent. De vragen die bij mij opkomen zijn: Moet het verschuiven tegen de zwaartekracht in, omhoog ofzoiets, is er veel wrijving op het oppervlak. Kan die bal rollen, waar wil je het voor gebruiken, wat is het doel, enz. enz.

Hoe meer info, deste beter wij je kunnen helpen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures